728 x 90

دستگيري,

امید کوکبی دانشجوی فوق دکترای فیزیک اتمی در دانشگاه تگزاس, در بند ۳۵۰ زندان مخوف اوین

-

امید کوکبی، فیزیکدان ایرانی
امید کوکبی، فیزیکدان ایرانی
امید کوکبی، نخبه جوان ایرانی که دانشجوی فوق دکترای فیزیک اتمی با گرایش لیزر در دانشگاه تگزاس است، هم‌اکنون در بند ۳۵۰ در بلاتکلیفی به‌سر می‌برد. این در حالی است که قرار بود دادگاه وی شنبه گذشته برگزار شود اما برگزاری آن به تعویق افتاد.
وی که از هموطنان اهل سنت و ترکمن است و هیچ‌گونه سابقه فعالیت سیاسی ندارد، بهمن‌ماه سال ۸۹ هنگامی که برای دیدار با خانواده‌اش به ایران سفر کرده بود، بازداشت و به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل و بیش از یک ماه در سلول انفرادی نگه‌داشته و سپس به بند ۳۵۰ منتقل شد.

کوکبی با کسب رتبه ۲۹ در کنکور توانست به‌طور هم‌زمان در 2رشته فیزیک و مکانیک در دانشگاه صنعتی شریف تحصیل کند. وی فوق‌لیسانس خود را در آلمان و دکترا را در اسپانیا در رشته فیزیک اتمی در گرایش لیزر کسب کرد. این دانشمند جوان از سال گذشته در دانشگاه تگزاس آمریکا در مقطع فوق دکترا مشغول به تحصیل بود.

مادر امید کوکبی در خصوص اتهاماتی که به پسرش وارد کرده‌اند، می‌گوید: «امید اصلاً هیچ علاقه‌یی به سیاست نداشت و همیشه با ذوق و شوق در مورد مقالات و موفقیتهایش در فیزیک صحبت می‌کرد و همیشه می‌گفت که "مادر یه کم دیگه تحمل کن، صبر کن درسم تموم بشه و علم روز جهان رو یاد بگیرم، اون موقع میام ایران و خودم آزمایشگاه می‌زنم و این علم رو تو ایران گسترش میدم" به جرم رابطه با دولت متخاصم دستگیر شده اصلاً برایم قابل‌قبول نبود».

چندی پیش جمعی از دانشمندان و اساتید دانشگاه و برندگان جایزه نوبل در نامه‌یی خطاب به خامنه‌ای اعلام کرده‌اند که امید کوکبی زندانی محبوس در اوین که به‌زودی به اتهامات کسب درآمد نامشروع و ارتباط با دولت متخاصم محاکمه خواهد شد، مبری از این اتهامات بوده و صرفاً به‌عنوان پژوهشگری جوان در حال تحصیل و دور از فضای سیاست بوده است.

این نخبه جوان که هم‌اکنون نزدیک به 6ماه را در بدترین شرایط در زندان سپری کرده است، به ارتباط با دولت متخاصم و کسب درآمد نامشروع متهم شده است، این در حالی است که وی از بزرگترین نخبگان فیزیک اتمی جهان است و پیش‌بینی می‌شود در سالهای آینده به یکی از بزرگترین دانشمندان این رشته تبدیل شود، اما در صورت تداوم حضور در زندان این فرصت برای وی و کشور از بین خواهد رفت.

امید کوکبی، دانشجوی فوق دکترای فیزیک اتمی در آستانه‌ی تشکیل دادگاه خود در نامه‌یی تکان‌دهنده به آملی لاریحانی با توصیف شرح "شکنجه‌ها" و "انفرادیها"ی خود درخواست تشکیل دادگاهی عادلانه با امکان دفاع داده است.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/a0750c11-fe1a-4ea5-9fc7-bd7b8e361303"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات