728 x 90

آکسیوس: آمریکا به حوثی‌ها هشدار داد که حملات خود را در دریای سرخ متوقف کنند

حوثیهای یمن
حوثیهای یمن

آکسیوس روز ۲۴آذر نوشت: آمریکا به حوثی‌ها هشدار داد که حملات خود را در دریای سرخ متوقف کنند.

دو مقام آمریکایی گفتند که دولت بایدن اخیراً از طریق چندین کانال به شبه‌نظامیان حوثی در یمن پیام‌هایی ارسال کرده و به آنها هشدار داده است که حملات خود را به کشتی‌ها در دریای سرخ و علیه اسراییل متوقف کنند.

چرا مهم است: حملات حوثی‌ها تنشهایی را در منطقه ایجاد کرده است و تهدیدی فزاینده برای کشتی‌هایی است که در یکی از مسیرهای اصلی کشتیرانی تجاری منطقه حرکت می‌کنند.

به گفته ارتش اسرائیل، از زمان آغاز جنگ اسراییل و حماس، حوثی‌ها بیش از ۷۰پهپاد و موشک بالستیک به سمت اسراییل پرتاب کرده‌اند که بیش از ۱۰۰۰مایل از یمن فاصله دارد.

تقریباً تمامی موشکها و پهپادها توسط سامانه‌های پدافند هوایی اسرائیل، آمریکا، فرانسه و عربستان رهگیری شدند.

در هفته‌های اخیر، حوثی‌ها حملات خود را تشدید کردند و شروع به هدف گرفتن کشتی‌های تجاری در مجاورت تنگه باب‌المندب در دریای سرخ که به ادعای آنها متعلق به شرکت‌های اسراییلی بودند یا به سمت اسراییل در حرکت بودند، کردند.

اما بیشتر کشتی‌هایی که مورد حمله قرار گرفتند وابستگی دور به اسراییل داشتند یا وابستگی نداشتند.

روز پنجشنبه، حوثی‌ها حمله دیگری به کشتی متعلق به یک شرکت چینی انجام دادند.

تیم لندرکینگ، فرستاده ویژه ایالات متحده در امور یمن که در روزهای اخیر از خلیج‌فارس بازدید کرده است، از همتایان خود در عربستان سعودی، عمان و قطر خواسته است تا پیام های هشدار دهنده‌ای را به حوثی‌ها برسانند.

لندرکینگ تأکید کرد که ایالات متحده به‌شدت نگران حملات حوثی‌ها است که آزادی کشتیرانی در آبهای بین‌المللی را تهدید می‌کند.

مقامات ایالات متحده گفتند که چندین کشور در منطقه پیامهای مشابهی را طی دو هفته گذشته به حوثی‌ها داده‌اند و به صراحت گفته‌اند که حملات حوثی‌ها به کشتی‌ها در دریای سرخ یا علیه اسراییل بر فراز خاک آنها "غیرقابل قبول" است.

مقامات آمریکایی اذعان می‌کنند که این هشدارها تاکنون حوثی‌ها را به کاهش تنش در حملات خود سوق نداده است.

در نتیجه این حملات، ورود کشتی‌های تجاری به بندر ایلات در جنوب اسراییل تقریباً به‌طور کامل متوقف شده است.

کشتی‌هایی که از آسیا به سمت اسراییل حرکت می‌کنند، اکنون مسیری را طی می‌کنند که دور آفریقا می‌چرخد و این سفر را سه هفته طولانی‌تر و گرانتر می‌کند.

طی دو هفته گذشته، کشتی‌هایی که عازم سایر بنادر خارج از اسراییل بودند نیز برای هدف قرار نگرفتن از مسیر طولانی‌تر برای رسیدن به اروپا استفاده کردند.

دو مقام اسراییلی و آمریکایی گفتند که انتظار می‌رود ایالات متحده روز جمعه اعلام کند که یک گروه ویژه ارتقا یافته چندملیتی در دریای سرخ شروع به فعالیت خواهد کرد تا حوثی‌ها را از حملات بیشتر بازدارد و با آنها مقابله کند.

جان کربی، هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید، در هفته گذشته گفت که وزارت امور خارجه و پنتاگون در تلاش بوده‌اند تا کشورها را برای کمک به کشتی‌های نیروی دریایی برای گروه ضربتی که تحت نیروی دریایی فرماندهی مرکزی ایالات متحده عمل می‌کند، کمک کنند.

یک مقام ارشد اسراییلی گفت که گروه ضربت قرار نیست کشتی‌ها را در دریای سرخ اسکورت کند، اما حضور کشتی‌های نیروی دریایی بیشتر در منطقه پاسخگویی به تهدیدات را آسان‌تر می‌کند.

محمد البوحیثی از مقامات حوثی روز پنجشنبه به شبکه تلویزیونی المیادین گفت که حوثی‌ها هر کشتی نیروی دریایی از ایالات متحده یا سایر کشورهایی را که بخشی از گروه ضربت هستند به‌عنوان یک هدف قانونی می‌بینند و تهدید کرد در صورت ادامه جنگ در غزه، حوثی‌ها می‌توانند باب‌المندب را به روی همه کشتی‌ها ببندند.

دولت اسراییل به‌طور فزاینده‌یی در مورد حملات حوثی‌ها نگران شده است و برخی از مقامات می‌گویند که باید به‌طور نظامی پاسخ داد.

یک مقام ارشد اسراییلی گفت: کابینه جنگی اسراییل فعلاً تصمیم به عدم اقدام نظامی گرفت تا حوثی‌ها و حامیان ایرانی آنها نتوانند تمرکز ارتش اسراییل را از جنگ غزه منحرف کنند و درگیری گسترده‌تری در منطقه ایجاد کنند.

مقامات آمریکایی گفتند که جیک سولیوان مشاور امنیت ملی کاخ‌سفید در دیدار روز پنجشنبه خود با نخست‌وزیر نتانیاهو و اعضای کابینه جنگ تأکید کرد که ایالات متحده متعهد به حفاظت از آزادی کشتیرانی در دریای سرخ است.

مقامات اسراییلی گفتند که دولت اسراییل موافقت کرده است که ببیند گروه ضربت چندملیتی دریایی پس از شروع عملیات در دریای سرخ چه تأثیری خواهد داشت و فعلاً خودش هیچ اقدامی انجام ندهد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/1d0f1fc4-0fd5-46f1-8b8e-efe1633bd7e0"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات