728 x 90

هشدار عفو بین‌الملل به رژیم ایران و درخواست توقف اعدامها

هشدار عفو بین‌الملل
هشدار عفو بین‌الملل

عفو بین‌الملل ضمن هشدار به رژیم ایران (چهارشنبه ۲۱ دیماه) در بیانیه‌یی از مقامات رژیم ایران خواست فوراً تمامی اعدام‌های مرتبط با اعتراضات سراسری اخیر را متوقف کنند.

این نهاد بین‌المللی مدافع حقوق‌بشر در بیانیه خود با محکوم کردن «اعدام‌های خودسرانه» محمد مهدی کرمی و سید محمد حسینی در ۱۷ دیماه، هشدار داد که محمد قبادلو و دیگران نیز در خطر سرنوشت مشابهی قرار دارند.

عفو بین‌الملل می‌گوید، مقامات قضایی رژیم ایران در یک هفته گذشته از صدور پنج حکم اعدام دیگر در ارتباط با اعتراضات توسط دادگاههای انقلاب خبر داده‌اند.

دایانا الطحاوی، معاون مدیر بخش خاورمیانه و شمال آفریقا در سازمان عفو بین‌الملل در این زمینه گفت: «اقدامات مقام‌های ایرانی در تداوم قتل‌های حکومتی برای ایجاد رعب و وحشت در راستای حفظ قدرت، نفرت‌انگیز است».

دایانا الطحاوی در ادامه تصریح کرد: «اعدام‌های خودسرانه محمدمهدی کرمی و سیدمحمد حسینی، تنها چند روز پس از تأیید حکم اعدام‌شان، نشان می‌دهد که چگونه مقامات رژیم ایران هم‌چنان از مجازات اعدام به‌عنوان سلاحی برای سرکوب استفاده می‌کنند و یادآوری وحشتناکی است که تعداد زیادی از بازداشت شدگان هم‌چنان در معرض خطر اعدام قرار دارند».

دستگاه قضایی رژیم ایران تاکنون چهار معترض جوان اعتراضات سراسری اخیر را پس از محاکمه‌هایی که از سوی نهادهای حقوق‌بشری ناعادلانه و بدون رعایت آیین دادرسی ارزیابی شده، اعدام کرده است.

قوه قضاییه رژیم ایران این معترضان بازداشت شده را به «محاربه» و «افساد فی‌الارض» متهم کرده و برای تعدادی از آنها حکم اعدام صادر شده است.

پیش از آن‌که اولین معترض اعتراضات اخیر اعدام شود، جاوید رحمان، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در زمینه نقض حقوق‌بشر در ایران، از تشدید سرکوب اعتراضات ابراز نگرانی کرد و گفت که مقام‌های جمهوری اسلامی «کارزار» صدور حکم اعدام برای معترضان به راه انداخته‌اند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/cd34e773-2c3e-452c-be40-2b7808257199"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات