728 x 90

آمریکا کنسولگری خود در بصره را بست؛ هشدار مایک پمپئو به رژیم ایران

یک معترض عراقی در روز ۷ سپتامبر در مقابل کنسولگری رژیم ایران که در حال سوختن است، حرکت می‌کند. ( رویترز )
یک معترض عراقی در روز ۷ سپتامبر در مقابل کنسولگری رژیم ایران که در حال سوختن است، حرکت می‌کند. ( رویترز )

مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا روز جمعه فرمان تخلیه دیپلماتهای ایالات متحده مستقر در شهر بصره را صادر کرد. این اقدام با در نظر گرفتن «‌تهدیدات رژیم ایران و شبه‌نظامیان آن علیه پرسنل و تأسیسات» آمریکایی صورت گرفت.

واشنگتن پست ۶مهر۹۷:

تعطیلی کنسولگری آمریکا در بصره که یکی از سه کنسولگری ایالات متحده در عراق می‌باشد به‌دنبال حداقل دو حمله موشکی علیه سفارت آمریکا در بغداد و کنسولگری در بصره در اوایل این ماه صورت می‌گیرد. در حالیکه این موشکها بدون وارد کردن آسیب در فاصله دوری از این اماکن دیپلماتیک فرود آمدند ولی نشانگر تنشهای تشدید شده بین واشنگتن و تهران است در حالیکه عراق در تلاش برای تشکیل دولت جدیدی می‌باشد.

مایک پمپئو گفت: «با در نظر گرفتن تهدیدات فزاینده و مشخص و تحریکات برای حمله به پرسنل و تأسیسات ما در عراق، من برای انجام یک جابه‌جایی مناسب و موقت پرسنل دیپلماتیک در عراق فرمان دادم،»...

پمپئو در بیانیه روز جمعه خود گفت ایالات متحده در حال کار با دولت عراق برای پرداختن به تهدیدهای رژیم ایران است.

او گفت: «ما از تمامی طرف حسابهای بین‌المللی علاقمند به صلح و ثبات در عراق و منطقه انتظار داریم علیه این تهدید با ما همکاری کنند».

 

سرطان رژیم ایران در عراق


پایگاه خبررسانی العربیه در گزارش جدیدی از ادامه دخالتهای رژیم ایران در عراق پرده برداشت. العربیه مطلب تحلیلی خود را با این عنوان نوشت: «سرطان ایران در عمق وجود سیاست عراق».

به‌نوشته این منبع رژیم ایران از نفوذ خود در میان شبه‌نظامیان حشدالشعبی استفاده می‌کند، تا قاچاق از ایران به سوریه را کنترل کند. این شبه‌نظامیان هم‌اکنون یک تسهیل کننده رقت انگیز پول و مواد مخدر، از این سو به آن سوی عراق تا به حزب‌الله در سوریه هستند. رژیم ایران به‌شدت گرسنه اسکناس است. اقتصاد این رژیم نزدیک به فلج شدن است. دولت آمریکا باید به عراق کمک کند تا از یوغ رژیم ایران خارج شود.

 

مقاله تحلیلی: سرطان ایران در عمق وجود سیاست عراق

نویسنده مقاله این‌گونه شروع می‌کند: هفته پیش من در رابطه با بحران آب در عراق نوشتم که اساساً توسط ایران و ترکیه ایجاد شده است. امروز در قسمت دوم می‌خواهم نظرم را در رابطه با موضوع برق، چالشهای بانکی و چالشهای دفاع ملی برای عراق که به دست آخوندهای ایران تحمیل شده، به اشتراک بگذارم.

 

شبه‌نظامیان حشدالشعبی

تنش میان عراق و ایران به سرعت در حال رشد است.

شواهد بیشتری از این تنشها را می‌توان در داستان نیروهای حشدالشعبی پیدا کرد.

ایران از نفوذ رو به رشد خود در این گروه استفاده کرده تا قاچاق از ایران به سوریه را کنترل کند. این یک راز آشکار است که نیروهای حشدالشعبی الآن یک تسهیل کننده رقت انگیز برای پول و مواد مخدر ایران هستند که از این سو به آن سوی عراق به حزب‌الله در سوریه و فراتر از آن جابه‌جا می‌شود.

نیروهای حشدالشعبی در مرزهای ایران و عراق دسترسی به مرزهای عراق و سوریه را کنترل می‌کنند. آنها از این کنترل انحصاری استفاده می‌کنند تا نقل و انتقال تبهکارانه ایران را تسهیل کنند. حشدالشعبی یک بازوی مدنی و سیاسی نیز به‌دست آورده است.

 

دخالتهای رژیم ایران در عراق

در انتخابات اخیر این ائتلاف دومین فراکسیونی بود که بعد از فراکسیون صدر بیشترین رأی را آورد. این سرطان ایرانی در صحنه سیاسی عراق به حدی رشد کرد که چندین کرسی قانونی را در پارلمان عراق به‌دست آورد.

 

علاوه بر معضلاتی که توسط نیروهای حشدالشعبی تحت کنترل ایران برای عراق ایجاد شده، ایران فروش برق به جنوب عراق را هم متوقف کرده است. طی دهه‌ها جنوب عراق به‌خاطر کمبود برق به ستوه آمده است.

گمان می‌رود که ایران این کار را در تلافی‌جویی از عراق به‌خاطر کمک به آمریکا در تحریمها علیه ایران انجام داده است – مشخصاً به‌خاطر محروم کردن ایران از اسکناس دلار آمریکایی در تجارت.

ایران به‌شدت گرسنه اسکناس است. اقتصاد این کشور نزدیک به فلج شدن است و ریال ایران در حال فروپاشی است. عراق در تجارت سالانه و معمول با ایران، یک منبع بزرگ دلار آمریکایی در ازای کالا و خدمات بوده است. عراق دیگر این منبع بزرگ نیست و ایران تنگنا را به سختی احساس می‌کند به اندازه کافی سخت که عراق را در فصل تابستان به‌خاطر تبعیت از تحریمهای ایالات متحده علیه ایران با پایان دادن به فروش برق به جنوب عراق مجازات کند.

  

دخالت رژیم ایران در عراق یک بلا برای مردم است

نفوذ ایران در عراق یک بلا بوده و همان‌طور که در خیابانهای بصره دیده شده مردم عراق دارند موضوعات را خودشان به‌دست می‌گیرند.

دولت عراق باید به‌زودی کاری انجام دهد – انتخابات جدید با توجه به نفوذ ایران که الآن درک شده می‌تواند یک شروع باشد.

دولت آمریکا هم باید آماده باشد که به متحد خود کمک کند تا از یوغ ایران خارج شود. کارهای زیادی وجود دارند که ایالات م تحده می‌تواند انجام دهد. هفته آینده در این رابطه بیشتر خواهم نوشت.

بیشتر بخوانید

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/9a9b438b-7b80-4ec5-bb42-3506a8f423ba"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات