728 x 90

آخوند روحانی و داستان ماجرای سفر به نیویورک از زبان خودش

آخوند روحانی و  کابینه‌اش
آخوند روحانی و کابینه‌اش

آخوند روحانی در جلسه کابینه‌اش درباره ماجرای سفرش به نیویورک و دست و پا زدنهای هفتاد و چند ساعته‌اش در نیویورک برای اجرایی کردن طرح و برنامه مذاکره تلفنی با ترامپ و رفع تحریم‌ها را به‌نحوه مضحکی در یک « توطئه» خلاصه کرد و ضمن کش دادن ماجرا از نیویورک تا آنکارا و ارمنستان، رکورد جدیدی از فرافکنی شکست بر جای گذاشت و گفت: ما این توطئه را شکاندیم!

آخوند روحانی گفت: در اون هفتاد و چند ساعتی که من در نیویورک بودم و خب بیش از ۲۲-۲۳برنامه داشتم و حدود ۱۵ملاقات با سران کشورها داشتیم در واقع ما تو این مدت کوتاه خیلی از سران همین ۵+۱را در واقع دیدیم و ملاقات کردیم با اونها حالا در نیویورک در آنکارا در ارمنستان... ما این توطئه را هم شکاندیم گفتم ایران آماده هست ایران از مذاکره فرار نمی‌کند ایران پای میز مذاکره هست و یک مسأله مهمی رخ داد پنج به اضافه یکی که از دید ضدایرانیها مرده بود اسراییل می‌گفت ۵+۱مرده، ارتجاع منطقه می‌گفت ۵+۱مرده، کاخ سفید می‌گفت ۵+۱مرده، بعد همه جمع شده بودند که ۵+۱دو مرتبه احیا بشود... ما گفتیم حرفی نداریم اونهایی که ۵+۱را زدند امروز درخواست می‌کنند برای ۵+۱در یک شرایط مناسب اشکالی ندارد به شرط این‌که برگردند به آداب و رسوم ۵+۱،پنج به اضافه یک بر مبنای تعهد به یک توافق بود باید به اون سمت حرکت بکنند. رئیس‌جمهور فرانسه برای بار دوم ظرف ۲۴ساعت با من ملاقات کرد و آمد این طرح را به من ارائه کرد. من گفتم کلیت این طرح از نظر ما قابل‌قبول است اما عبارتهای این طرح را اصلاً من قبول ندارم چون عبارتهایش عبارتهای نادرست بود. گفت خیلی خب شما بیایید عبارتهایی که خودتان می‌گویید وزرای خارجه با هم بنشینند به یک نتیجه برسند و اون عبارت به‌عنوان مبنای مذاکره ما باشد. منتهی همه بحث این بود که خیلی خب این طرح قابل‌قبول حالا فرض می‌کنیم که اصلاحات ایران هم اونها مد نظر قرار بدهند اما ما با چه اطمینانی وارد این جلسه بشویم؟ در همان ۲۴ساعتی که اوج تحولات سیاسی و مذاکرات دیپلماتیک بود رئیس‌جمهور آمریکا در دو نوبت یکبار در سخنرانی‌اش در سازمان ملل و یکبار دیگر صریحاً اعلام کرد که ما می‌خواهیم تحریمها را تشدید کنیم من به این دوستان اروپایی گفتم که خب کجایش را ما قبول کنیم حرف شما را قبول کنیم؟ که شما می‌گویید آمریکا آماده است یا حرف رئیس‌جمهور آمریکا را قبول کنیم که در ۲۴ساعت دو بار آمده به صراحت یکبارش در سطح جهانی سازمان ملل آمده اعلام کرده و گفته می‌خواهم تحریمها را تشدید کنم ».

 

آخوند روحانی که به‌قول خودش بعد از ۲۴ساعت دست و پازدن با تشدید تحریم‌ها مواجه شده، در ادامه حرفهایش موضوع خودزنی نظام در جریان حمله به عربستان را پیش کشید و برای جمع وجور کردن فضای هیات دولت ورشکسته‌اش مدعی شد که: راه بسته نیست و اروپایی‌ها دارند تلاش می‌کنند ولی فعلاً می‌گویند که شرایط غیرمناسب و حتی شرایط جنگی پیش روست و آغازگر و مقصرش هم نظام است!

روحانی گفت:‌ من در اینجا می‌خواهم بگم راه تمام نشده مسیر بسته نشده باز هم اروپایی‌ها دارند تلاش می‌کنند باز هم دیگران دارند تلاش می‌کنند... راه بسته نیست باز هم راه باز است. توطئه‌یی را لابی ضدایران تهیه کرده بود که به مردم جهان بگوید ایران آغازگر یک تنش در منطقه حساس خلیج‌فارس هست. شرایط غیرمناسب و حتی شرایط جنگی پیش روست و آغازگر و مقصرش ایران است لازم بود این توطئه شکسته بشود.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/23d940be-2b70-4d92-b56c-75c2ad4c179c"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات