728 x 90

دانشمندان موفق به رصد امواج گرانشی از برخورد فوق‌العاده انرژی زای دو ستاره نوترونی شدند

Untitled-1
Untitled-1
دانشمندان نخستین بار توانستند امواجی را که از برخورد دو ستاره نوترونی در ۱۳۰میلیون سال قبل به‌وجود آمده بود، رصد کنند. انفجار ناشی از برخورد این دو ستاره نوترونی در میلیون ها سال قبل - که به گفته دانشمندان منجر به تولید یک سیاه‌چاله شده است، باعث ایجاد موج‌های گرانشی در فضا شده بود. علت اهمیت رصد کردن امواج این انفجار این است که این اولین پدیده فضایی است که هم توسط تلسکوپ‌های سنتی (که قادر به دریافت امواج الکترومگنتیکی مانند گاما هستند) و هم توسط رصدخانه موج گرانشی تداخل لیزری (لایگو) رصد شده است.

این کشف با نظریه نسبیت عام آلبرت انیشتین مطابقت دارد و نشان‌دهنده آغاز فصل جدیدی به نام «عصر نجوم گرانشی موج محور» است.

مدیر اجرایی رصدخانه بنیاد ملی علم آمریکا گفت: برای این کار از مشارکت هزاران اخترشناس و شمار زیادی رصد خانه بهره بردیم و این موضوع به ما نشان داد هنگام برخورد ستاره‌های نوترونی موادی چون پلاتینیوم، طلا و اورانیوم تولید می‌شود.

دیوید ریتز، مدیرعامل آزمایشگاه لایگو در دانشگاه فناوری کالیفرنیا، گفت این رویدادی است که همه ما منتظرش بودیم.

وی افزود: این حادثه که بعضی از آن به‌عنوان آتش‌بازی کیهانی نام برده‌اند در کهکشان موسوم به «ان جی سی ۴۹۹۳» در صورت فلکی هایدرا (مار بلند) روی داد و تقریباً هزار میلیارد میلیارد کیلومتر از ما فاصله دارد.

این برخورد ۱۳۰میلیون سال پیش اتفاق افتاده زمانی که دایناسورها هنوز بر زمین گام می‌زدند. اما این دو ستاره آن‌قدر از ما دور هستند که نور و تلاطم گرانشی ناشی از برخورد آنها تازه به زمین رسیده است.

جرم این دو ستاره حدود ۱۰تا ۲۰درصد بیشتر از خورشید بود اما قطر آنها از ۳۰کیلومتر تجاوز نمی‌کرد.

ستاره‌های نوترونی هسته به جا مانده از ستاره‌های عظیم هستند که در انفجارهای موسوم به ابرنواختر از بین می‌روند.

علت این نامگذاری این است که در فرآیند متلاشی شدن ستاره ذرات باردار پروتون و الکترون در اتم های ستاره ترکیب می‌شوند تا شیئی که کاملاً از نوترون ها تشکیل شده به وجود آید.

چگالی این ستارگان نوترونی فوق‌العاده بالاست به‌طوری که یک قاشق از جرم آنها چند میلیون تن وزن دارد

بیشتر بخوانید:
رفع ابهام چگونگی تولید طلا و پلاتین
محققان سوءظن داشتند که آزاد شدن این میزان انرژی به تولید عناصری مثل طلا و پلاتین منجر شود.

دکتر کیت مگوایر، از دانشگاه کویینز بلفاست که نور ناشی از این برخورد را تحلیل کرده گفت این نظریه اکنون ثابت شده است.

'ما با استفاده از بعضی از بهترین تلسکوپ های جهان کشف کردیم که این ادغام ستاره‌های نوترونی عناصر شیمیایی سنگین مثل طلا و پلاتین را با سرعت زیاد در فضا منتشر می‌کند.'

'این نتایج کمک زیادی به حل معمای دیرینه سرمنشا عناصر سنگین‌تر از آهن در جدول عناصر کرده.'

رصد این برخورد هم‌چنین تأیید کرد که انفجارهای اشعه گاما به برخورد ستاره‌های نوترونی مرتبط است.

قابل یادآوری است که آزمایشگاه لایگو در لیوینگستون متشکل از دو ساختمان کوچک با دو خط لوله به طول حدوداً ۴کیلومتر است که بر هم عمود هستند. در داخل هر لوله یک لیزر قدرتمند هست که با دقت بالا هر تغییری در طول خود را اندازه‌گیری می‌کند.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/d11e0d46-c667-43f4-982f-aa23e594abaf"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات