728 x 90

آمریکا، رفع تحریم‌ کره شمالی، تنها پس از گام مشخص و بازگشت‌ناپذیر به‌سوی خلع‌سلاح اتمی

جیمز متیس
جیمز متیس

جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا می‌گوید، تعلیق و رفع تحریم‌های فعلی علیه کره شمالی، تنها پس از آن صورت می‌گیرد که این کشور گام‌های بازگشت‌ناپذیر و روشنی به‌سوی خلع‌سلاح اتمی بردارد. وی تأکید کرد:‌ «راه ناهمواری» در پیش است.

متیس گفت: «ما به اجرای قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل‌متحد علیه کره شمالی ادامه خواهیم داد. کره شمالی تنها در صورتی از مزایای رفع تحریم بهره خواهد برد که گام‌های بازگشت‌ناپذیر و قابل راستی‌آزمایی به‌سوی خلع‌سلاح اتمی بردارد».

وزیر دفاع آمریکا که برای گفتگو با همتایان خود از ژاپن و کره جنوبی به سنگاپور رفته بود تأکید کرد: «ما باید موضع مستحکم، متحد و دفاعی خود را حفظ کنیم، در آن‌صورت است که دیپلومات‌های ما می‌توانند در این بازه زمانی حیاتی، از موضع قوی در مذاکرات شرکت کنند».

سانگ یانگ‌مو، وزیر دفاع کره جنوبی نیز گفت با در نظر گرفتن رفتارهای پیشین کره شمالی، ترجیح می‌دهیم هم‌چنان با «احتیاط» به آینده و رخدادهای پیش‌رو بنگریم.

وی در عین‌حال افزود: «می‌شود انتظار آینده روشنی را داشت، و ما باید از این فرصت استفاده کنیم».

وزیر دفاع ژاپن نیز، حمایت خود را از مذاکرات سنگاپور اعلام کرد و گفت: اما خواستار مطرح شدن موضوع موشکهای بالستیک و نیز شهروندان ربوده‌شده خود توسط کره شمالی نیز شده‌ است.

از مهر سال گذشته تا کنون که سه وزیر در جریان نشستی در فیلیپین دیدار کردند، نخستین بار است که در یک نشست سه‌جانبه گردهم می‌آیند.

رئیس‌جمهور آمریکا پس از دیدار خود با کیم یانگ‌چال، از مشاوران کلیدی رهبر کره شمالی، گفت:‌دیدار دو طرف مطابق زمان‌بندی قبلی، در ۱۲ژوئن، ۲۲خرداد، در سنگاپور برگزار خواهد شد.

 

بیشتر بخوانید

در پی تشدید آزمایشات هسته ای و موشکی کره شمالی در سال جاری میلادی، تحریمهای اقتصادی این کشور گسترش چشمگیری پیدا کرد. آزمایشات کره شمالی محکومیتهایی را در شورای امنیت سازمان ملل‌متحد در پی داشت

در نهایت کره شمالی پس از فرستادن نمایندگانش از جمله خواهر رهبر کره شمالی به بازیهای المپیک زمستانی در سئول و گشودن راه گفتگو با رهبران کره جنوبی و آمریکا، در سوم خرداد۹۷تونل‌های محل انجام آزمایش‌های هسته‌یی این کشور را در حضور خبرنگاران خارجی منفجر کرد.

کره شمالی تخریب مجموعه آزمایشگاههای هسته‌یی خود را به نشانه نزدیکی روابط دیپلوماتیک با کره جنوبی و آمریکا، اعلام کرد. اگر چه برخی از دانشمندان معتقدند که این محل پس از آخرین آزمایش هسته‌یی این کشور نسبتاً متلاشی و غیرقابل استفاده شده بود. سایت آزمایش‌های هسته‌یی پوگی – ری محل انجام تمام شش آزمایش هسته‌یی کره شمالی از سال ۲۰۰۶ میلادی بوده است.

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/3e07c7be-222e-4f1d-b6e0-be42ca6e716a"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات