728 x 90

آخرین گزارشها و موضع‌گیری‌ها درباره جنگ حماس و اسرائیل

درگیریهای حماس و اسرائیل
درگیریهای حماس و اسرائیل

این خبر به روز می‌شود.

یدیعوت آهارونوت که از معتبرترین روزنامه‌های اسراییل است شمار کشته‌های اسراییل در حملهٔ حماس را هزار نفر اعلام کرد. علاوه بر این گزارشهای خبری به‌نقل از وزارت دفاع اسراییل حاکیست که در جریان درگیریهای دو روز گذشته بیش از ۲هزار و ۳۰۰نفر مجروح شده‌اند که حال ۳۶۷نفر از آنها وخیم است.

وزیر دفاع اسراییل رسماً قطع آب و برق و سوخت و غذا برای غزه را اعلام کرد و گفت ما با حیوانات انسان نمایی روبه‌رو هستیم و با آنها همین‌طور رفتار می‌کنیم. اشاره او به صحنه‌های فجیع و خونین قتل اتباع اسراییل بود.

وزارت دفاع اسراییل هم‌چنین اعلام کرد ۸۰۰هدف حماس را در غزه مورد حمله قرار داده‌است.

سازمان ملل‌متحد روز دوشنبه اعلام کرد تاکنون بیش از ۱۲۳هزار نفر در نوار غزه آواره شده‌اند.

سخنگوی نظامی اسراییل گفت: برخی از افراد مسلح فلسطینی در قلمرو اسراییل باقی مانده‌اند و درگیریهای پراکنده ادامه دارد.

 

خبرگزاری سپاه پاسداران نوشت: اکرم الکعبی دبیرکل جنبش نجبا (از گروهای وابسته به رژیم آخوندی در عراق) برای پیوستن به جنگ با اسراییل اعلام آمادگی کرد و گفت: ما برای سهیم شدن در اجر و افتخار این نبرد، در اوج آمادگی قرار داریم. هر گونه مشارکت آمریکا یا غربیها در معرکه، با پاسخ قاطع مواجه می‌شود و ما هر کدام از جایگاه خود با هرآنچه در اختیار داریم، به مقابله برمی خیزیم. (خبرگزاری فارس رژیم ۱۵مهر ۱۴۰۲)

 

فلاحت‌پیشه، رئیس کمیسیون امنیت مجلس ارتجاع در دوره قبلی، هشدار داد: اگر جنگ فراگیر شود و اسراییل در تنگنا قرار بگیرند، احتمال این‌که حماقتی علیه نظام ایران به خرج دهد، وجود دارد و در این‌صورت، کشور‌های دیگر هم در آماده‌باش نظامی قرار خواهند گرفت. (سایت رویداد ۲۴ - ۱۷مهر)

 

روزنامه روزنامه حکومتی اعتماد روز ۱۷مهر نیز نوشت: آینده این جنگ را کسی نمی‌داند چه می‌شود. یک سکه‌ای است که به بالا پرتاب شده تا پایین‌آمدن، دهها و صدها بار جا عوض می‌کند. بنابراین نتیجه نهایی را قطعی ندانیم. چون بازیگران این بازی فقط حماس و اسراییل نیستند.

 

مایک پنس معاون رئیس‌جمهور قبلی آمریکا در مصاحبه با سی.ان.ان، گفت: «به‌نظرم سرخم‌کردن پرزیدنت جو بایدن در دو سال و نیم گذشته در برابر آخوندها (در ایران) ایران، رفع تحریم‌ها، التماس از آنها برای بازگشت به‌توافق اتمی و سپس پرداخت ۶میلیارد دلار به‌عنوان باج برای گروگانها، شرایط را برای این حملهٔ تروریستی بی‌سابقه حماس علیه اسراییل فراهم کرد.

پنس اضافه کرد: «دولت ما (رژیم) ایران را بیش از‌ پیش منزوی کرد. ما تحریم‌های تنبیهی بر آنها وضع کردیم. از توافق اتمی (با رژیم) ایران خارج شدیم. اما از روز اول دولت بایدن، آنها سیاست مماشات با آخوندها را در پیش گرفته‌اند. در ذهن من هیچ سؤالی وجود ندارد که (رژیم) ایران پشت این حمله است، به‌آن حمایت مالی کرده، آن‌را تأیید کرده و در روز آخر حتی آن‌را تحسین کرده است.

کاری که ما باید انجام بدهیم این است که رهبری‌یی در کاخ‌سفید داشته باشیم که بار دیگر یک کارزار فشار حداکثری را بر (رژیم) ایران اعمال کند و آنها را بیش از هر زمانی منزوی سازد». (سی.ان.ان: ۱۶مهر)

 

آنتونی بلینکن وزیر خارجهٔ آمریکا در مصاحبه با سی.ان.ان در پاسخ به‌این سؤال که «آیا شما شواهدی دارید که (رژیم) ایران این حمله را هدایت کرده است»، گفت: «روابط دیرینه‌یی بین (رژیم) ایران و حماس وجود دارد. در واقع، حماس بدون حمایتی که از (رژیم) ایران دریافت کرده، نمی‌توانست به‌صورتی که هست حضور داشته باشد. در رابطه با این مورد مشخص، هنوز شواهدی ندیده‌ایم که (رژیم) ایران این حملهٔ مشخص را هدایت کرده یا پشت آن بوده باشد. اما طبعاً رابطهٔ دیرینه‌یی وجود دارد». (سی.ان.ان: ۱۶مهر)

وزیر خارجهٔ آمریکا هم‌چنین در مصاحبه ان‌. بی. سی در پاسخ به‌این سؤال که «پاسخ شما به‌منتقدان جمهوریخواه که می‌گویند توافق (آمریکا با رژیم) ایران حمله به‌اسراییل را تأمین مالی کرد چیست؟»، از جمله گفت: «بسیار مایهٔ تأسف است که برخی در زمانی که بسیاری از مردم جان خود را از دست داده‌اند و اسراییل هم‌چنان در معرض حمله قرار دارد، سیاست‌بازی می‌کنند. حقیقت این است... که اینها دلارهای مالیات‌دهندگان ایالات‌متحده نبود. اینها منابع (رژیم) ایران از فروش نفت آن بود که در بانکی در کره جنوبی گیر کرده بود.

بلینکن، اضافه کرد: «متأسفانه (رژیم) ایران همیشه پول‌های خود را برای حمایت از تروریسم و حمایت از گروههایی مانند حماس متمرکز کرده و برای آن استفاده کرده است. آنها این کار زمانی که تحریم بوده‌اند انجام داده‌اند؛ زمانی تحریم نبوده‌اند (نیز) آن‌را انجام داده‌اند و همیشه به‌آن اولویت داده‌اند. باز هم به این پیشنهاد باز می‌گردم که این منابع مالی همیشه طبق قانون در اختیار ایران بوده است تا برای اهداف بشردوستانه استفاده کند. دولت ترامپ سازوکاری بسیار مشابه ایجاد کرد تا ایران بتواند از این نوع دارایی‌ها برای اهداف بشردوستانه استفاده کند. ما هم همین کار را کرده‌ایم». (سی.ان.ان: ۱۶مهر)

 

مایکل مک‌کال رئیس کمیتهٔ خارجی کنگرهٴ آمریکا در مصاحبه با سی.ان.ان، گفت: «ما می‌دانیم که (رژیم) ایران پشت آن است. آنها در هر مرحلهٔ این مسیر، آن‌را تأمین مالی کرده‌اند.

من هم‌چنین نگران ۶میلیارد دلار (ناشی از) رفع تحریم‌ها هستم که اکنون به‌ایران رفته است.... این‌را از رئیس‌جمهور (رژیم) ایران شنیدیم که در سخنانش به‌صراحت تمام گفت: من با آن پول هر کاری را که بخواهم انجام می‌دهم... . من نگران این نوع از پول در دستان بزرگ‌ترین حامی تروریسم در جهان هستم».

(یوتیوب جمهوری‌خواهان در کمیتهٔ خارجی مجلس نمایندگان آمریکا: ۱۷مهر)

 

نیکی هیلی سفیر پیشین آمریکا در ملل‌متحد و کاندیدای ریاست‌جمهوری به‌ان‌. بی. سی، گفت: « (رژیم ایران) هر وقت یک دلار به‌دست می‌آورد، می‌رود و تروریسم را گسترش می‌دهد (این پول). به‌مردم ایران نمی‌رسد. صرف حملات تروریستی می‌شود»... (ان‌.بی.سی: ۱۶مهر)

 

جان بولتون نوشت: «حماس اکنون اذعان کرده است که حملاتش به‌اسرائیل توسط (رژیم) ایران حمایت می‌شود. تقریباً به‌طور قطع، این بدان معناست که (رژیم) ایران حماس را هدایت و کمک کرده کرده است. مدت‌هاست زمان آن نفرات رسیده که دولت بایدن در مقابل آخوندها در تهران بایستد. این یکی از بهترین موارد تاریخ برای تغییر رژیم است».

 

سناتور تد کروز با اشاره به‌افشاگری وال‌استریت ژورنال: «باید به (رژیم) ایران در قالب پول نقد و تخفیف تحریم‌های نفتی بیش از ۴۰میلیارد دلار داده است. این چیزی است که با آن دلارها خریداری شده است.

سناتور جونی ارنست رئیس کمیتهٔ سیاسی جمهوری‌خواهان و عضو کمیتهٔ قوای مسلح سنای آمریکا: «نمی‌توان این‌را انکار کرد که حملهٔ حماس به‌اسرائیل بدون حمایت (رژیم) ایران امکان‌پذیر نیست.

 

دیوید جونز وزیر پیشین برگزیت و نمایندهٔ پارلمان انگلستان: «اتفاق‌نظر گسترده‌یی میان مفسران وجود دارد که دست (رژیم) ایران پشت حوادث خونین (روز شنبه) است. کمیتهٔ (پارلمانی) انگلستان برای آزادی ایران مدت‌هاست به‌ممنوعیت سپاه پاسداران بر اساس قانون تروریسم۲۰۰۰ فراخوان داده است. دلیل خوبی برای تأخیر بیشتر وجود ندارد».

 

خبرگزاری رویترز ۱۷مهر ۱۴۰۲:
یوآو گالانت، وزیر دفاع اسراییل روز دوشنبه گفت که اسراییل در حال تشدید اقدامات علیه نوار غزه تحت کنترل حماس تا یک «محاصره کامل» از جمله ممنوعیت ورود غذا و سوخت است و این را بخشی از نبرد علیه «جماعتی وحشی» توصیف کرد.
سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه روز دوشنبه در جریان گفتگو با احمد ابوالغیط، رئیس اتحادیه عرب، خواستار پایان سریع درگیری بین نیروهای اسراییلی و شبه‌نظامیان فلسطینی حماس شد.
لاوروف افزود: روسیه و اتحادیه عرب می‌توانند به توقف خون‌ریزی در اسراییل و سرزمینهای فلسطینی کمک کنند.
ابوالغیط هم‌چنین خواستار پایان درگیری شد اما گفت تا زمانی که مشکل فلسطین حل نشده باشد، این خشونت ها ادامه خواهد داشت.
رئیس اتحادیه عرب به لاوروف روسیه: ما خشونت از هر دو طرف را رد می‌کنیم
ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین روز دوشنبه حمله حماس به اسراییل را با حمله روسیه به اوکراین مرتبط دانست و از ایران به‌خاطر هر دو درگیری انتقاد کرد.


جوزپ بورل، دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا در پستی در پلتفرم شبکه اجتماعی X گفت وزرای خارجه اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه در یک نشست اضطراری برای گفتگو درباره وضعیت اسراییل و منطقه تشکیل جلسه خواهند داد.
وزارت بهداشت غزه از کشته و زخمی شدن دهها فلسطینی در حملات هوایی اسراییل به اردوگاه آوارگان جبلیه (Jabalia) در روز دوشنبه خبر داد.
بر اساس آمار کشته‌شدگان این وزارتخانه که اوایل روز دوشنبه منتشر شد، حداقل ۴۹۳فلسطینی در بمبارانهای اسراییل به منطقه محاصره شده از روز شنبه کشته شده‌اند.
آنها برای بررسی پاسخ‌ها و گام‌های بعدی اتحادیه اروپا، از جمله بررسی جنبه‌های کمکهای توسعه، ملاقات خواهند کرد.

حماس روز دوشنبه اعلام کرد که چهار اسیر اسراییلی و اسیر کنندگان حماسی آنها از روز یکشنبه در حملات اسراییل به مناطق تحت محاصره فلسطین کشته شده‌اند.
ابوعبیده، سخنگوی شاخه مسلح حماس گفت: بمباران شبانه و امروز در نوار غزه منجر به کشته شدن ۴تن از اسیران دشمن و خود آنها شده است.

سخنگوی سازمان فرودگاههای اسراییل گفت که موشکی در منطقه تل‌آویو در روز دوشنبه به فرودگاه بن گوریون، دروازه بین‌المللی اصلی اسرائیل، برخورد نکرد.
به نظر می‌رسد ویدئویی که در فضای مجازی منتشر شده است دود از بن گوریون را نشان می‌دهد. این سخنگو گفت که رهگیری راکت در هوا و برخورد احتمالی در روستای مجاور رخ داده است.

سخنگوی وزارت توسعه آلمان روز دوشنبه در برلین گفت که کمکهای توسعه‌ای آلمان به سرزمینهای فلسطینی در سال جاری و سال آینده به‌طور موقت به‌حالت تعلیق در آمد.
سخنگوی وزارت توسعه آلمان نیز متعهد شده است که برای سال جاری و سال آینده حدود ۱۲۵میلیون یورو (131.63میلیون دلار) برای همکاری توسعه دوجانبه برای سرزمینهای فلسطینی اختصاص دهد.

 

خبرگزاری فرانسه ۱۷مهر ۱۴۰۲
 یک قانونگذار روز دوشنبه گفت که حداقل هشت شهروند فرانسوی پس از حمله آخر هفته حماس به اسراییل مفقود بودند اکنون تأیید شده که، کشته یا به گروگان‌گرفته شده‌اند.
مایر حبیب (Meyer Habib)، نماینده محافظه‌کار، نماینده فرانسوی‌های ساکن خارج از کشور در بخش‌هایی از کشورهای مدیترانه از جمله اسرائیل، در X نوشت: پاریس باید حماس را مستقیماً مسئول امنیت (گروگانها) بداند و از هر ابزاری برای آزادی آنها استفاده کند.
ارتش اسراییل روز دوشنبه دو روز پس از حمله غافلگیرانه شبه‌نظامیان حماس به غزه، اعلام کرد که نیروهایش 'کنترل جوامع' را در قلمرو جنوبی خود در نزدیکی غزه در دست گرفته‌اند.
دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش، به خبرنگاران گفت: «ما کنترل جوامع را در دست داریم». با این حال افزود که ممکن است هنوز «تروریست‌ها» در منطقه باشند. ما ۱۵محله از ۲۴محله مجاور مرز را به‌طور کامل تخلیه کرده‌ایم.
هاگاری گفت که انتظار می‌رود نیروهای اسرائیلی، تخلیه[پاکسازی نفرات حماس] را «طی ۲۴ساعت آینده» تکمیل کنند.

 

به‌دنبال استمرار درگیریها بین حماس و اسراییل رویترز روز ۱۸مهر درباره آخرین تحولات نوشت:
ارتش اسرائیل: حدود ۷۰۰نفر در حمله حماس کشته شدند که در میان آنها حداقل ۷۳سرباز وجود دارد.
تلویزیون اسراییل به‌نقل از ارتش اسرائل: ۳۰۰هزار ذخیره در بزرگترین فراخوان به خدمت احضار کرده است.
سخنگوی نظامی می‌گوید: برخی از مردان مسلح حماس در قلمرو اسراییل باقی مانده و باعث درگیریهای پراکنده شده‌اند

رویترز هم‌چنین نوشت: سخنگوی وزارت‌خارجه رژیم ایران روز دوشنبه گفت: در حالی که درگیری بین حماس و نیروهای اسراییلی در پی حمله آخر هفته به اسراییل شدت گرفته است، رژیم ایران خواستار تشکیل جلسه اضطراری سازمان همکاری اسلامی (OIC) شده است.
- ناصر کنعانی سخنگوی وزارت‌خارجه رژیم گفت: تهران خواستار تشکیل نشست اضطراری سازمان همکاری اسلامی برای بررسی تحولات منطقه شده است.
- آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا گفت هیچ مدرکی وجود ندارد که ایران پشت حملات اخیر به اسراییل باشد، اما او گفت که روابط طولانی مدتی بین تهران و حماس وجود داشته است.

رویترز روز دوشنبه ۱۸مهر در خبری دیگر نوشت:
الکساندر شالنبرگ، وزیر خارجه اتریش روز دوشنبه گفت که اتریش کمکهای خود به فلسطینیها که در مجموع حدود ۲۰میلیون دلار برای چند پروژه بوده است را معلق ساخته است.
وزارت بهداشت غزه روز دوشنبه اعلام کرد که از روز شنبه تاکنون دست‌کم ۴۹۳فلسطینی در حملات هوایی به این منطقه محاصره شده کشته و ۲۷۵۱نفر زخمی شده‌اند.
سازمان ملل (OCHA) روز دوشنبه اعلام کرد که از زمان آغاز درگیری بین شبه‌نظامیان فلسطینی و اسرائیل، بیش از ۱۲۳هزار نفر در نوار غزه آواره شده‌اند.

 

سناتور مارشا بلکبرن، دوشنبه ۱۷مهر نوشت:
امروز صبح، بلینکن، وزیر خارجه آمریکا گفت: متأسفانه ایران همواره از بودجه خود برای حمایت از تروریسم استفاده کرده و آن را متمرکز کرده است. اگر این‌طور است، به چه جهنم خاطر ما موافقت کردیم که ۶میلیارد دلار به آنها بدهیم؟
در صورت امکان، باید فوراً وجوه را مسدود کرده و قرارداد را لغو کنیم.

 آناتولی، ۱۷مهر ۱۴۰۲:
ارتش اسراییل می‌گوید ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ مرد مسلح از طریق ۸۰شکاف در مرز با غزه به داخل اسراییل نفوذ کردند.

 لیندزی گراهام ۱۷مهر ۱۴۰۲:
این چیزی است که وقتی با یک دولت تروریستی استمالت می‌کنید، به دست می‌آورید.
مماشات اوباما/بایدن با رژیم ایران خیلی طولانی شده است.
دنیا چقدر باید مرگ و ویرانی دیگر را از آیت‌الله ایرانی و یارانش بگیرد تا آنها بهای واقعی را بپردازند؟
اگر این «۱۱ سپتامبر اسرائیل» - که شهروندان آمریکایی در آن ظاهراً جان خود را از دست داده‌اند - در واقع توسط رژیم ایران مجاز و برنامه‌ریزی شده بطریق اولی استفاده از نیروی نظامی برای جلوگیری از تجاوزات آینده را توجیه می‌نماید.


فاکس نیوز ۱۷مهر: مصاحبه با سناتور لیندزی گراهام
س: سناتور پاسخ شما در مورد آنچه در طول روز شاهد آن بودیم چیست و آمریکا چه باید بکند؟ با توجه به این‌که حزب‌الله ممکن است این را تبدیل به جنگ از دو جبهه کند؟

سناتور لیندزی گراهام:... من در مورد حزب‌الله نگرانم که یک سازمان شیعی تروریستی است که از حماس سنی به ایران نزدیکتر است و ممکن است هر لحظه به اسراییل با ۱۰۰هزار موشک از جنوب حمله کند. بنا بر این من تمام روز پشت تلفن بودم و به متحدان و افرادی که در ارتباط با ایران بوده‌اند گفتم که کاری که من خواهم کرد این است که به ایران می‌گویم اگر حزب‌الله به اسراییل حمله کند، مابه‌دنبال شما ایران خواهیم آمد و تلاش هماهنگ میان آمریکا و اسراییل انجام خواهیم داد تا که ایران را از تجارت نفت با از بین بردن پالایشگاه آنها خارج کنیم و ۴پالایشگاه مهم آنها در ایران اهداف ثبت شده هستند و اگر حزب‌الله به اسراییل حمله کند من ایران را مجبور می‌کنم قیمت سنگینی بپردازد.
 

 لیندزی گراهام، ۱۷مهر ۱۴۰۲
حرف همه درست است که بگویند حمله وحشیانه حماس علیه اسراییل توسط ایران پشتیبانی شده است. همه درست می‌گویند وقتی می‌گویند ایران حامی اصلی حزب‌الله است - یک سازمان تروریستی شیعه با دهها هزار موشک از لبنان که به سمت اسراییل نشانه رفته است.


- اگر حزب‌الله با اسراییل وارد هر گونه درگیری شود ایران باید قیمتش را بدهد
- حمله حزب‌الله و دیگر گروه‌های نیابتی ایران، برای سیستم‌های دفاعی اسراییل ویرانگر خواهد بود. اگر چنین حمله‌یی رخ دهد، اسراییل و ایالات متحده باید به‌دنبال پالایشگاههای نفت و زیرساختهای نفتی ایران بروند - که شاهرگ اقتصاد ایران است.


سی.بی.اس آمریکا ۱۷مهر ۱۴۰۲

حملات علیه اسراییل خشم نامزدهای ریاست‌جمهوری جمهوریخواه را برانگیخت. این آخر هفته، نامزدهای ریاست‌جمهوری جمهوری خواه به حملات به اسراییل واکنش نشان داده و دیدگاههای خود را درباره نقش آمریکا در صحنه جهانی بیان کرده‌اند و از رویکرد پرزیدنت بایدن انتقاد کردند.

 

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/4e7fc114-a02f-4e27-bbf3-d98c0a42b04d"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات