728 x 90

آدمربایی و ترور توسط شبه‌نظامیان رژیم ایران در عراق / هشدار هیومن رایتس واچ

آدمربایی و ترور توسط شبه‌نظامیان رژیم ایران در عراق
آدمربایی و ترور توسط شبه‌نظامیان رژیم ایران در عراق

هیومن رایتس واچ اعلام کرد نیروهای امنیتی عراق و گروه‌های حشدالشعبی طی سالهای ۲۰۱۴-۲۰۱۷ دهها نفر را به اجبار بازداشت کرده‌اند که بعدها این افراد ناپدید شده‌اند.

به گزارش هیومن رایتس واچ نیروهای امنیتی عراق و گروه‌های حشدالشعبی از سال ۲۰۱۴ تا کنون دهها نفر که بیشتر آنها را عرب‌های سنی تشکیل می‌دهند، بازداشت کرده و پس از بازداشت این افراد ناپدید شده‌اند.

بر اساس گزارش هیومن رایتس واچ ۷۸نفر از جمله ۴کودک از آوریل ۲۰۱۴ تا اکتبر ۲۰۱۷ توسط ارتش عراق و نیروهای امنیتی این کشور بازداشت و به‌دنبال آن ناپدید شده‌اند.

در این گزارش با اشاره به این‌که ۷۰نفر از افراد مفقود شده سنی و ۸نفر آنها نیز شیعه بوده‌اند، گفته شده، ۳۶نفر از این تعداد توسط شبه‌نظامیان حشدالشعبی وابسته به رژیم ایران بازداشت و بعدها ناپدید شده‌اند. «گردانهای حزب‌الله» که به‌عنوان یکی از شاخه‌های نظامی نیروی تروریستی قدس بحساب می‌آیند نیز ۲۸نفر ربوده و سپس این افراد ناپدید شده‌اند.

حشدالشعبی در سال ۲۰۱۴ در ظاهر برای مبارزه با گروه تروریستی داعش تشکیل شد ولی احزاب شیعه وابسته به رژیم ایران کنترل آن‌را به‌دست گرفتند و رژیم ایران برای آنها پول و تسلیحات ارسال کرد و در دولت عراق نیز به آنها مشروعیت قانونی داده شد.

 

رژیم ایران از این گروه برای جنگ در یمن استفاده کرده است بیشتر بخوانید

خبرگزاری العربیه می‌نویسد: شبه‌نظامیان حشدالشعبی علاوه بر دریافت حمایتهای نظامی و مالی از رژیم ایران از دولت عراق نیز حقوق دریافت می‌کنند. دولت عراق از بودجه کشور میلیونها دلار را به این گروه پرداخت کرده است.حشدالشعبی نزدیک به ۷۰گروه شبه‌نظامی را در خود جا داده است

بزرگترین گروه که در حشدالشعبی وجود دارد گروه بدر وابسته به سپاه بدر به سرکردگی هادی العامری است. یکی دیگر از این گروهها عصائب نام دارد که بسرکردگی قیس خزعلی است.

گروه حزب‌الله به سرکردگی اکرم الکعبی نیز یکی دیگر از این گروههاست. تیپ موسوم به ابوالفضل العباس نیز در میان این گروههاست.

تمامی این شبه‌نظامیان از رژیم ایران دستور می‌گیرند و اغلب آنها تابع نظام ولایت‌فقیه هستند.

آنها پرونده سنگینی از نقض حقوق ساکنان مناطقی را دارند که وارد آنها شده‌اند. مناطقی مانند استان دیالی، صلاح‌الدین، الانبار و کمربندی بغداد.

آدم‌ربایی، کشتار، سوزاندن اجساد، شکنجه و اعدام های صحرایی و منفجر کردن منازل مردم بخشی از جنایات آنها بحساب می‌آید.

 

جنایات شبه‌نظامیان وابسته به رژیم ایران در عراق

به گزارش اسکای نیوز ۴مهر۹۷در پی تظاهرات گسترده و چندین ماهه در بصره، استان نفت خیز جنوب عراق، مردم این استان شاهد دستگیریهای گسترده، آدم‌ربایی و ترور شده تعدادی از فعالان که در راه‌اندازی راهپیماییهای ضددولتی دست داشته‌اند ترور شده‌اند.

این رسانه اضافه کرده است که خانم سعاد العلی فعال ۴۶ساله عراقی در منطقه العباسیه بصره به‌دست عوامل رژیم ایران ترور شده است.سعاد العلی به‌عنوان یک فعال عراقی ریاست سازمان دوستی جهانی برای حقوق‌بشر را به عهده داشته است.

سعاد العلی به‌عنوان رئیس سازمان دوستی جهانی برای حقوق‌بشر در تظاهرات برای مطالبه حقوق مشروع مردم شرکت کرد و عکس خود را نیز به همراه تعدادی دیگر از زنان عراقی در سایت خود منتشر کرد و نوشت با برادران و فرزندان و خانواده خود در بصره اعلام همبستگی می‌کند.

او نوشته است: ما آزاده‌ایم و در مواجهه با ظلم ایستادگی می‌کنیم و این تظاهرات را با هر خطر و مانعی که بر سر راه آن وجود داشته باشد ادامه خواهیم داد.

اسکای نیوز اضافه می‌کند که ترور العلی بخشی از سلسله ترورهای حقوق‌دانان مؤید تظاهرات است. خشن‌ترین ترور مربوط به جبار عبدالکریم حقوق‌دان مدافع تظاهر کنندگان بصره است که در ژوئن گذشته با بیش از ۱۵گلوله به‌دست افراد مسلح ناشناس در مقابل مرکز پلیس الهادی در مرکز استان ترور شد.

افراد مسلح ناشناس به کسانی اطلاق می‌شود که عملیات ترور را اجرا می‌کنند یا فعالان و حقوق‌دانان طرفدار تظاهرات ضدحکومتی در بصره که به‌خاطر کمبود آب آشامیدنی و برق و افزایش بیکاری در بصره به‌عنوان استانی نفت خیز تظاهرات می‌کنند را می‌ربایند.

یک منبع حقوقی به شرط ناشناس ماندن به اسکای نیوز عربی گفته است شبه‌نظامیان طرفدار ایران از قبیل عصائب و کتائب حزب‌الله و نجبا لیست افرادی که باید ترور شوند را از کنسولگری ایران در بصره دریافت کرده‌اند. در این لیست تعداد زیادی از فعالان آورده شده و نیز ۱۴فعال مدنی ربوده شده‌اند

بصره که در آن دو میلیون نفر زندگی می‌کنند شاهد تظاهراتی بود که طی آن مردم تعدادی از ساختمانهای دولتی و احزاب سیاسی و نیز کنسولگری رژیم ایران و مقر شبه‌نظامیان حشدالشعبی را بعد از کشته شدن چندین نفر توسط پلیس به آتش کشیدند.

او اضافه کرد بغداد از سال ۲۰۱۵شاهد رویدادهای مشابهی بوده است. از جمله فعالانی مانند جلال الشمحانی و واعی المنصوری ناپدید شده و حتی در زندانها هم نیستند.

جلال الشمحانی فعال و یکی از برجسته‌ترین سازماندهندگان تظاهرات میدان تحریر در سپتامبر ۲۰۱۵در یکی از رستورانهای مرکز بغداد توسط افراد مسلح ناشناس در روز روشن ربوده شد و هنوز نیز از سرنوشت او اطلاعی در دست نیست.

مجلس عراق در ماه نوامبر ۲۰۱۶جایگاهی حقوقی برای گروه حشدالشعبی به‌رسمیت شناخت و این گروه تحت نظارت نهاد نخست‌وزیری این کشور قرار گرفت. چندین گروه مسلح شاخه‌های حشدالشعبی را تشکیل می‌دهند.

 

مطالب مرتبط:

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/4d6c0376-d5d5-418d-83df-e1ae61fae272"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات