728 x 90

الگوبرداری از سیستم عصبی مغز انسان تحول کیفی در نسل آینده پردازنده‌ها

الگوبرداری از مغز انسان
الگوبرداری از مغز انسان
شرکت اینتل در تلاش است تا با الگوبرداری از مغز انسان نسل آینده پردازنده‌ها را توسعه دهد که در صورت موفقیت جهش بزرگی در زمینه ساخت ابزار پردازش هوش مصنوعی برداشته خواهد شد.

اینتل در واقع با الهام از سیستم عصبی مغز و الگو برداری از برخی فعالیت‌های مغزی اتصالات مدار‌ها را می‌سازد این روش می‌تواند یادگیری را در ماشین متحول کند. این تراشه Loihi نام دارد.

در مغز انسان و در زمان تحلیل‌های احساسی، نورونهای مغز اطلاعات را در قالب نوسانهای شدید انتقال می‌دهند. در این تراشه هم سعی شده چنین الگویی شبیه‌سازی شود. با چنین روشی اینتل فکر می‌کند بتواند تراشه‌های جدید را توسعه دهد تا برای ربات‌های آینده و خودروهای بدون راننده مناسب باشند. در صورت توسعه چنین تراشه‌ای رایانه‌ها می‌توانند بدون اتصال به اینترنت و فضای ابری به‌صورت منفرد عمل کنند و خطر اتصال به نت و احتمال هک شدن کاهش می‌یابد.

جالب توجه این‌جاست که اگر اینتل در چنین روشی موفق شود می‌تواند با یک‌هزارم انرژی کنونی چندین برابر امروز پردازش انجام دهد. اینتل با این روش سعی می‌کند تا ماشین‌ها را به درک بهتری از محیط اطراف خود توانا سازد.

در سیستم اینتل روش کار یک تغییر بنیادین کرده است در روش‌های فعلی داده‌ها به‌طور مداوم بین پردازنده و حافظه در جریان است اما در روش آینده اینتل، حافظه و پردازنده یکی شده‌اند بدین ترتیب در زمان و انرژی مورد نیاز برای جابه‌جایی داده‌ها صرفه‌جویی می‌شود.

شرکت اینتل هم‌چنین در حال کار است تا پرازنده‌های آینده‌اش صد برابر سریعتر از نسل‌های کنونی باشد.

احتمالا اینتل در آینده با الگوبرداری از مغز انسان و هم‌چنین ورود نسل جدید پرازنده‌هایش جهان رایانه را با تحول جدیدی روبه‌رو خواهد کرد.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/d464f297-0a7d-41af-a1e3-29a078bfcf22"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات