728 x 90

انعکاس رسانه‌های بین‌المللی از مشارکت پایین و کم‌سابقه دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری رژیم

صومعه سرا- کسادی دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری رژیم -۱۵تیر
صومعه سرا- کسادی دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری رژیم -۱۵تیر

گزارشهای رسانه‌های بین‌المللی

از کسادی شعبده انتخاباتی خامنه‌ای

 

آسوشیتدپرس ۱۵ تیر ۱۴۰۳

در این انتخابات پرداختن به مسائلی از جمله سرکوب داخلی پیرامون حجاب اجباری برای زنان، افزایش قیمت بنزین و نابسامانی مزمن اقتصادی توأم با بیکاری گسترده و تورم بالا، برجسته بوده است.

پس از میزان پایین و بی‌سابقه مشارکت در دور اول این انتخابات، هنوز مشخص نیست که چه تعداد در رأی‌گیری روز جمعه شرکت خواهند کرد.

نظرسنجی آسوشیتدپرس از ۳۰ شعبه رأی‌گیری در سراسر تهران شاهد مشارکت اندکی از مردم است، هم‌چنانکه در دور اول شاهد آن بودیم... . تلویزیون دولتی تصاویری از صفهای ساده‌ای در حوزه‌های رأی‌گیری را نشان داد، اما بسیاری از محلهایی که آسوشیتدپرس از آنها بازدید کرد، رأی دهندگان خیلی کمی را نشان می‌دهد.

رژیم ایران خود را جمهوری معرفی می‌کند و انتخابات پارلمانی برگزار می‌کند... اما آن کسی که انتخاب نمی‌شود و حرف آخر را در مورد همه مسا/ئل دولتی می‌زند، ولی‌فقیه است.

 

آ. اف. پ-خبرگزاری فرانسه: دور دوم رأی‌گیری انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران بر بستر تشدید تنشهای منطقه‌ای در جنگ غزه، اختلاف رژیم ایران با غرب بر سر برنامه هسته‌یی و نارضایتی عمومی مردم از وضعیت اقتصادی برگزار می‌شود.

در دور اول این رأی‌گیری، مشارکت مردم در پایین‌ترین میزان خود از انقلاب سال ۵۷ تاکنون بود. خامنه‌ای نیز تأیید کرد ه شرکت در دور اول «آنطور که انتظار می‌رفت نبود».

در هر حال صرفنظر از این‌که نتیجه این رأی‌گیری چه باشد، رئیس‌جمهور بعدی مسئول اعمال سیاست‌های دولتی خواهد بود که ولی‌فقیه، یعنی خامنه‌ای، تعیین می‌کند.

 

رویترز در شروع رأی‌گیری دور دوم شعبده انتخابات رژیم نوشت

در میان بی‌علاقگی مردم ایران و تشدید تنشهای منطقه‌ای دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری رژیم ایران شروع شد
دور دوم پس از رأی‌گیری ۲۸ ژوئن با مشارکت پایین کم‌سابقه‌ای برگزار می‌شود، مشارکت کم از نظر منتقدان به‌عنوان رأی عدم اعتماد به جمهوری اسلامی تلقی می‌شود.
خامنه‌ای روز چهارشنبه به «حضور کمتر از حد انتظار» اعتراف کرد، اما گفت: «این اشتباه است که کسانی که در دور اول رأی ممتنع دادند مخالف حکومت اسلامی باشند».
مشارکت رأی دهندگان در چهار سال گذشته کاهش یافته است، که منتقدان می‌گویند نشان می‌دهد که حمایت از این سیستم در بحبوحه نارضایتی فزاینده عمومی از مشکلات اقتصادی و محدود کردن آزادیهای سیاسی و اجتماعی از بین رفته است.

 

وال استریت ژورنال، ۱۴تیر:
در انتخابات در ایران رأی دهندگان می‌توانند از بین دو نامزد بسیار متفاوت انتخاب کنند، اما اکثر مردم ایران از نظامی که این دو محصول آن هستند صرفنظر کرده‌اند.
انتظار می‌رود اکثر رأی دهندگان ایرانی هیچ‌کدام را نخواهند که نشانه‌ای از طرد گسترده نظامی است که محدودیتهای اخلاقی سخت، رکود اقتصادی و بحران مشروعیت را به همراه داشته است.

وال استریت ژورنال افزود:
پزشکیان با دقت از عبور از خطوط قرمز نظام پرهیز کرده است. او خواستار پایان دادن به حجاب اجباری نشده است. تحریم انتخابات به ناگفته‌ای تبدیل شده است که ایرانیان با آن نفی نظام را بیان می‌کنند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/9cf09fa6-d18c-4ddc-84cc-1297c7d4e2b1"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات