728 x 90

هند پول نفت ایران را به روپیه پرداخت می‌کند

هند پول نفت ایران را به روپیه پرداخت می کند
هند پول نفت ایران را به روپیه پرداخت می کند

به گزارش خبرگزاری رویترز یک منبع صنعتی گفت، هند با استفاده از یک مکانیزم پرداخت به روپیه واردات نفت از ایران را ادامه خواهد داد. این منبع افزود ۵۰درصد از این پرداختها برای صادرات کالاهای هندی به ایران مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

دولت آمریکا ماه گذشته تحریمهای نفتی جدیدی را علیه صادرات نفت ایران به اجرا گذاشت. هند برای مدت ۱۸۰روز از تحریمهای نفتی ایران معاف شده است.

به‌دنبال کاهش خرید نفت ایران توسط هند، کشور عراق جایش را به ایران داد و رژیم ایران به جایگاه سوم در فروش نفت به هند سقوط کرد. تلاش برای جایگزین کردن نفت عراق با ایران از تابستان گذشته و قبل از اجرایی شدن مرحله دوم تحریمهای اقتصادی آمریکا علیه رژیم ایران شروع شده بود.

 

بیشتر بخوانید

بر اساس تحریمهای آمریکا و قطع روابط بانکی رژیم ایران با سوئیفت وزرای خارجه آلمان، فرانسه، انگلستان به همراه روسیه و چین توافق کردند که سازو کار جدیدی برای تسهیل روابط تجاری مجاز شرکتهای اروپایی با ایران ایجاد کنند که بتواند تحریم‌های آمریکا را دور بزنند. یکی از هدفهای آمریکا از تحریم‌هایش علیه رژیم ایران جلوگیری از به‌دست آوردن دلار توسط ایران است.

در این رابطه اتحادیه اروپا در تلاش است تا با یک نهاد حقوقی-مالی جدید امکان انجام معاملات مالی بین رژیم ایران و شرکتهای نفتی و سایر فعالیت‌های تجاری را فراهم کند.

اداره فعالیت‌های خارجی اتحادیه اروپا (EEAS) می‌گوید در حال تهیه معیار‌های مورد نیاز برای تشکیل این نهاد است ولی تا این تاریخ هیچ کشوری حاضر نشده است که میزبانی این نهاد به به عهده بگیرد.

 

ساز و کار اروپا چیست؟

ساز و کار مورد نظر اتحادیه اروپا یک سیستم مبادله مالی است که به شرکتها اجازه می‌دهد بدون استفاده از سوئیفت، ارتباطات مالی بین بانکی، با بانکهای رژیم ایران را تأمین کند. در این سیستم قرار است به یورو معامله ‌شود تا شامل تحریم‌های آمریکا بر معاملات ایران به دلار نشود.

 

واکنشهای رژیم

در حالی که وزیر خارجه رژیم اعلام کرده در آینده نزدیک سازو کار اروپایی با تبادل مالی با رژیم ثبت می‌شود، رسانه‌های حکومتی از قول یک کارشناس رژیم نوشتند: سازو کار مالی اروپایی در کما فرو رفته است.

در همین حال تلویزیون رژیم ۱۵آ‌ذر ۹۷، به‌نقل از علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی رژیم گفت: اروپایی‌ها گفته‌اند ایجاد اجتماع بین ۲۷کشور کار آسانی نیست ضمن این‌که آمریکاییها هم همه تلاششان را کرده‌اند که نگذارند سازو کار اروپا به سرانجام برسد.

همچنین یک روزنامه باند روحانی نیز در مورد اظهارات جواد ظریف درباره سازو کار اروپایی نوشت: نباید غافل شد که اروپا هیچ‌گاه آمریکا را در برابر جمهوری اسلامی رها نخواهد کرد و ضمنا آمریکا نیز از فشارهای خود بر اروپا نخواهد کاست. آمریکا تمام تلاش خود را می‌کند که هر گونه همکاری با جمهوری اسلامی را از طریق تنبیه جبران کند.

برخی از دیپلمات‌های اروپایی می‌گویند عملکرد این سازو کار مشابه سیستمی است که اتحاد جماهیر شو روی در طول جنگ سرد برای تجارت با ایران به کار گرفته بود و شامل معامله پایاپای کالا می‌شد.

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/94725a0a-ec89-4201-b5b5-e850ce00fbf2"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات