728 x 90

آمریکا وضعیت اضطراری در قبال لبنان را به‌دلیل ارسال سلاح توسط رژیم ایران تمدید کرد

حزب‌الشیطان لبنان
حزب‌الشیطان لبنان

به گزارش کاخ‌سفید (۶مرداد ماه) رئیس‌جمهور آمریکا وضعیت اضطراری در قبال لبنان را برای یک سال دیگر تمدید کرد و گفت، ارسال سلاح از سوی رژیم ایران برای حزب‌الله لبنان باعث تضعیف حاکمیت ملی دولت این کشور می‌شود. جو بایدن در نامه‌یی به کنگره آمریکا اعلام کرد که وضعیت اضطراری در قبال لبنان هم‌چنان پا برجا خواهد بود.

شایان ذکر است که جورج دبلیو بوش رئیس‌جمهور پیشین آمریکا این فرمان را به‌دنبال قدرت گرفتن حزب‌الله و با توجه به شکاف‌های عمیق سیاسی در لبنان در سال۲۰۰۷ صادر کرده بود.

 

جو بایدن در این فرمان نوشته است: «برخی اقدامات در حال انجام مانند ادامه انتقال سلاحهای ایرانی به حزب‌الله که شامل سیستم‌های تسلیحاتی فزاینده پیچیده می‌شود، عامل تضعیف حق حاکمیت ملی لبنان است، به بی‌ثباتی سیاسی و اقتصادی در منطقه کمک کرده و هم‌چنان تهدیدی فوق‌العاده و غیرمعمولی برای امنیت ملی و سیاست خارجی ایالات متحده است».

جو بایدن در این نامه افزود: «به این دلیل، من تصمیم گرفتم که ضروری است شرایط اضطراری ملی درباره لبنان بر اساس فرمان اجرایی ۱۳۴۴۱ ادامه یابد».

این فرمان با توسل به «قانون اختیارات اقتصادی در شرایط اضطراری بین‌المللی» امکان تحریم افرادی را در لبنان فراهم می‌آورد که دولت آمریکا آنها را به تلاش برای تضعیف دمکراسی در لبنان، نقض حاکمیت قانون، به‌کارگیری خشونت سیاسی و باز گذاشتن راه برای نفوذ سوریه در این کشور متهم کرده است. آمریکا معتقد است که برخی از عوامل و جریانهایی مانند حزب‌الله به‌دنبال اخلال در حاکمیت قانون در لبنان هستند. این پانزدهمین سال پیاپی است که رؤسای جمهوری آمریکا فرمان اضطراری در قبال لبنان را تمدید می‌کنند.

دولت آمریکا در اکتبر ۱۹۹۷ گروه حزب‌الله لبنان را در فهرست گروه‌های تروریستی خارجی و در اکتبر ۲۰۰۱ آن را در فهرست ویژه گروه‌های تروریستی جهانی قرار داد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/1d5042de-d0d0-471f-9acf-ba295a7a8f29"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات