728 x 90

اجلاس دوستان ایران آزاد در پارلمان اروپا در استراسبورگ، اتحادیه اروپا چگونه باید به تهدیدهای رژیم ایران پاسخ دهد؟

اجلاس دوستان ایران آزاد در پارلمان اروپا در استراسبورگ
اجلاس دوستان ایران آزاد در پارلمان اروپا در استراسبورگ

اجلاس دوستان ایران آزاد در پارلمان اروپا در استراسبورگ

اتحادیه اروپا چگونه باید به تهدیدهای رژیم ایران پاسخ دهد؟

اسدی دیپلمات رژیم آخوندی که درصدد انفجار گردهمایی شورای ملی مقاومت بود نباید آزاد شود

رئیسی که در قتل‌عام ۳۰هزار زندانی سیاسی مشارکت داشته است نباید به سازمان ملل و آمریکا راه یابد

روز چهارشنبه ۲۳شهریور، در اولین هفته کار پارلمان اروپا در استراسبورگ، کنفرانس گروه دوستان ایران آزاد با حضور گروهی از اعضای پارلمان و مشاوران آنها از گروه‌های سیاسی و کشورهای مختلف، درباره تهدیدات رژیم ایران و پاسخ درست اتحادیه اروپا به‌این تهدیدات، برگزار شد.

نمایندگان پارلمان و شرکت‌کنندگان در کنفرانس به نخست‌وزیر، وزیر دادگستری، و وزیر خارجه بلژیک فراخوان دادند که اعلام کنند معاهده شرم‌آور آزاد کردن اسدالله اسدی دیپلمات بمبگذار و برگرداندن او به رژیم ایران که سران همین رژیم وی را به مأموریت فرستاده باطل است و به اجرا گذاشته نخواهد شد.

گروه دوستان ایران آزاد در پارلمان اروپا هم‌چنین از ایالات متحده آمریکا و ملل متحد خواستند، به رئیسی اجازه سفر به آمریکا و شرکت در مجمع عمومی داده نشود.

خاویر زارزالٍخوس، نماینده پارلمان اروپا از اسپانیا و رئیس مشترک دوستان ایران آزاد، که ریاست این جلسه را برعهده داشت گفت: «یک سال از روی کار آمدن ابراهیم رئیسی می‌گذرد... متأسفانه، او بدترین انتظاراتی را که ما می‌توانستیم از نظر بی‌رحمانه‌ترین نوع سرکوب داشته باشیم، برآورده کرده است. شما (مقاومت ایران) کار بسیار خوبی در پیشبرد عدالت علیه کسانی که در قتل‌عام و فعالیت‌های تروریستی دست داشته‌اند، انجام می‌دهید»...

وی افزود: باید بدانیم که عوامل رژیم ایران در خاک اروپا با اهداف تروریستی وجود دارند، اما اخبار بسیار دلگرم‌کننده‌ای از جمله حکم ۲۰سال حبس از سوی دادگاه آنتورپ و هم‌چنین حکم حبس ابد در سوئد علیه یکی از افراد دست‌اندرکار قتل‌عام ۱۳۶۷ منتشر شده است. وی ابراز امیدواری کرد که این باید نقطه عطفی در نگاه ما به‌قتل‌عام و کسانی که باید پاسخگو باشند، از جمله شخص رئیسی باشد.

آقای زارزالخوس نتیجه‌گیری کرد: "مقاومت ایران بهترین دارایی ماست و به همین دلیل باید به حمایت از آن ادامه دهیم."

 

محمد محدثین مسئول کمیسیون خارجه شورای ملی مقاومت که به دعوت دوستان ایران آزاد در این جلسه شرکت کرده بود به تشریح آخرین تحولات ایران و مقاومت پرداخت و گفت: رژیم ایران با بحرانهای بزرگ و لاعلاج اقتصادی و اعتراضات و خیزشهای اجتماعی و مقاومت سازمان‌یافته و گسترش یابنده به‌ویژه کانون‌های شورشی، دست به گریبان است. همه علائم حاکی از فاز پایانی رژیم است. وی افزود رژیم برای حل این بحرانها به سرکوب بیشتر و تسریع تلاش برای دستیابی به بمب اتمی روی آورده است. خامنه‌ای رئیسی را با همین مأموریت بر سرکار آورده است. او در خاموش کردن اعتراضات مردمی شکست‌خورده است. اعتراضها و اعتصابها و خیزشهای مردمی ادامه و گسترش یافته است. اما سیاست مماشات کشورهای غربی و مذاکره و امتیاز دادن به رژیم، عملاً راه را برای تسریع پروژه‌های اتمی رژیم باز کرده است. این یک اشتباه بزرگ است که می‌توان با چشم‌پوشی بر جنایات آخوندهای حاکم در داخل و خارج ایران، پروژه‌های اتمی این رژیم را مهار کرد، به عکس رژیم از این سیاست پیام ضعف می‌گیرد و پروژه دستیابی به بمب اتمی را تسریع می‌کند. محمد محدثین با اشاره به آثار مخرب آزادی احتمالی دیپلمات بمبگذار رژیم اسدالله اسدی گفت تنها راه برای مقابله با تهدیدهای رژیم ایران سرنگونی این رژیم به‌دست مردم و مقاومت است. این در دسترس است، جامعه جهانی و به‌ویژه اتحادیه اروپا و کشورهای عضو نباید با کمک به این رژیم، در این مسیر مشکل ایجاد کنند، این نه تنها خواست مردم ایران است بلکه لازمه صلح و امنیت در منطقه و جهان می باشد

 

یان زهرادیل معاون کمیسیون تجارت بین‌المللی پارلمان اروپا و رئیس پیشین احزاب رفرمیست و محافظه‌کار اروپا گفت: اجازه دهید از جایگاه یک نماینده پارلمان اروپا از جمهوری چک که ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را برعهده دارد به مقاومت ایران سلام کنم و می‌خواهم آنچه را که در آخرین دوره ریاست کشور ما در سال۲۰۰۹ اتفاق افتاد را یادآوری کنم که سازمان شما، سازمان مجاهدین خلق ایران، از لیست سیاه اتحادیه اروپا خارج شد و هم‌چنین سازمان شما به‌عنوان اصلی‌ترین و قوی‌ترین اپوزیسیون علیه رژیم آخوندها به‌رسمیت شناخته شد، که در آن زمان دستاورد بزرگی بود. من هنوز هم فکر می‌کنم که ما مدیون هستیم که از شما حمایت کنیم. و مطمئن هستم کسانی که در این گروه دوستی جمع شده‌ایم به این هدف بسیار متعهد هستیم. به‌طور خلاصه، من چیز زیادی برای اضافه کردن به تحلیل درخشان شما ندارم. شکی نیست که رژیم ایران هم یک تهدید منطقه‌ای و هم یک تهدید جهانی است و این خطر در طول سالها کاهش نیافته است. تهدید منطقه‌ای، به این دلیل است که رژیم ایران با نفوذ در ساختارها در عراق، سوریه و لبنان و اخیراً در یمن و ایجاد درگیری و هرج و مرج و تلاش برای تعیین قواعد بازی، همواره به‌دنبال تسلط بر منطقه بوده است.

رژیم ایران سعی دارد از هر فرصتی برای پر کردن خلأ و فضا سوء‌استفاده کند. متأسفانه به نظر می‌رسد نه دولتهای کنونی اتحادیه اروپا و نه دولت آمریکا آماده ایستادن قاطعانه نیستند، بلکه نوعی مذاکره و سیاست مماشات است که تاکنون ما را به جایی نرسانده است. من معتقدم این رویکرد باید تغییر کند.

پیشنهادهای حذف سپاه از لیست سیاه، بالقوه بسیار خطرناک است و رژیم ایران را تشویق می‌کند که سیاست خود را بیش‌از‌پیش دنبال کند. همه ما شاهد فعالیت‌های تروریستی رژیم در قلمرو اتحادیه اروپا بوده‌ایم.

نه مماشات، بلکه برخورد قاطع و اصولی بهترین رویکرد است.

 

ریشارد چارنسکی نماینده پارلمان اروپا از لهستان گفت: من به شما می‌پیوندم و از اتحادیه اروپا و نماینده عالی بورل می‌خواهم که به سیاست فعلی مماشات با رژیم تهران که تنها از طریق سرکوب و تروریسم قدرت را در ایران حفظ می‌کند، پایان دهند. مانند دیکتاتورهای گذشته، پاسخ رژیم تهران فقط قاطعیت است. بلژیک نباید با بازگرداندن دیپلمات رژیم ایران، اسدالله اسدی تروریست به ایران موافقت کند. این معامله تنها رژیم را تشویق می‌کند تا تعداد بیشتری از شهروندان دوتابعیتی اروپایی را در ایران به اتهامات واهی دستگیر کند، زیرا رهبران در تهران به‌دنبال ساکت کردن مخالفان دمکراتیک خود، با تروریسم هستند.

باید به‌خاطر داشته باشیم که اسدی از موقعیت دیپلماتیک خود برای طراحی یک توطئه بمب‌گذاری علیه اپوزیسیون طرفدار دموکراسی ایران، شورای ملی مقاومت ایران، در پاریس سوء‌استفاده کرد.

زمان آن فرا رسیده است که اتحادیه اروپا، خانم مریم رجوی، رئیس‌جمهور منتخب شورای ملی مقاومت را به‌رسمیت بشناسد، یک زن شجاع ایرانی که رهبری مقاومت سازمان‌یافته ایران و مبارزه مردمی برای ایران آزاد و دمکراتیک را برعهده دارد.

 

میلان زِوِر، نماینده پارلمان اروپا از اسلوونی گفت: اکنون آشکار است که سیاست فعلی اتحادیه اروپا برای مماشات و تعامل دیپلماتیک با رژیم ایران به بن‌بست رسیده است. نتیجه این شکست به جایگاه و اعتبار جهانی اتحادیه اروپا آسیب می‌رساند. خانم رجوی گفته‌اند سیاست درست در قبال رژیم ایران، قاطعیت است. این چیزی است که او بارها در دیدار با ما در پارلمان اروپا گفته است. امروز، رژیم نسبت به سال۲۰۰۲ که مقاومت ایران برنامه مخفیانه تسلیحات اتمی رژیم را افشا کرد، به بمب اتمی نزدیک‌تر است. این رژیم از توقف نقض سیستماتیک حقوق‌بشر، و دست برداشتن از سرکوب مرگبار اعتراضات مشروع مردمی، خودداری می‌کند. امروز در حالی که گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور ایران بر ضرورت تحقیق بین‌المللی در مورد نقض حقوق‌بشر در حال و گذشته، از جمله قتل‌عام ۳۰۰۰۰ زندانی سیاسی در سال۱۳۶۷ تأکید می‌کند، شاهد افزایش نگران‌کننده تعداد اعدامها در ایران هستیم. در سال۲۰۱۹ که خانم رجوی به استراسبورگ آمد، پرونده قتل‌عام ۱۳۶۷ را به اطلاع ما رساند و امروز، خوشحالم که اعلام کنم تعداد زیادی از نمایندگان پارلمان اروپا از همه گروهها و کشورهای مختلف از درخواست تحقیق درباره کشتار ۱۳۶۷ حمایت کرده‌اند.

رئیسی که یکی از سرکردگان این قتل‌عام است، در فکر سفر به نیویورک برای سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل در اواخر ماه جاری است. همکاران ما در کنگره آمریکا و ایرانیان مقیم آمریکا خواهان ندادن ویزا به رئیسی بوده‌اند. ما نیز در اتحادیه اروپا حضور او را رد کرده و به آن اعتراض می‌کنیم و روشن می‌کنیم که سازمان ملل مکانی برای آمران و عاملان قتل‌عام نیست که به‌دنبال سلاح نهایی کشتار جمعی یعنی بمب اتمی هستند. ما در دوستان ایران آزاد از طرح ده ماده‌ای خانم رجوی برای ایران آزاد و دمکراتیک حمایت می‌کنیم. ما به انجام هر کاری که در این راستا بتوانیم ادامه خواهیم داد.

 

خوزه مانوئل گارسیا وزیر خارجه اسپانیا تا سال۲۰۱۶ در سخنان خود گفت: بعضاً این تصور وجود دارد که ما در اتحادیه اروپا از آنجایی که درگیر جنگ اوکراین هستیم، باید موضوع ایران را به کنار بگذاریم، این یک رویکرد اشتباه است، به عکس جنگ اوکراین ایجاب می‌کند که ما موضوع ایران را به‌طور مضاعف در کانون توجه قرار دهیم. رژیم ایران عملاً جزیی از جنگ علیه اوکراین است.

 

آنتونیو لوپز- استوریز وایت عضو کمیسیون خارجه پارلمان اروپا، عضو کنفرانس رؤسای هیأتهای پارلمان اروپا و دبیرکل احزاب مردم اروپا تا ژوئن ۲۰۲۲ گفت: ما با یک وضعیت بسیار نگران‌کننده‌ای مواجه هستیم، یک دیپلمات رژیم ایران درصدد انفجار یک گردهمایی بزرگ شورای ملی مقاومت بوده است، قضاییه بلژیک او را به ۲۰سال زندان محکوم کرده است، حالا دولت بلژیک می‌خواهد در یک قرار داد با رژیم ایران او را آزاد کند. این ارزشهای ما را نقض می‌کند، من به همکارانم می‌پیوندم و از دولت بلژیک می‌خواهم از آزادی یک تروریست خودداری کند.

برخی از سخنرانان و شرکت‌کنندگان در کنفرانس عبارتند از:

  • خاویر زارزالاخوس نماینده پارلمان اروپا از اسپانیا و معاون کمیته ویژه دخالت‌های خارجی در اتحادیه اروپا
  • میلان زور نماینده پارلمان اروپا از اسلوانی و وزیر پیشین آموزش و ورزش این کشور
  • جیانا گانچا نماینده پارلمان اروپا از ایتالیا
  • آنتونیو لوپز نماینده پارلمان اروپا از اسپانیا و عضو کمیسیون خارجه-دبیرکل سابق حزب مردم اروپا
  • یان زهرا دیل نماینده پارلمان از جمهوری چک و عضو هیأت رئیسه گروه ECR و معاون کمیته تجارت بین‌المللی پارلمان اروپا
  • پتری سارواما نماینده پارلمان اروپا از فنلاند
  • ریچارد چارنسکی نماینده پارلمان اروپا از لهستان –عضو کنفرانس هیأت روسا –معاون پیشین پارلمان اروپا
  • لئوپولدو لوپز خیل نماینده پارلمان اروپا از اسپانیا و عضو کمیسیون حقوق‌بشر
  • هلموت گوگینگ نماینده پارلمان اروپا از آلمان
  • ورونیکا ورچیونووا نماینده اروپا از جمهوری چک و عضو هیأت رئیسه گروه ECR
  • خوزه مانوئل گارسیا نماینده پارلمان اروپا و وزیر خارجه پیشین اسپانیا
  • لادیسلاو ایلیچیک نماینده پارلمان اروپا از کرواسی
  • ایزابل بن خومه آ نماینده پارلمان اروپا از اسپانیا و معاون کمیسیون توسعه
  • پتراس استراویچیوس نماینده پارلمان اروپا از لیتوانی و عضو کمیسیون خارجه پارلمان اروپا
  • سیلیو کریستیان بوشویی نماینده پارلمان اروپا از رومانی و رئیس کمیسیون صنعت، تحقیقات و انرژی پارلمان اروپا
  • لوکاس ماندل نماینده پارلمان اروپا از اتریش - معاون وزیر کمیته امنیت و دفاع و عضو کمیسیون خارجه پارلمان اروپا

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/acc33d7a-09b9-4e48-863b-f7588ea21bfa"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات