728 x 90

شبه‌نظامی,

حمایت رژیم ایران از شبه‌نظامیان حوثی در یمن، تهدیدی برای کشتیرانی بین‌المللی

-

ژنرال جوزف ووتل فرمانده نیروهای آمریکایی در خاورمیانه
ژنرال جوزف ووتل فرمانده نیروهای آمریکایی در خاورمیانه
ژنرال جوزف ووتل فرمانده نیروهای آمریکایی در خاورمیانه گفت: شبه‌نظامیان حوثی با حمایت رژیم ایران توانایی نظامی برای به خطرانداختن آزادی کشتیرانی در تنگه استراتژیک باب‌المندب را دارند.

گزارشی از العربیه 12فروردین 96:
آمریکا بار دیگر رژیم ایران را متهم کرد که به شبه‌نظامیان حوثی در یمن کمک کرده و آنها را با تسلیحات و آموزش تأمین می‌کند. علاوه بر این، کشتیرانی در باب‌المندب را به خطر می‌اندازد.

ژنرال جوزف ووتل فرمانده نیروهای آمریکایی در خاورمیانه:
«ما شاهد انتقال امکاناتی بودیم از تنگه هرمز برای حوثیها توسط رژیم ایران بودیم. سیستم موشکی و رادارها و مینها و قایقهای انفجاری برای حوثیها ارسال شده است. .. این چیزی است که بازرگانی و کشتیها و عملیات امنیتی ما در این منطقه را تهدید می‌کند.»

سخنان ژنرال ووتل در حالی ایراد می‌شود که دولت آمریکا مشارکت در عملیات نظامی ائتلاف عربی شامل تهاجم به بندر حدیده و بیرون راندن حوثیها از آنجا و از مناطق نزدیک به این بندر را در دست بررسی دارد.
این عملیات دو هدف را دنبال می‌کند: هدف اول نظامی است و هدف دوم انسان‌دوستانه است.

جرارد وایرستاین سفیر سابق آمریکا در یمن:
«باز کردن بندر برای کمکهای انساندوستانه، به مردم یمن کمک خواهد کرد تا مصیبتهایی که با آن روبه‌رو هستند کاهش یابد».

تسلط نیروهای وفادار به عبدربه منصور هادی و نیروهای ائتلاف بر بندر حدیده، به‌معنای منع قاچاق رژیم ایران برای حوثیها خواهد بود. کارشناسان نظامی رژیم ایران، حوثیها را در زمینه توسعه موشکهایی که در صنعاء وجود داشته، کمک کرده‌اند تا به بردهای طولانی‌تر برسد و خاک عربستان سعودی را هدف قرار دهند. کما این‌که حوثیها، حملاتی علیه کشتیهای سعودی و امارات در دریای سرخ انجام دادند. نیروی دریایی آمریکا نیز، رادارهایی را نابود کرد که حوثیها از ساحل راه‌اندازی می‌کردند.

این تهدیدها، ائتلاف عربی را برآن داشت که طی سال گذشته میلادی طرحهایی برای تسلط بر بندر حدیده به مرحله اجرا در آورد. دولت آمریکا نیز پیشنهادهایی از سوی جمیز ماتیس وزیر دفاع و فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا برای مشارکت در این عملیات را مورد بررسی قرار می‌دهد.

جرارد وایرستاین سفیر سابق آمریکا در یمن:
من معتقدم دولت جدید دونالد ترامپ بیشترین پذیرش را برای همکاری و هماهنگی نزدیک با سعودیها و دیگر کشورهای عضو ائتلاف عربی دارد. این دولت بیش از دولت اوباما بر روی گزینه‌های نظامی تمرکز دارد.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/5e1f305c-d7d7-43b2-bed9-5d8384b11a1e"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات