728 x 90

سوريه,

نبردهای شدید در قلب دمشق به‌رغم گلوله‌باران مناطق مختلف، برای سومین روز ادامه یافت

-

انهدام تانکهای بشار اسد توسط رزمندگان ارتش آزادی سوریه
انهدام تانکهای بشار اسد توسط رزمندگان ارتش آزادی سوریه
نبردهای شدید در قلب دمشق میان ارتش آزادی سوریه و نیروهای بشار اسد در پایان سومین روز خود هم‌چنان ادامه داشت. درگیریها در محله‌های المیدان، القابون، نهر عیشه و التضامن متمرکز بود و ارتش بشار اسد برای مقابله با رزمندگان آزادی و بمباران مناطق تحت کنترل آنان به هلیکوپتر متوسل شد.
در حالی‌که درگیریهای شدید هم‌چنان ادامه دارد، وزیر تبلیغات بشار اسد مجبور شد به صحنه بیاید و اعلام کند که دمشق را پاکسازی کرده و رزمندگان را ودار به فرار نموده است.

متقابلاً بر اساس گزارش تلویزیون الجزیره به‌نقل از مبارزان در شهر دمشق این ارتش بشار اسد بود که به‌رغم به‌صحنه آوردن گسترده نیروهای زرهی، خسارتهای سنگینی را متحمل شد. رزمندگان غنیمت گرفتن شماری از زرهیهای بشار اسد را جشن گرفتند.
ارتش آزادی سوریه از روز گذشته مردم به‌ویژه جوانان دمشق را به مشارکت به رویارویی با نیروهای امنیتی از طریق اعتصاب عمومی و تظاهرات بزن در رو در گروه‌های کوچک و درهم کوبیدن خودروهای دولتی در مناطق مختلف فراخوانده است.
البته در طول روز سه‌شنبه مهمترین کار جوانان بستن راهها در مناطق مختلف پایتخت بود و تجار و مغازه‌داران هم با دست زدن به اعتصاب عمومی، نقش خودشان را در رویاروییهای دمشق به‌خوبی عملی کردند و مناطق بزرگی از پایتخت در اعتصاب فرو رفت.

در امتداد نبردهای دمشق، جنگهای شدیدی نیز در ریف دمشق جریان داشت. تانکهای بشار اسد شماری از شهرها و مناطق در حومه دمشق از جمله شهر عربین، حرستا، سقبا و حموریه را اشغال کردند تا از ورود و نفوذ گسترده و سازمانیافته جوانان و رزمندگان از این مناطق به داخل دمشق جلوگیری کنند.

تلویزیون الجزیره به‌نقل از مبارزان سوریه اعلام کرد که بر اثر گلوله‌باران مناطق مسکونی پایتخت، تنها در محله القابون، 14شهروند که شماری از زنان هم در میان آنها هستند، جان خود را از دست دادند. این محله هم‌چنان با هلیکوپتر، توپخانه و خمپاره درهم کوبیده می‌شود. چندین خانه آتش گرفته و صدها تن که در میان آنان بسیاری از زنان و کودکان هم دیده می‌شوند به‌شدت مجروح شده‌اند. مردم این محله در دسته‌دسته خانه‌های خود را ترک می‌کنند و به محله‌های مجاور پناه می‌برند. تک‌تیراندازان بشار اسد هم از مناطق دور مردم را در داخل محله مرتباً هدف قرار می‌دهند.

شبکه سوریه برای حقوق‌بشر گزارش داد که در طول روز گذشته 90شهروند بر اثر آتش نیروهای امنیتی و گلوله‌باران مناطق مسکونی در نقاط مختلف سوریه جان خود را از دست دادند. بیشتر آنها در دمشق، ریف دمشق، حمص و حلب مورد اصابت قرار گرفتند.

فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهور فرانسه روز گذشته تأکید کرد روسیه باید این را درک کند که حل بحران سوریه و برقراری امنیت در این کشور جز با آغاز مرحله انتقال قدرت بر مبنای برکناری بشار اسد امکانپذیر نیست. اولاند گفت: سکوت در برابر کشتارهایی که در سوریه صورت می‌گیرد پذیرفته نیست.

کمیساریای عالی پناهندگان اعلام کرد که شمار شهروندان سوریه که به کشورهای مجاور یعنی ترکیه، اردن و لبنان گریخته‌اند به بیش از 112هزار تن رسیده است.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/a1eb1af9-d75b-4423-963c-eb61ac9bf89f"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات