728 x 90

دو دانشمند آمریکایی، نوبل پزشکی ۲۰۲۴ را به‌خود اختصاص دادند

دو دانشمند آمریکایی برنده نوبل پزشکی ۲۰۲۴
دو دانشمند آمریکایی برنده نوبل پزشکی ۲۰۲۴

دو دانشمند آمریکا در زمینه فیزیولوژی و پزشکی امروز دوشنبه ۱۶ مهرماه به‌عنوان برندگان جایزه نوبل پزشکی ۲۰۲۴ معرفی شدند.

ویکتور امبراس و گری راوکن در مراسم معرفی برندگان جوایز نوبل ۲۰۲۴ که هر سال از سوی مؤسسه کارولینسکا، یکی از دانشگاههای بزرگ علوم پزشکی اروپا واقع در شهر استکهلم سوئد، اعطا می‌شود موفق شدند جایزه نوبل فیزیولوژی یا پزشکی را تصاحب نمایند.

ویکتور امبراس (Victor Ambros) متولد یک دسامبر ۱۹۵۳ میلادی در آمریکا، یک زیست‌شناس رشدی آمریکایی است که اولین میکرو آراِن‌اِی شناخته شده را کشف کرد. او استاد دانشکده پزشکی دانشگاه ماساچوست در ووستر، ماساچوست است.
گری راوکن (Gary Ruvkun) متولد مارس ۱۹۵۲ میلادی در آمریکا، زیست‌شناس مولکولی در بیمارستان عمومی ماساچوست و استاد ژنتیک در دانشکده پزشکی هاروارد در بوستون است.
سال گذشته نیز «کاتالین کریکو» و «درو وایسمن» برای ایفای نقش در تولید واکسن «اِم‌آراِن‌اِی» برای بیماری کووید ۱۹ در دوران شیوع همه‌گیری کرونا به‌صورت مشترک موفق به کسب جایزه نوبل پزشکی ۲۰۲۳ شدند و تاکنون ۱۱۴ جایزه نوبل پزشکی اهدا شده است.
کمیته نوبل هر سال یک درخواست نامزدی دریافت جایزه پزشکی نوبل را به جامعه علمی ارسال می‌کند. اهداکنندگان این جایزه به‌دنبال معرفی‌کننده‌ای برای شناسایی یک تا سه نفر هستند که در فیزیولوژی یا پزشکی کشفی انجام داده باشند. افراد نمی‌توانند خودشان را نامزد دریافت این جایزه کنند؛ اما اعضای انجمنهای علمی، رؤسای دانشکده‌های پزشکی، برندگان سابق جایزه نوبل می‌توانند نامزد دریافت این جایزه شوند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/5f3f700a-e803-4f58-a514-20f26fc631b4"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات