728 x 90

حمایت گزارشگران بدون مرز از تحقیق در مورد نقش رئیسی در کشتار ۶۷

خاوران مزار  بخشی از قتل عام شدگان ۶۷
خاوران مزار بخشی از قتل عام شدگان ۶۷

سازمان گزارشگران بدون مرز طی گزارشی اعلام کرد که از درخواست جاوید رحمان، گزارشگر ویژه حقوق‌بشر سازمان ملل متحد در امور ایران برای تشکیل کمیسیون تحقیق در شورای حقوق‌بشر سازمان ملل متحد درباره نقش ابراهیم رئیسی در کشتار ۶۷ حمایت می‌کند.

جاوید رحمان خواستار انجام تحقیق مستقل در مورد اعدام هزاران زندانی سیاسی به دستور مقام‌های جمهوری اسلامی در سال۱۳۶۷ و نقش ابراهیم رئیسی در این کشتار جمعی شده است.

سازمان گزارشگران بدون مرز اعلام کرده است که در کشتار هزاران زندانیان سیاسی در سال۱۳۶۷ صدها روزنامه‌نگار وجود دارد.

آنتوان برنارد مدیر بخش جلب حمایت جهانی و راهبرد حقوقی گزارشگران بدون مرز گفته است که در دستور روز قرار دادن تشکیل کمیسیون تحقیق در شورای حقوق‌بشر سازمان ملل نخستین گام و اهمیتی ضروری دارد و این کمیسیون باید از حمایت همه‌جانبه‌یی اعضای ملل متحد بهره‌مند شود.

جاوید رحمان روز دوشنبه، هفتم تیر، در مصاحبه با خبرگزاری رویترز گفت که طی سال‌های گذشته دفتر وی شهادت افراد مختلف و شواهدی را در این رابطه جمع‌آوری کرده است که اگر شورای حقوق‌بشر سازمان ملل یا سایر نهادها آماده آغاز تحقیق بی‌طرفانه در این زمینه باشند او آماده است این شواهد را در اختیار آنان بگذارد.

ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور انتخاب شده ، یکی از متهمان اصلی این کشتار و از اعضای هیأتی موسوم به هیأت مرگ در زمینهٔ اعدام‌های سال۱۳۶۷ است.

ابراهیم رئیسی در آن زمان معاون دادستان تهران و یکی از اعضای هیأتی بود که تصمیم‌گیری دربارهٔ اعدام زندانیان به آن واگذار شده بود.

ابراهیم رئیسی به‌خاطر پیشینه خود از سوی آمریکا تحت تحریم قرار دارد و آمریکا و فعالان حقوق‌بشری می‌گویند او یکی از چهار دادستانی است که در قتل‌های ۶۷دست داشتند.

سازمان مجاهدین خلق که هدف اول این اعدامها بود می‌گوید که شمار کشته شده‌ها حدود ۳۰هزار نفر است اما نهادهای مدافع حقوق‌بشر آن را چهار تا پنج هزار نفر برآورد می‌کنند. این اعدامها مشمول گروه‌های چپ‌گرا نظیر فداییان خلق هم شد.

در سال۲۰۰۲ هفت کارشناس گروه کاری و و گزارشگران حقوق‌بشر ملل متحد سازمان ملل گزارشی تکان‌دهنده درباره کشتار زندانیان در سال۱۳۶۷ و با پرسش‌هایی از مقامات حکومت ایران منتشر کرده‌اند.

این سازمان هم‌چنین با اشاره به بازداشت حمید نوری یکی از دست‌اندرکاران این اعدامها در سوئد و محاکمه او که ۱۹مرداد ماه در استکهلم آغاز خواهد شد اعلام کرده است که روشنگریهای بیشتری درباره هیأت مرگ و دست داشتن ابراهیم رئیسی در آن کشتار در این دادگاه شنیده خواهد شد. (گزارشگران بدون مرز پنجشنبه ۱۰تیر).

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/5d00d7f7-037e-4673-b54b-75f83eb8d89c"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات