728 x 90

عفو بین‌الملل: شلاق و اعدام دو نوجوان ۱۷ساله در ایران؛ نقض هولناک قوانین بین‌المللی

اعدام دو نوجوان در شیراز
اعدام دو نوجوان در شیراز

سازمان عفو بین‌الملل امروز ۹اردیبهشت / ۲۹آوریل ۲۰۱۹در اطلاعیه‌یی از شلاق و اعدام دو نوجوان ۱۷ساله در ایران تحت حاکمیت سیاه ولی‌فقیه خبر داد.

نوجوانان اعدام شده اهل شیراز بودند که رژیم ضدبشری قبل از اعدام آنها را شلاق زده و سپس آنها را مخفیانه در زندان عادل‌آباد اعدام کرده است.

 

اطلاعیه عفو بین‌الملل می‌افزاید این اقدام اوج بی‌اعتنایی مقامات رژیم ایران به قوانین بین‌المللی حقوق‌بشر و نقض بیرحمانه حقوق کودکان است.

در اطلاعیه آمده است: این دو زندانی بنامهای مهدی سهرابی‌فر و امین صداقت،‌ روز پنجشنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ در زندان عادل‌آباد شیراز استان فارس اعدام شدند. آنها در سن ۱۵سالگی دستگیر شده و در پی یک محاکمه ناعادلانه به اعدام محکوم شده بودند.

بر اساس اطلاعات دریافت شده توسط عفو بین‌الملل، این نوجوانان تا فاصله کوتاهی پیش از مرگ اطلاع نداشتند که به اعدام محکوم شده بودند و آثار جراحات شلاق روی جسدشان نشان از این دارد که پیش از اعدام شلاق خورده‌اند. خانواده‌ها و وکلای آنها از برنامه اعدام مطلع نبودند و با شنیدن خبر شوکه شدند.

 

فیلیپ لوتر، مدیر تحقیقات خاورمیانه و شمال آفریقا در عفو بین‌الملل گفت: «مقامات ایران بار دیگر آمادگی انزجارآمیز خود را برای کشتن کودکان و نقض قوانین بین‌المللی حقوق‌بشر به اثبات رسانده‌اند. به‌نظر می‌رسد که آنها در کمال بیرحمی این دو پسر نوجوان را برای مدت دو سال از حکم اعدامی که برایشان صادر شده بوده بی‌خبر نگاه داشته بودند، آنها را در آخرین لحظات زندگی‌شان شلاق زده‌اند و بعد مخفیانه اعدام کرده‌اند.»

 

عفو بین‌الملل درباره اعدام نوجوانان نوشت: استفاده از مجازات اعدام برای کسانی که هنگام وقوع جرم زیر ۱۸سال داشته‌اند بر اساس قوانین بین‌المللی مطلقاً ممنوع است و حقوق کودکان را به طرز فاحشی نقض می‌کند. رژیم ایران بزرگترین مجری اعدام محکومان نوجوان در جهان است.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/be82ee3b-4819-4e08-84b1-81f1f41cb295"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات