728 x 90

بیانیه مشترک کشورهای آمریکا‌، استرالیا، کانادا، نیوزلند و انگلستان: در کنار زنان و دختران ایرانی ایستاده‌ایم

قیام ۱۴۰۱ - عکس از آرشیو
قیام ۱۴۰۱ - عکس از آرشیو

پنج کشور آمریکا، انگلستان، کانادا، استرالیا و نیوزلند روز دوشنبه ۲۶ شهریور با صدور بیانیه مشترکی ضمن محکوم کردن اعدامها و سرکوب توسط رژیم ایران حمایت خود از مردم ایران در مبارزه برای آزادی را اعلام کردند.
وزرای امور خارجه پنج کشور در دومین سالگرد جان باختن مهسا امینی به‌دست نیروهای سرکوبگر انتظامی در ایران در بیانیه مشترکشان نوشتند «مرگ مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد جرقه یک جنبش اعتراضی سراسری به رهبری زنان و دختران بود که به‌رغم سرکوب توسط نیروهای حکومتی هم‌چنان جنبشی متحد است».
بیانیه پنج کشور تأکید می‌کند «ما در کنار زنان و دختران در ایران، و مدافعان ایرانی حقوق‌بشر در مبارزه روزانه مداوم آنها برای حقوق‌بشر و آزادی‌های اساسی ایستاده‌ایم. در سرکوب وحشیانه نیروهای امنیتی ایران در سال‌های ۲۰۲۲و ۲۰۲۳، حداقل ۵۰۰نفر کشته و بیش از ۲۰هزار نفر بازداشت شدند».
بیانیه هم‌چنین با تأکید بر گزارش هیأت حقیقت‌یاب سازمان ملل می‌نویسد «زنان و دختران هم‌چنان در ایران با سرکوب شدید مواجه هستند... و دولت جمهوری اسلامی ایران زیرساختهای نظارتی خود برای دستگیری، بازداشت و در برخی موارد شکنجه زنان و دختران به‌خاطر فعالیت‌های مسالمت‌آمیزشان را تقویت کرده است. بسیاری از موارد نقض حقوق‌بشر علیه معترضان به منزله جنایت علیه بشریت است. دولت جمهوری اسلامی هنوز به این اتهامات رسیدگی نکرده است و با این دستور بین‌المللی به‌رسمیت شناخته شده همکاری نکرده است».
بیانیه پنج کشور در انتها با تأکید بر پاسخگو کردن رژیم ایران ادامه می‌دهد «افزایش اخیر اعدامها که عمدتاً بدون محاکمه عادلانه انجام شده است، تکان‌دهنده بوده و ما از دولت ایران می‌خواهیم که نقض حقوق‌بشر را اکنون متوقف کند. ما هم‌چنان به اقدامات خود برای پاسخگو کردن دولت ایران ادامه خواهیم داد و از تمام ابزارها برای ارتقای پاسخگویی ناقضان حقوق‌بشر، از جمله از طریق تحریم و محدودیت اعطای ویزا، استفاده خواهیم کرد».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/e6d9a182-5a83-4f1c-8225-80e2512c1039"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات