مجلس نمایندگان عراق - بیانیه 71 نماینده پارلمان - بغداد27ژوئن۲۰۱۲
نامه به دبیرکل مللمتحد و ابراز نگرانی از نحوه اداره پرونده اشرف توسط یونامی
راهحل: یا اعلام خاتمه پروژه جابهجایی یا اعلام لیبرتی بهعنوان کمپ مللمتحد
نمایندگان پارلمان عراق: بهانه سرکوب و حمله به ساکنان اشرف که لیستگذاری در آمریکا بود از بین رفته و دیگر هیچ دستاویزی برای خشونت علیه ساکنان وجود ندارد
نمایندگان پارلمان عراق از تأثیر پذیری یونامی از فشارهای سیاسی و سکوت مللمتحد در قبال رفتار غیرانسانی دولت مالکی با ساکنان اشرف و لیبرتی نگرانند
شش ماه بعد از تضمینهای نماینده ویژه شما درباره رفتار انسانی، اکنون۲۰۰۰تن در لیبرتی زندانی شدهاند و اداره کمپ به کسی سپرده شده که بهخاطر شرکت در دو کشتار در اشرف تحت پیگرد بینالمللی است و اخیراً در فرانسه دستگیر شد
تصویر طلایی که قبلاً یونامی به ما داده بود غیردقیق، آمیخته با ملاحظات سیاسی و مغلطه بود متأسفانه برآورد بسیاری عراقیان که جابهجایی را یک پروژه ایرانی توصیف میکردند درست از آب درآمده است
این طرح رژیم ایران هدفی جز بیخانمان کردن ساکنان و تلنبار کردن آنها در محلی که با سهولت بیشتر مورد آزار و سرکوب قرار گیرندنداشته است
چرا درخواستهای مکرر نمایندگان پارلمان عراق و ارگانهای بینالمللی برای بازدید از کمپ لیبرتی بیپاسخ مانده است؟
چرا از ساکنان خواسته میشود از حقوق خود صرفنظر کنند و به هر قیمت جابجا شوند؟
چرا پیگیری چنین هدفی به دستور کار مللمتحد تبدیل شده شده است؟
71 نماینده پارلمان طی نامهیی به دبیرکل مللمتحد با اشاره به آزادی عمل رژیم ایران در دخالت در عراق که خود را در حمایت از مالکی و فشارهای سیاسی برای ممانعت از انتقال مسالمتآمیز قدرت نشان میدهد، درباره اداره پرونده اشرف توسط یونامی و تأثیر پذیری از فشارهای سیاسی در این پرونده و سکوت مللمتحد در قبال رفتار غیرانسانی دولت مالکی با ساکنان اشرف و لیبرتی و زندانی کردن آنها در این محل ابراز نگرانی کردند.
در نامه نمایندگان پارلمان آمده است:
«نماینده ویژه شما در عراق در شروع این روند به نمایندگان مجلس عراق و رهبران سیاسی که بدبینی عمیقی در مورد اجرای یک طرح و برنامه ایرانی در عملیات جابهجایی ساکنان اشرف به لیبرتی داشتند، تضمینهای محکمی داد و آنها را نسبت به رعایت ماکزیمم حقوق انسانی ساکنان مطمئن ساخت.
نماینده ویژه تأکید میکرد که مللمتحد با حمایت ایالات متحده آمریکا، با دیدبانی مستمر مانع آزار و اذیت ساکنان مانند آنچه در اشرف جریان داشت میشود. اما اکنون که شش ماه از تضمینهای فوق میگذرد، ۲۰۰۰تن ساکنان اشرف در لیبرتی زندانی شدهاند. آنها آب خود را با رنج بسیار از مسافت دور با تانکر میآورند، به شبکه برق وصل نیستند، از انتقال اموال خود محروم شدهاند، آزادی تردد ندارند دنیای خارج از این زندان را نمیتوانند ببینند. اداره کمپ به کسی سپرده شده که به علت مسئولیتش در دو کشتار قبلی ساکنان اشرف تحت پیگرد بینالمللی است و اخیراً در فرانسه دستگیر شد.
قطعاً به ما حق میدهید که تصویر طلایی را که قبلاً یونامی به ما داده بود، غیردقیق، آمیخته با ملاحظات سیاسی و همراه با مغلطه ارزیابی کنیم و متأسفانه نتیجهگیری کنیم که برآورد بسیاری عراقیان که جابهجایی را یک پروژه ایرانی توصیف میکردند درست از آب درآمده و این طرح رژیم ایران هدفی جز بیخانمان کردن ساکنان اشرف و تلنبار کردن آنها در محلی که با سهولت بیشتر مورد آزار و سرکوب قرار گیرند نداشته است.
چرا درخواستهای مکرر نمایندگان پارلمان عراق و ارگانهای بینالمللی برای بازدید از کمپ لیبرتی بیپاسخ مانده است؟
برای ما هنوز روشن نیست که مأموریت یونامی در این پروژه چیست؟
اگر نقش یونامی تأمین حقوق ساکنان است، این مأموریت را باید شکست خورده اعلام کند.
چرا از ساکنان خواسته میشود از حقوق خود صرفنظر کنند و به هر قیمت جابجا شوند؟
چرا پیگیری چنین هدفی به دستور کار مللمتحد تبدیل شده شده است؟»
نمایندگان پارلمان عراق در نامه به دبیرکل مللمتحد با اشاره به حکم دادگاه فدرال آمریکا در اول ژوئن ۲۰۱۲ درباره لغو لیستگذاری مجاهدین نوشتهاند:
«مهمترین بهانه برای سرکوب و حمله به ساکنان اشرف که نامگذاری تروریستی در آمریکا بود در از بین رفته و دیگر هیچ دستاویزی برای خشونت علیه ساکنان بیگناهی که اکنون در معرض بیخانمانی هم قرار گرفتهاند وجود ندارد و هر گونه سخن گفتن از خشونت علیه ساکنان و تهدید آنها نقض کنوانسیونهای بینالمللی است».
نمایندگان پارلمان عراق با اشاره به خواستهای ساکنان اشرف که همه آنها حداقل حقوق اولیه انسانی است، تأکید میکنند که اصرار بر ادامه این جابهجایی یک نقض عمدی حقوقبشر و مشارکت در مجازات دستجمعی یک جمعیت انسانی است.
در شرایطی که هیچیک از ساکنان اشرف در کشورهای ثالث مستقر نشده است، و در حالیکه این پروژه جابهجایی نه تنها باعث بهبود وضعیت آنها نشده، بلکه به بیخانمانی و رنج بیشتر آنها منتهی شده است، مللمتحد یا باید این پروژه را خاتمه یافته اعلام کند و راهحل دیگری برای ساکنان جستجو کند و یا باید با پذیرش مسئولیت کمپ لیبرتی و اعلام آن بهعنوان یکی از کمپهای مللمتحد ساکنان را از رنج وضعیت کنونی خلاص کند.
گزارشگر کمیسیون حقوقبشر پارلمان عراق
و سخنگوی رسمی العراقیه
حیدرملا-27ژوئن ۲۰۱۲
نامه به دبیرکل مللمتحد و ابراز نگرانی از نحوه اداره پرونده اشرف توسط یونامی
راهحل: یا اعلام خاتمه پروژه جابهجایی یا اعلام لیبرتی بهعنوان کمپ مللمتحد
نمایندگان پارلمان عراق: بهانه سرکوب و حمله به ساکنان اشرف که لیستگذاری در آمریکا بود از بین رفته و دیگر هیچ دستاویزی برای خشونت علیه ساکنان وجود ندارد
نمایندگان پارلمان عراق از تأثیر پذیری یونامی از فشارهای سیاسی و سکوت مللمتحد در قبال رفتار غیرانسانی دولت مالکی با ساکنان اشرف و لیبرتی نگرانند
شش ماه بعد از تضمینهای نماینده ویژه شما درباره رفتار انسانی، اکنون۲۰۰۰تن در لیبرتی زندانی شدهاند و اداره کمپ به کسی سپرده شده که بهخاطر شرکت در دو کشتار در اشرف تحت پیگرد بینالمللی است و اخیراً در فرانسه دستگیر شد
تصویر طلایی که قبلاً یونامی به ما داده بود غیردقیق، آمیخته با ملاحظات سیاسی و مغلطه بود متأسفانه برآورد بسیاری عراقیان که جابهجایی را یک پروژه ایرانی توصیف میکردند درست از آب درآمده است
این طرح رژیم ایران هدفی جز بیخانمان کردن ساکنان و تلنبار کردن آنها در محلی که با سهولت بیشتر مورد آزار و سرکوب قرار گیرندنداشته است
چرا درخواستهای مکرر نمایندگان پارلمان عراق و ارگانهای بینالمللی برای بازدید از کمپ لیبرتی بیپاسخ مانده است؟
چرا از ساکنان خواسته میشود از حقوق خود صرفنظر کنند و به هر قیمت جابجا شوند؟
چرا پیگیری چنین هدفی به دستور کار مللمتحد تبدیل شده شده است؟
71 نماینده پارلمان طی نامهیی به دبیرکل مللمتحد با اشاره به آزادی عمل رژیم ایران در دخالت در عراق که خود را در حمایت از مالکی و فشارهای سیاسی برای ممانعت از انتقال مسالمتآمیز قدرت نشان میدهد، درباره اداره پرونده اشرف توسط یونامی و تأثیر پذیری از فشارهای سیاسی در این پرونده و سکوت مللمتحد در قبال رفتار غیرانسانی دولت مالکی با ساکنان اشرف و لیبرتی و زندانی کردن آنها در این محل ابراز نگرانی کردند.
در نامه نمایندگان پارلمان آمده است:
«نماینده ویژه شما در عراق در شروع این روند به نمایندگان مجلس عراق و رهبران سیاسی که بدبینی عمیقی در مورد اجرای یک طرح و برنامه ایرانی در عملیات جابهجایی ساکنان اشرف به لیبرتی داشتند، تضمینهای محکمی داد و آنها را نسبت به رعایت ماکزیمم حقوق انسانی ساکنان مطمئن ساخت.
نماینده ویژه تأکید میکرد که مللمتحد با حمایت ایالات متحده آمریکا، با دیدبانی مستمر مانع آزار و اذیت ساکنان مانند آنچه در اشرف جریان داشت میشود. اما اکنون که شش ماه از تضمینهای فوق میگذرد، ۲۰۰۰تن ساکنان اشرف در لیبرتی زندانی شدهاند. آنها آب خود را با رنج بسیار از مسافت دور با تانکر میآورند، به شبکه برق وصل نیستند، از انتقال اموال خود محروم شدهاند، آزادی تردد ندارند دنیای خارج از این زندان را نمیتوانند ببینند. اداره کمپ به کسی سپرده شده که به علت مسئولیتش در دو کشتار قبلی ساکنان اشرف تحت پیگرد بینالمللی است و اخیراً در فرانسه دستگیر شد.
قطعاً به ما حق میدهید که تصویر طلایی را که قبلاً یونامی به ما داده بود، غیردقیق، آمیخته با ملاحظات سیاسی و همراه با مغلطه ارزیابی کنیم و متأسفانه نتیجهگیری کنیم که برآورد بسیاری عراقیان که جابهجایی را یک پروژه ایرانی توصیف میکردند درست از آب درآمده و این طرح رژیم ایران هدفی جز بیخانمان کردن ساکنان اشرف و تلنبار کردن آنها در محلی که با سهولت بیشتر مورد آزار و سرکوب قرار گیرند نداشته است.
چرا درخواستهای مکرر نمایندگان پارلمان عراق و ارگانهای بینالمللی برای بازدید از کمپ لیبرتی بیپاسخ مانده است؟
برای ما هنوز روشن نیست که مأموریت یونامی در این پروژه چیست؟
اگر نقش یونامی تأمین حقوق ساکنان است، این مأموریت را باید شکست خورده اعلام کند.
چرا از ساکنان خواسته میشود از حقوق خود صرفنظر کنند و به هر قیمت جابجا شوند؟
چرا پیگیری چنین هدفی به دستور کار مللمتحد تبدیل شده شده است؟»
نمایندگان پارلمان عراق در نامه به دبیرکل مللمتحد با اشاره به حکم دادگاه فدرال آمریکا در اول ژوئن ۲۰۱۲ درباره لغو لیستگذاری مجاهدین نوشتهاند:
«مهمترین بهانه برای سرکوب و حمله به ساکنان اشرف که نامگذاری تروریستی در آمریکا بود در از بین رفته و دیگر هیچ دستاویزی برای خشونت علیه ساکنان بیگناهی که اکنون در معرض بیخانمانی هم قرار گرفتهاند وجود ندارد و هر گونه سخن گفتن از خشونت علیه ساکنان و تهدید آنها نقض کنوانسیونهای بینالمللی است».
نمایندگان پارلمان عراق با اشاره به خواستهای ساکنان اشرف که همه آنها حداقل حقوق اولیه انسانی است، تأکید میکنند که اصرار بر ادامه این جابهجایی یک نقض عمدی حقوقبشر و مشارکت در مجازات دستجمعی یک جمعیت انسانی است.
در شرایطی که هیچیک از ساکنان اشرف در کشورهای ثالث مستقر نشده است، و در حالیکه این پروژه جابهجایی نه تنها باعث بهبود وضعیت آنها نشده، بلکه به بیخانمانی و رنج بیشتر آنها منتهی شده است، مللمتحد یا باید این پروژه را خاتمه یافته اعلام کند و راهحل دیگری برای ساکنان جستجو کند و یا باید با پذیرش مسئولیت کمپ لیبرتی و اعلام آن بهعنوان یکی از کمپهای مللمتحد ساکنان را از رنج وضعیت کنونی خلاص کند.
گزارشگر کمیسیون حقوقبشر پارلمان عراق
و سخنگوی رسمی العراقیه
حیدرملا-27ژوئن ۲۰۱۲