728 x 90

گزیده روزنامه ها,

گفته‌ها و ناگفته‌ها از میان روزنامه‌های حکومتی روز ۱۰خرداد۱۳۹۵

-

گفته‌ها و ناگفته‌ها
گفته‌ها و ناگفته‌ها
مهم‌ترین عنوانهای روزنامه‌های حکومتی روز دوشنبه 10خرداد به ادعاهای پیروزی دو طرف در انتخابات هیأت‌رئیسه مجلس ارتجاع اختصاص یافته است:

آرمان: نخستین امتحان ائتلاف امید در انتخابات هیأت رئیسه- چرخش عارفانه- رأی 50درصد از لیست امید به لاریجانی

آفتاب یزد: اصول‌گرایان به کسی رأی دادند که به او توهین می‌کردند!

آفتاب یزد: عارف با 103 رأی نتوانست به‌ریاست برسد. این در شرایطی است که 140نماینده منتخب مجلس میثاق نامه اصلاح طلبی را امضا کرده و با بلیط این جریان به مجلس را یافتند- دفن اخلاق

ابرار: رمضان زاده: از انتخاب لاریجانی احساس نگرانی نمی‌کنیم

کاروکارگر: لاریجانی رئیس ماند؛ شوک مجلس به سیاست
رسالت: حبیبی: ریاست لاریجانی اقلیت و اکثریت را شفاف کرد

کیهان: دستاورد «امید» در بهارستان تقریباً هیچ!

کیهان: عضو شورای روابط خارجی آمریکا: پیروزی اعتدال گرایان در انتخابات ایران توهم بود


روزنامه‌های باند علی خامنه‌ای گماشته شدن علی لاریجانی به‌ریاست مجلس ارتجاع را پیروزی خود دانسته‌اند و به باند هاشمی رفسنجانی و حسن روحانی حمله کرده‌اند:

کیهان: پس از برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان در اسفندماه سال گذشته و اعلام نتایج، جریان مدعی اصلاحات و حامیان دولت با تیترهای ریز و درشت خود در رسانه‌های متبوعشان اینگونه وانمود کردند که پیروزی عظیمی رخ داده است و اصلاح‌طلبان اکثریت مجلس را در اختیار گرفتند.
به اعتقاد کارشناسان، یکی از دلایل اصلی این بلوف انتخاباتی- که مسبوق به سابقه نیز می‌باشد- سرپوش گذاشتن بر ناکامی‌های اقتصادی دولت تدبیر و امید است.

کیهان: سه شد... فتیله را بکشید پایین!
نشریات زنجیره‌یی با پیش‌بینی ناکامی اصلاح‌طلبان در انتخابات هیأت‌رئیسه مجلس، دیروز ریل خود را عوض کردند و این موضوع را به بوته فراموشی سپردند!

وطن امروز: مسیری که دیروز در انتخابات هیأت‌رئیسه مجلس طی شد، اصلاح‌طلبان را در موضع «احساس شکست» قرار داد و از این رو پیروزی ادراکی تبدیل به شکست ادراکی شد. کسانی که تا پیش از این می‌گفتند ما پیروز انتخابات هستیم، از ۱۲ نفر هیأت‌رئیسه دیدند که ۹ نفر از جریان رقیب رأی آوردند.


برخی روزنامه‌های باند ولی‌فقیه ارتجاع، فرصت را برای حمله مجدد به رفسنجانی مغتنم شمرده‌اند:

جوان: هاشمی رفسنجانی پس از آن که دریافت از مقبولیت چندانی نزد خبرگان ملت برخوردار نیست، ترجیح داد هزینه شکست خود را به حداقل برساند و با رایزنی با برخی اعضای محترم خبرگان آنها را برای حضور نیابتی در انتخابات هیأت‌رئیسه خبرگان متقاعد نماید که البته این سیاست هم فرجامی برای او نداشت. این سرانجام البته در مجلس به شکل معنادارتری برای عارف رقم خورد.

رسالت: شیاطین انس و استکبار جهانی برای مقابله با نظام جمهوری اسلامی، این سیاست را در پیش گرفته‌اند و می‌کوشند با نفوذ در اندیشه و باور برخی کارگزاران و دولتمردان و تاثیرگذاری در مراکز تصمیم‌ ساز و تصمیم‌ گیر کشور، به هدف خویش یعنی استحاله نظام اسلامی دست یابند و تهاجم به مبانی و نهادهای انقلاب نظیر سپاه پاسداران و شورای نگهبان و جوانان
حزب‌اللهی و شخصیتها و روحانیان انقلابی نیز از جمله اقدامات در راستای تضعیف نیروهای انقلاب و استحاله نظام است، چنان که در انتخابات اخیر مجلس شورای اسلامی و خبرگان نیز دشمن و عوامل نفوذی او، تلاش فراوانی برای رخنه در این دو نهاد سرنوشت‌ساز به‌عمل آوردند


روزنامه‌های باند خامنه‌ای شرط رسیدن به قدرت اصلاح‌طلبان را غلط کردم گویی از رویکردهای گذشته‌شان دانسته اند:

سیاست روز: اصلاح‌طلبان راه درازی در پیش دارند... آنها برای این‌که بتوانند به این نتیجه برسند، ابتدا باید تکلیف خود را با فتنه۸۸ روشن کنند و بپذیرند که دروغ بزرگ تقلب که از سوی اصلاح‌طلبان مطرح شد، کشور را به آشوب کشاند. تا زمانی که اصلاح‌طلبان به جبران این هزینه‌های سنگین نپردازند، امیدی به کسب قدرت از سوی آنها نمی‌رود.


روزنامه‌های باند رفسنجانی، روحانی به کوچکنمایی شکستشان در قبضهٴ کرسی ریاست مجلس ارتجاع پرداخته و خود را هم‌چنان پیروز می‌دانند:

ابتکار: برآیند رأی نیروهای متنوع، حکم به ابقای رئیس پیشین داد. پیش‌بینی این حادثه اما کسانی را وا داشت که دم بگیرند که «پیام رأی مردم در اسفندماه 94 تغییر بود و این سخن ناشنیده مانده است. » دایره تغییرخواهی را می‌توان تا زیر و زبر کردن همه چیز وسعت داد و می‌توان هم چشم ظاهربین را بست و دیده باطن نگر را گشود و تغییر را به ضمانت تدریج و دگرگونی را به شرط نظم خواست و جانب احتیاط و خرد را فرونگذاشت.
رای اسفندماه 94 البته پیغام تغییر داشت. اما پیام دیگر و مهمتر، روش معتدل و معقول تغییر بود. گفته‌اند که پروژه دولت روحانی نرمالیزاسیون است و این البته مقدمه‌ای است برای ایجاد و تعمیق روند دموکراسی سازی. اگر چنین باشد آنچه در مجلس نو رخ داد بیشتر به این روند کمک می‌کند. این مجلس، مجلس پیوستن ها و گسستن هاست. مجلس گفتگو ها و معامله ها. توافقها و بده بستان ها؛ و سیاست چیست جز همین داد و دهش‌ها و رفت و برگشت ها و فراز و فرودها؟


برخی روزنامه‌های باند مغلوب هم به هم‌چنان مدعی داشتن دست بالا در مجلس ارتجاع شده‌اند:

اعتماد: شاید گروهی از تحلیلگران اصول‌گرا یا نزدیک به دلواپسان علاقه‌مند باشند رأی عارف را به باخت و شکست کل جریان اصلاحات و اعتدال بکشانند که قطعاً یک روند انحرافی و تبلیغاتی خواهد بود چرا که میان رأی نایب‌رئیس اول که نامزد فراکسیون امید بود (مسعود پزشکیان) با رأی علی لاریجانی تنها ٢٤ کرسی فاصله وجود داشت و حتی فاصله رأی دو دبیر برگزیده هیأت‌رئیسه و عضو فراکسیون امید (عثمانی و حسین‌زاده) و نیز نامزد دیگر نواب رئیس (مطهری که البته رأی نیاورد) با آرای رئیس منتخب تنها ٣٥ رأی فاصله بود. این نشان می‌دهد رأی واقعی فراکسیون امید حدود ١٣٠تا ١٤٠ رأی در مجلس دهم است و رأی هواداران آقای لاریجانی و اصولگریان و جبهه پایداریها (همگی با هم) نیز حدود ١٤٠ تا ١٥٠ رأی است


برخی دیگر از روزنامه‌های باند رفسنجانی، روحانی با یادآوری شرایط بحرانی رژیم در داخل و خارج، به باند غالب ضرورت همدستی در قدرت را گوشزد کرده‌اند:

اعتماد: . در چنین اوضاعی در‌حالی‌که روابط ایران با سایر کشورهای قدرتمند منطقه به هر دلیلی وضعیت مطلوبی ندارد، متأسفانه در سطح بین‌المللی نیز نقش آینده تحولات داخلی آمریکا و نقش آتی این کشور در جهان و منطقه مبهم است. توازن قوا بین آمریکا و روسیه نیز به‌شدت شکننده است. از طرفی اروپا ظرفیتها و مشکلات درونی خاص خود را دارد و روس‌ها هم‌چون خرس خفته‌ای هستند که به نظر می‌رسد تازه بیدار شده است. در این اوضاع و احوال، اگر بازی داخلی و خارجی ما نادرست باشد، از قدرت مانور ایران کاسته می‌شود و باید هزینه سنگینی برای ایفای نقش بپردازیم


در روزنامه‌های دوشنبه گوشه‌هایی از بحرانهای اقتصادی، اجتماعی انعکاس یافته است:

ابرار اقتصادی: یک بیماری جدید در اقتصاد اپیدمی شد؛ موج اعلام ورشکستگیهای غیرواقعی!

راه مردم: «اعلام ورشکستگی» اوج گرفت
امتیاز: مدیر عامل صندوق ذخیره فرهنگیان خبر داد؛ بدهی 700میلیاردی دولت به صندوق ذخیره.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/d35e11de-8513-4933-82fc-416ca61fcfda"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات