728 x 90

حمايت جهاني از مقاومت ایران,

مصاحبه اینگرید بتانکور کاندیدای پیشین ریاست‌جمهوری کلمبیا با تلویزیون آرته آلمانی - فرانسوی

-

مصاحبه اینگرید بتانکور کاندیدای پیشین ریاست‌جمهوری کلمبیا با تلویزیون آرته آلمانی - فرانسوی
مصاحبه اینگرید بتانکور کاندیدای پیشین ریاست‌جمهوری کلمبیا با تلویزیون آرته آلمانی - فرانسوی
تلویریون آرته -۲۹فوریه ۲۰۱۶
اینگرید بتانکور گروگان پیشین فرانسوی- کلمبیایی
وقت خود را به تزش درباره حکمت رهایی بخش در آکسفورد و حمایتش از زنان ایرانی اختصاص داده است.
او می‌گوید: به اهداف مجاهدین خلق ایران متعهد است و می‌خواهد توجه رئیس‌جمهور فرانسه را به خطرات رژیم ملاها جلب کند.
او می‌گوید: «تغذیه رژیم ایران، تغذیه یک هیولاست»
اینگرید بتانکور در مورد آخوند روحانی: انجیل می‌گوید درخت را از میوه‌هایش بشناسید.
2000 اعدام در سال، توسعه افراط گرایی و بنیادگرایی به کل منطقه به من شاخص می‌دهد که او کیست، او رئیس رژیمی است که در آن قوانین شرع ملاها به‌صورتی‌که اعمال می‌شود که زنان به بردگی کشیده شوند و مثله شوند...
اینگرید بتانکور درباره مریم رجوی: او یک زن استثنایی است. رهبر جنبش مقاومت ایران
با سرگذشتی سخت و سرنوشتی فوق‌العاده، او یک دوست است، او به‌عنوان یک زن مسلمان حرف می‌زند، او تفسیر روحانی و خامنه‌ای از قران را به چالش می‌کشد، او یک امکان واقعی به زنان نه فقط ایرانی، بلکه زنان مسلمان می‌دهد که در دنیای مدرن و در قرن بیست و یکم زندگی کنند، باید به او کمک کنیم. چون او در مقابل یک هیولا ایستاده است،  یعنی نظام ملایان حاکم بر ایران، که بدترین نوع استبداد است.

الیزابت کن- خبرنگار سرشناس تلویزیون آرته: مهمان ما اینگرید بتانکور معروف‌ترین گروگان قرن بیست و یکم است که نگران آزادیهای نقض شده از جمله آزادی نقض شده زنان ایرانی است و این بحثی مناسبت است چون در فردای انتخابات مجلس در ایران هستیم.

گیوم روکت از مجله فیگارو: شما مسیحی هستید، پاپ فرانسوا که متعلق به همان قاره شماست به شیوه خودش کار سیاسی می‌کند؟
اینگرید بتانکور: بله او کار سیاسی می‌کند
الیزابت کن: سیاست خوب؟
اینگرید بتانکور: بله، ولی به نظرم بعضی وقتها چیزهایی هست که باید (تصحیح شود)
الیزابت کن: در چه جهتی باید تصحیح کند؟
اینگرید بتانکور: تصحیح کردن مثلاً برمی‌گردم به ایران من دیدم که با روحانی
الیزابت کن: دست داد
اینگرید بتانکور: بله، خوب... می‌شود گفت چرا که نه؟ چون (پاپ) یک رئیس کشور است، ولی باید به کارهایی که می‌کنیم توجه کنیم چونکه نمی‌شود با کسی مثل روحانی دوست بود.

گیوم روکت از فیگارو مگزین: مگر روحانی پرزیدنت مدره‌یی که در غرب معمولاً در مقابل آخوندهای افراطی ارائه می‌کنند، نیست؟
اینگرید بتانکور: از انجیل صحبت کنیم چون به هر حال از آن صحبت خواهیم کرد. انجیل می‌گوید درخت را از میوه‌هایش بشناسید. این فرمول در مورد روحانی هم صادق است.
الیزابت کن: میوه‌هایش چی هستند؟
اینگرید بتانکور: 2000 اعدام در سال، توسعه افراط گرایی و بنیادگرایی به کل منطقه، و آنچه که برای من پایه هست، به من شاخص می‌دهد که او کیست، او کسی است که به‌طور واقعی خواستار تحمیل طرد زنان از زندگی سیاسی ایران شده است و فکر می‌کنم که خیلی خطرناک است. وقتی که رئیس یک حکومت این امکان را دارد که بگوید نصف جمعیت در چنین وضعیتی باید قرار بگیرد و این را باید دانست در حکومت ایران قوانین شرع آخوندها به‌صورتی‌که امروز اعمال می‌شود، اجازه می‌دهد که زنان به بردگی کشیده شوند، مثله شوند...
نادیا داعم: پلیس ارشاد علیه زنان
اینگرید بتانکور: با کارنامه و رکوردی از زنانی که به صورتشان اسید پاشیده می‌شود چرا که مثلاً حجاب را بد گذاشتند، همه اینها بسیار افراطی است و بسیار وحشتناک است. چطور می‌توانیم بگوییم که اینها رفرمیست هستند؟ نه، نیستند.
گیوم روکت از مجله فیگارو: چطور شد که به این موضوع علاقمند شدید به موضوع زنان ایرانی؟
الیزابت کن: آیا شما با زنی مواجه شدید؟ یک زن استثنایی؟
اینگرید بتانکور: بله
الیزابت کن: مریم رجوی؟
اینگرید بتانکور: بله
الیزابت کن: او کیست؟
اینگرید بتانکور: او رهبر جنبش مقاومت ایران است. زنی که سرگذشتی بسیار بسیار سخت و سرنوشتی فوق‌العاده داشته است. او یک دوست است.
و او کسی است که... . می‌دانید خیلی سخت است که وارد هدفی بشوید ولی قلبتان در آن نباشد. من در کنار او متعهد شدم چرا که فکر می‌کنم که این یک مبارزه بسیار سخت است و او پاسخی در مقابل بنیادگرایی دارد.
الیزابت کن: چه پاسخی دارد؟
اینگرید بتانکور: آنچه که در سازمانی که او تشکیل داده می‌بینم این است که این یک جنبش است که جایگاهی واقعی به زن می‌دهد. آنها مسلمان هستند. او به‌عنوان یک زن مسلمان حرف می‌زند. او تفسیر روحانی و خامنه‌ای از قران را به چالش می‌کشد. او یک امکان واقعی به زنان نه فقط ایرانی بلکه زنان مسلمان می‌دهد که در دنیای مدرن زندگی کنند. در قرن 21 ام زندگی کنند و از حقوقی برخوردار باشند که ما برخورداریم.
و فکر می‌کنم که ما باید به او کمک کنیم چون او در مقابل یک هیولا ایستاده است و نظام ملایان حاکم بر ایران از نظر من بدترین نوع استبداد است.
الیزابت کن: فقط او نیست که مبارزه می‌کند، در ایران مردانی و همسرانی هم هستند که مبارزه می‌کنند.
نادیا داعم: بله مردانی هستند که برای همسرانشان مبارزه می‌کنند و در ایران به‌طور خلاصه زنان برای هر کاری نیاز به اجازه همسرانشان دارند. برای کار، برای رفتن به دانشگاه، و همچنین برای سفر و خروج از کشور، و این شوهر است که اجازه باید بدهد که همسرش پاسپورت داشته باشد یا نداشته باشد. و سالها است که زنان در تلاش هستند ولی آنچه که عجیب است این است که مردانی هم به نفع همسرانشان وارد شدند و چند ماه پیش این همسران یک کمپین گسترده راه انداختند تا قوانین ضد زن را محکوم کنند این کمپین اسمش «نوبت مردان» است که برای برابری زنان با مردان مبارزه کنند و با جرأت عکسهای خودشان را با نوشته‌هایی روی شبکه‌های اجتماعی گذاشتند که می‌شد خواند که در ایران زنان باید از حقوق مساوی با مردان برخوردار باشند. مبارزات مشابه زیادی بوده است برای اهداف دیگر. آیا معنی‌اش این است که یک فاصله و دوگانگی بین جامعه و قوانین وجود دارد و زنان و مردان آماده آزادی بیشتر هستند؟
اینگرید بتانکور: بله قطعاً وقتی به ایران نگاه می‌کنی آدم می‌بیند که در داخل ایران جامعه در حال غلیان است.
خبرنگار: جوانان؟
اینگرید بتانکور: بله، جوانان، آنها فیلمها را می‌بینید که به ما می‌رسد با فیلم سازانی که بعد نمی‌توانند برگردند به ایران، به‌طور واقعی یک فراخوان از سوی جامعه ایران وجود دارد که آزادی بیشتر و یک دموکراسی واقعی را طلب می‌کند. و من بر می‌شورم وقتی که ما در کشورهایمان غرغره می‌کنیم که رفرمیستهایی وجود دارد که انتخابات را برده‌اند، در حالی‌که این یک صحنه‌سازی است، یک کلکی است که ما هم در آن می‌افتیم آن هم با چشمان باز. چون در واقع منافعمان را تأمین می‌کند ما از آخوندها حمایت می‌کنیم همان‌طور که از شاه حمایت کردیم، به همان دلایل بد مشابه، ولی وقتی سرنوشت این زنان را می‌بینیم، اگر می‌خواهند که حجاب داشته باشند خیلی خوب داشته باشند، ولی آزادی آنها کجاست؟ ما نیاز به آزادی زنان در همه سطوح داریم. اینها زنانی هستند که نمی‌توانند آزادانه نسبت به فرزندانشان تصمیم بگیرند نمی‌توانند در مقابل قاضی شهادت بدهند. نمی‌توانند منتخب باشند.
الیزابت کن: به همین سادگی، آخرین سؤال گیوم روکت
گیوم روکت: در مورد وضعیت اقتصادی، پایان تحریم که از سوی آمریکاییها و متحدانشان تصمیم‌گیری شده است، آیا مثبت است؟ برای دموکراسی بیشتر؟
اینگرید بتانکور: من فکر نمی‌کنم. آنچه که باید فهمید این است که در ایران یک سیستمی است که اقتصادش دولتی است. یعنی یک فضایی برای تجارت کوچک وجود دارد ولی معاملات کلان از طریق حکومت عبور می‌کند و اکثر شرکتها در ایران در دستان سپاه پاسداران هستند.
نادیا داعم: پس مردم از برداشته شدن تحریمها بهره نخواهند برد؟
اینگرید بتانکور: فکر نمی‌کنم. این یک باندی است که جیبش را خودش دارد پر می‌کند.
الیزابت کن: شما وقتی چنین حرفی را می‌زنید ریسک می‌پذیرید.
اینگرید بتانکور: نه واقعا، چون در این‌جا هستم. ولی می‌دانم که باید این حرف را زد. چون در آنجا نمی‌توانند این حرفها را بگویند. و آنها به حمایت ما نیاز دارند. ما باید به یک راه‌حل برای تغییر و به یک جایگزین دموکراتیک فکر کنیم.
الیزابت کن: متشکرم اینگرید بتانکور، آیا شما همیشه این نگاه را داشتید، این نگاه و باور فوق‌العاده را؟ خیلی ممنون از این‌که برای برنامه 28دقیقه به آرته آمدید.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/9912ea02-ac79-4717-984d-a16b9b08c0d8"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات