بنا به گزارش سایت ایلاف، دکتر ایاد علاوی رهبر العراقیه بار دیگر خواستار برکناری نوری مالکی شد و گفت حق العراقیه برای تشکیل دولت، با فشار حکومت ایران سلب شد.
ایاد علاوی در مصاحبه مشروحی درباره بحران در عراق، دعاوی باند مالکی برای برگزاری جلسهیی تحت عنوان کنگره ملی را رد کرد و گفت: کنگره ملی، نمایش جدیدی بیش نیست ولی بهمحض اینکه از جلسه خارج شوند، چاقوکشان هم بیرون میآیند و زدن دشنه از پشت شروع میگردد.
مالکی باید استیضاح شود و باید به خانه خود برود و (نخست وزیری) را برای کسانی که تعدادشان هم زیاد است، ترک کند. مردم از این دعوتهای توخالی بیزار هستند، ... مردم عراق، بهروشنی درک میکنند که این حکومت، در اولین امتحان خود رفوزه شد و جز ترک کردن قدرت راه دیگری ندارد و تنها به این ترتیب است که میتواند خدمت بزرگی به عراق بکند. ماندن این حکومت، جز به دزدی و هدر دادن اموال مردم و پارتی بازی و نبود امنیت، بهعلاوه نادیده گرفتن حقوق مردم و آزادیهای فردی در یک زندگی شرافتمندانه در خاک خودشان، ثمره دیگری ندارد.
رهبر العراقیه در ادامه مصاحبه خود با تأکید بر استعفای نوری مالکی، خاطرنشان کرد: همه میدانند که تشکیل حکومت جدید (اکثریت یا غیراکثریت)، اتخاذ اقدامات قانونی را ایجاب میکند که کمترین آن، ارائه استعفای حکومت کنونی است. در اینجا میپرسیم؛ ”آیا مالکی برای آن آماده است؟“
دکتر ایاد علاوی اضافه کرد: العراقیه و ائتلاف کردستان و جریان صدر و تعداد زیادی از عناصر مستقل، بسیاری فرصتهایی را برای تشکیل یک حکومت ملی در اختیار دارند که اولویت آن، واژگون کردن میز حکومت کنونی است. هدف از امضای توافقنامه اربیل عبور از موضوعی بود که نیروهای سیاسی بر آن توافق کرده بودند. اما همانگونه که همه میدانند، حکومت ایران در مقابل این توافقنامه، با قدرت ایستاد، و.. پس از اینکه پست نخستوزیری از العراقیه ربوده شد، هر گونه تفاهم سیاسی با طرفهای سیاسی، از دست رفت. بهرغم اینکه کوتاه آمدن العراقیه از حقوق خود، برای خدمت به مردم عراق و در احترام به آن بود، اما متأسفانه، همه ابزار حکومت و سرمایههای قدرت در کشور، قبضه شد.
ایاد علاوی با اشاره به بحران کنونی هشدار داد: «وضعیت امنیتی به حد خطرناکی رسیده است، بهطوری که عراق در پائینترین رتبه کشورها از نظر امنیت است. گرانی بیداد میکند و بیکاری افزایش مییابد و سطح آموزش و پرورش در آستانه سقوط هولناک قرار گرفته و ما در برابر گرایش به سمت دیکتاتوری ایستادهایم.
ایاد علاوی در مصاحبه مشروحی درباره بحران در عراق، دعاوی باند مالکی برای برگزاری جلسهیی تحت عنوان کنگره ملی را رد کرد و گفت: کنگره ملی، نمایش جدیدی بیش نیست ولی بهمحض اینکه از جلسه خارج شوند، چاقوکشان هم بیرون میآیند و زدن دشنه از پشت شروع میگردد.
مالکی باید استیضاح شود و باید به خانه خود برود و (نخست وزیری) را برای کسانی که تعدادشان هم زیاد است، ترک کند. مردم از این دعوتهای توخالی بیزار هستند، ... مردم عراق، بهروشنی درک میکنند که این حکومت، در اولین امتحان خود رفوزه شد و جز ترک کردن قدرت راه دیگری ندارد و تنها به این ترتیب است که میتواند خدمت بزرگی به عراق بکند. ماندن این حکومت، جز به دزدی و هدر دادن اموال مردم و پارتی بازی و نبود امنیت، بهعلاوه نادیده گرفتن حقوق مردم و آزادیهای فردی در یک زندگی شرافتمندانه در خاک خودشان، ثمره دیگری ندارد.
رهبر العراقیه در ادامه مصاحبه خود با تأکید بر استعفای نوری مالکی، خاطرنشان کرد: همه میدانند که تشکیل حکومت جدید (اکثریت یا غیراکثریت)، اتخاذ اقدامات قانونی را ایجاب میکند که کمترین آن، ارائه استعفای حکومت کنونی است. در اینجا میپرسیم؛ ”آیا مالکی برای آن آماده است؟“
دکتر ایاد علاوی اضافه کرد: العراقیه و ائتلاف کردستان و جریان صدر و تعداد زیادی از عناصر مستقل، بسیاری فرصتهایی را برای تشکیل یک حکومت ملی در اختیار دارند که اولویت آن، واژگون کردن میز حکومت کنونی است. هدف از امضای توافقنامه اربیل عبور از موضوعی بود که نیروهای سیاسی بر آن توافق کرده بودند. اما همانگونه که همه میدانند، حکومت ایران در مقابل این توافقنامه، با قدرت ایستاد، و.. پس از اینکه پست نخستوزیری از العراقیه ربوده شد، هر گونه تفاهم سیاسی با طرفهای سیاسی، از دست رفت. بهرغم اینکه کوتاه آمدن العراقیه از حقوق خود، برای خدمت به مردم عراق و در احترام به آن بود، اما متأسفانه، همه ابزار حکومت و سرمایههای قدرت در کشور، قبضه شد.
ایاد علاوی با اشاره به بحران کنونی هشدار داد: «وضعیت امنیتی به حد خطرناکی رسیده است، بهطوری که عراق در پائینترین رتبه کشورها از نظر امنیت است. گرانی بیداد میکند و بیکاری افزایش مییابد و سطح آموزش و پرورش در آستانه سقوط هولناک قرار گرفته و ما در برابر گرایش به سمت دیکتاتوری ایستادهایم.