728 x 90

واشنگتن پست: حزب‌الله توسط اسراییل مورد حمله قرار می‌گیرد، اما رژیم ایران متحد اصلی آن، تمایلی به مداخله ندارد

حملات اسراییل به حزب‌الله
حملات اسراییل به حزب‌الله

واشنگتن پست روز جمعه ۶ مهرماه نوشت: حزب‌الله توسط اسراییل مورد حمله قرار می‌گیرد، اما رژیم ایران متحد اصلی آن، تمایلی به مداخله ندارد.

در یک سال گذشته، حزب‌الله سنگین‌ترین ضررهای تاریخ چهار دهه خود را متحمل شد. رژیم ایران پشتیبانی لفظی ارائه کرده است، اما به این مبارزه نپیوسته است.
بیروت - حملات هوایی اسراییل ضربات مخربی را به حزب‌الله، یکی از مهم‌ترین متحدان رژیم ایران و یک سپر دفاعی کلیدی برای جمهوری اسلامی وارد کرده است. اما تهران تمایلی به مداخله از جانب این گروه شبه‌نظامی نداشته و در عوض به‌دنبال تعامل با غرب است... .
مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور رژیم ایران، هنگام ورود به مجمع عمومی سازمان ملل، اسراییل را به «وحشیگری»، «استعمار»، «بربریت ناامیدانه» و «جنایت علیه بشریت» در غزه متهم کرد. اما او هم‌چنین لحن معتدلی اتخاذ کرد و «عصر جدیدی» را اعلام کرد که در آن رژیم ایران «نقش سازنده» در امور جهانی ایفا خواهد کرد.
تحلیلگران و دیپلماتها می‌گویند تمرکز رژیم ایران بر تعامل و تردید این کشور برای مداخله در میدان، گزینه‌های نظامی محدود موجود برای برقراری مجدد بازدارندگی با اسراییل پس از یک سال تشدید خصومتها در منطقه را نشان می‌دهد.
بر اساس ارزیابی یک دولت، تخمین زده می‌شود که صدها جنگجوی حزب‌الله از روز دوشنبه کشته و مهمات و تجهیزات «قابل توجه» منهدم شده‌اند. یک مقام مسئول به شرط ناشناس ماندن صحبت می‌کرد زیرا مجاز به افشای ارزیابی برای خبرنگاران نبود در مورد این ارزیابی گفت: سرعتی که با آن تعداد زیادی نابود شد، میزان جمع‌آوری اطلاعات اسراییل را نشان می‌دهد.
نیروهای دفاعی اسراییل در ۲۴ ساعت اول حمله، بیش از ۱۰۰۰ حمله هوایی به اهداف حزب‌الله در جنوب و شمال‌شرق لبنان از جمله در حومه جنوبی بیروت انجام دادند.
به گفته مردمی که از مناطقی که بیشترین ضربه را خورده گریخته‌اند، بسیاری از آنها به خانه‌های غیرنظامیان ضربه زدند... .
این رابطه طولانی (رژیم ایران و حزب‌الله) یکی از دلایلی است که تحلیلگران معتقد نیستند رژیم ایران حزب‌الله را ترک خواهد کرد، حتی اگر آشکارا در این جنگ مداخله نکند.
سامی نادر، مدیر مؤسسه علوم سیاسی در دانشگاه سنت جوزف در بیروت، گفت: «این سه دهه سرمایه‌گذاری است. رژیم ایران در اولین فرصت حزب‌الله را قربانی نخواهد کرد.
... با این حال، تحلیلگران و مقامات می‌گویند، به‌نظر می‌رسد که اسراییل در برابر حزب‌الله و رژیم ایران یک جبهه تعیین‌کننده باز کرده است. آنها می‌گویند که با عملیات پیجرها، اسراییل تسلط خود را تثبیت کرده و دشمنان خود را در موضع تدافعی قرار داده است.
حملات فزاینده هم‌چنان خطرناکند، ولی نصر، استاد و رئیس سابق دانشکده مطالعات بین‌المللی پیشرفته جان هاپکینز، گفت: هیچکس نمی‌داند مرز محدودیت حزب‌الله یا ایران کجاست.
او گفت: شما می‌دانید که در جایی خط قرمز وجود دارد، اما نمی‌دانید آن خط قرمز کجاست. حتی اسراییل هم نمی‌داند که این خط قرمز کجاست. و این می‌تواند خطرناک باشد زیرا اسراییل می‌تواند دست بالا را داشته و فکر کند، خوب، این افراد کاملاً ضعیفند، آنها واکنشی نشان نمی‌دهند. چرا به فشار دادن ادامه ندهم؟»

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/9e40c8a7-0d4a-47ac-9952-6f4020096793"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات