728 x 90

ابراز نگرانی رافائل گروسی درباره پیشرفت برنامه اتمی رژیم و نظارت محدود آژانس

رافائل گروسی
رافائل گروسی

رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد برنامه هسته‌یی ایران به جلو پیش می‌رود و آژانس بر آنچه در حال وقوع است، نظارت بسیار محدودی دارد.

گروسی در مصاحبه با روزنامه ال پائیس اسپانیا گفت: «خلاصه مسأله این است که با یک برنامه هسته‌یی که به‌سرعت رو به پیشرفت است، تقریباً پنج هفته است که من نظارت بسیار محدودی بر آنچه که می‎‌گذرد دارم و اگر توافقی باشد، برای من خیلی سخت خواهد بود که بتوانم قطعات پازل این دوران عدم نظارت اجباری را کامل کنم».

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که به پایتخت اسپانیا سفر کرده بود، هم‌چنین گفت که بازسازی این پازل «غیرممکن نیست» اما «کاری بسیار پیچیده است» و شاید «توافقات خاص» نیاز داشته باشد.

گروسی تأکید کرد نسبت به هفته‌های اخیر که نظارت آژانس بر برنامه هسته‌یی جمهوری اسلامی کاهش یافته، نگران و بیمناک است.

او گفت: «آژانس نیازمند بازسازی یک پایگاه داده بود که بدون آن هر گونه توافقی بر مبنایی بسیار شکننده خواهد بود زیرا اگر ما ندانیم چه چیزی وجود دارد، چگونه می‌توانیم تعیین کنیم که چه مقدار ماده صادر کنیم و چه تعداد سانتریفوژ باید بدون استفاده بماند؟»

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم‌چنین درباره گزارشها مبنی بر این‌که ایران غنی‌سازی اورانیوم را با استفاده از سانتریفوژهای پیشرفته در تأسیسات زیرزمینی فوردو افزایش داده است، گفت: «پیشرفت فنی برنامه ایران مداوم است».

در ماه گذشته، رژیم آخوندی برداشتن همه تجهیزات نظارتی آژانس را که بر اساس برجام نصب شده بود، آغاز کرد.

گروسی در آن زمان گفته بود این می‌تواند «یک ضربه مهلک» به بخت احیای برجام باشد.

کمال خرازی، رئیس شورای راهبردی روابط خارجی رژیم و مشاور خامنه‌ای ولی‌فقیه ارتجاع، در مصاحبه با شبکه الجزیره گفت نظام توانایی‌های فنی ساخت بمب هسته‌یی را دارد اما قصد انجام آن را ندارد.

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/aab8339a-7afc-4d06-8de8-53fbdfb3bd57"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات