728 x 90

آمریکا، جاه‌طلبیهای اتمی رژیم ایران تهدیدی جدی علیه جامعه بین‌المللی

دیوان بین‌المللی لاهه
دیوان بین‌المللی لاهه

آمریکا در واکنش به شکایت رژیم ایران علیه خروج ایالات متحده از توافق اتمی برجام و احیای تحریمها در دیوان بین‌المللی دادگستری لاهه گفت، این دادگاه فاقد صلاحیت قضایی برای رسیدگی به این پرونده است.

جنیفر نوستد، مشاور حقوقی وزارت‌خارجه آمریکا در لاهه گفت که شکایت رژیم ایران تلاشی از سوی تهران برای احیای توافق اتمی برجام است، در صورتی که جاه‌طلبیهای اتمی این رژیم برای دهه‌ها تهدیدی جدی علیه آمریکا و جامعه بین‌المللی بوده است.

 

رژیم ایران برای منافعش از اقدامات تروریستی حمایت می‌کند

نوستد افزود: «ایران تمایلش را برای ارتکاب و حمایت از اقدامات تروریستی ثابت کرده است و برای حفظ منافعش در پی سیاستهای خشونت‌بار و بی‌ثبات کننده است.»

رژیم ایران شکایت کرده است که آمریکا با احیا تحریمها، پیمان دوستی، روابط اقتصادی و حقوق کنسولی میان دو کشور را نقض کرده است.

یک تحلیلگر بنیاد دفاع از دموکراسیها درباره این استدلال رژیم ایران گفت که هدف برانگیختن جامعه جهانی علیه آمریکا است. اما بر روی زمین ما شاهد همسویی شرکتهای اروپایی و آسیایی با آمریکا و نه رژیم ایران هستیم. تهران این مسأله را به دشواری پذیرا خواهد شد. زیرا نه دیوان بین‌المللی لاهه و نه سازمان ملل هیچ‌کدام نمی‌توانند این رژیم را از اجرای مجدد تحریمها رها کنند.

 

رژیم ایران بایستی نسبت به همه اقدامات نامشروع خود پاسخگو باشد

ریچارد گلدبرگ، تحلیلگر ارشد در بنیاد دفاع از دموکراسیها نیز شکایت رژیم ایران از آمریکا را تلاش تهران برای کسب مشروعیت ارزیابی کرد.

وی گفت: «این رژیم به‌دنبال دستیابی به مشروعیت است. در حالی‌که آمریکا در حال منزوی کردن این رژیم است و می‌خواهد که رژیم (ایران) نسبت به همه اقدامات نامشروع خود پاسخگو باشد. آنها حضور و اقامه دعوی در دادگاه بین‌المللی را فرصتی برای اجرای نمایش سیاسی می‌بینند که طی آن تلاش کنند خود را قربانی جلوه دهند و اقداماتشان را توجیه کنند. فکر نکنم که موفق شوند. دریافت حکم سالها به طول می‌انجامد اما در این زمان آمریکا به افشاگری جنایات داخلی و خارجی رژیم (ایران) ادامه خواهد داد. آمریکا در کنار مردم ایران که خواستار احقاق حقوقشان هستند، باقی می‌ماند.»

 

تحریم شامل فعالیت انسان‌دوستانه نیست، نقض کنندگان تحریم شامل تحریم خواهند شد

نماینده رژیم ایران در لاهه مدعی شد که بازگشت تحریمها بر زندگی مردم ایران تاثیر منفی گذاشته است.

مشاور حقوقی وزارت‌خارجه به قضات دادگاه لاهه گفت که ایالات متحده آمریکا، به‌طور قانونی و برای دفاع از امنیت ملی کشورش و صلح منطقه‌ای و جهانی در پی وارد ساختن فشار سنگین بر رهبران ایران است تا رفتارشان را تغییر دهند.

جنیفر نوستد، تأکید کرد که فعالیتهای انسان‌دوستانه در ایران مشمول تحریمها نیست.

دولت دونالد ترامپ در ماه مه اعلام کرد که آمریکا از توافق هسته‌یی برجام که در سال ۲۰۱۵و در زمان دولت باراک اوباما، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا امضا شد، خارج می‌شود و تحریمها علیه رژیم ایران را باز می‌گرداند. واشنگتن همچنین روشن کرد که اگر کشورهای دیگر به واردات نفت از ایران بعد از تاریخ ۱۳آبان ادامه دهند، با تحریم‌های ثانویه آمریکا مواجه خواهند شد.

ایران و آمریکا پیشتر نیز در «دادگاه جهانی» پرونده‌هایی داشته‌اند، از جمله پرونده ناشی از حمله و اشغال سفارت آمریکا در تهران که باعث محکومیت رژیم ایران به‌دلیل حمله، اشغال و گروگانگیری ۴۴۴روزه کادر سفارتخانه آمریکا در ایران، به پرداخت غرامت سنگین به آمریکا شد.

یادآوری می‌شود ساعتی بعد از آغاز روند رسیدگی به شکایت رژیم ایران از آمریکا به‌خاطر بازگرداندن تحریمها در دادگاه لاهه، وزیر امور خارجه آمریکا، مایک پمپئو در بیانیه‌یی ضمن انتقاد از عملکرد رهبران رژیم ایران، اعلام کرد ایالات متحده از حقوق خود دفاع خواهد کرد.

 

بیشتر بخوانید:

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/56fedf34-d479-4602-883c-bdfe009b1085"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات