728 x 90

اخبار يمن,

شبه‌نظامیان حوثی در کار مذاکرات کویت اخلال ایجاد کردند

-

مذاکرات صلح یمن در کویت
مذاکرات صلح یمن در کویت
هیأت مذاکره‌ کننده شبه‌نظامیان حوثی که در کویت به‌سر می‌برد گفتگو بر سر اعتماد سازی و اجرای آتش‌بس و برداشتن محاصره از روی تعز و ایجاد تسهیل در رسیدن کمکهای انسان‌دوستانه به مناطق یمن را رد کرد.

هیأت شبه‌نظامیان حوثی و عوامل علی عبدالله صالح بر گفتگوهای سیاسی و توقف بمبارانهای هوایی اصرار دارد.

قرار است اسماعیل ولد شیخ احمد با هر یک از هیاتهای مذاکراه کننده به‌صورت جدا گانه گفتگو کند.
 
بیشتر بخوانید:

مذاکرات دولت قانونی یمن و شبه‌نظامیان در کویت

اولین جلسه مذاکرات میان دولت قانونی یمن و شبه‌نظامیان حوثی و نمایندگان علی عبدالله صالح رئیس‌جمهور مخلوع یمن با حضور اسماعیل ولد شیخ احمد نماینده سازمان ملل در کویت به پایان رسید.

شبه‌نظامیان حوثی در این دیدار از گفتگو بر سر موارد نقض آتش‌بس که مرتکب شده‌اند خودداری کردند، علاوه بر این گفتگو در مورد التزامهای مربوط به آتش‌بس را نیز قبول نکردند.

جلسه اول گفتگوها با شرکت هفت نفر از هر یک از طرفین برگزار شد و به برنامه عمل و تشکیل کمیته‌های ناظر بر اجرای پنج بند وارد شده در قطعنامه شماره 2216 شورای امنیت اختصاص یافت.
 
 

نماینده سازمان ملل در یمن: مذاکرات کویت در کادر قطعنامه شورای امنیت خواهد بود

اسماعیل ولد شیخ احمد فرستاده سازمان ملل‌متحد در یمن طی سخنانی در جریان مذاکرات صلح یمن در کویت گفت: این مذاکرات بر پنج محوری که شورای امنیت آنها را در قطعنامه شماره 2216 به تصویب رسانده تمرکز خواهد داشت.

او گفت: برنامه عمل این مذاکرات نیز بر اساس توافقاتی خواهد بود که در دسامبر 2015 انجام شده است.

ولد شیخ احمد اضافه کرد: از نظر سازمان ملل‌متحد می‌بایست در مورد این محورها به‌صورت موازی گفتگو کرد و کمیته‌های مربوطه مکانیزمهای اجرایی را بررسی خواهند کرد تا بر اساس طرح صلح شورای همکاری خلیج فارس و نتایج گفتگوهای ملی در یمن بر سر روند مسالمت‌آمیز حل بحران یمن توافق شود.
 
 

شروع مذاکرات صلح یمن

 مذاکرات صلح یمن پس از چند روز وقفه، شب گذشته 2اردیبهشت 95 در کویت آغاز شد. در این مذاکرات که به ابتکار سازمان ملل برگزار می‌شود، نمایندگان شبه‌نظامیان حوثی نیز شرکت دارند.

هدف از برگزاری این نشست یافتن راه‌حلی برای پایان دادن به جنگی است که یمن از دو سال قبل درگیر آن بوده است. جنگی که به‌دنبال کودتای شبه‌نظامیان حوثی و نیروهای علی عبدالله صالح علیه دولت قانونی یمن شروع شد.

اجرای قطعنامه شورای امنیت محور اصلی گفتگوهای کویت است. بر اساس این قطعنامه شبه‌نظامیان حوثی باید سلاحهای خود را تحویل بدهند. از شهرهای اشغال شده بیرون بروند و دولت قانونی یمن به‌ریاست عبد ربه منصور هادی را به‌رسمیت بشناسند.

بر اساس تخمین سازمان ملل متحد، در درگیریهای یمن نزدیک شش هزار نفر کشته شده‌اند که حدود نیمی از آنها غیرنظامی هستند. سه میلیون نفر نیز آواره شده‌اند.
 
 

مذاکرات صلح یمن در کویت

گفتگوهای صلح یمن با میانجیگری سازمان ملل‌متحد امروز پنجشنبه 2اردیبهشت 95 میان دولت قانونی یمن و شبه‌نظامیان حوثی تحت حمایت رژیم ایران در کویت برگزار می‌شود. از ده روز پیش از مذاکرات آتش بسی میان طرفین برقرار شده است اما شبه‌نظامیان حوثی بارها آن را نقض کردند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس از صنعا گزارش داد: یک رهبر ارشد شبه‌نظامیان حوثی یمن می‌گوید: این گروه تحت حمایت رژیم ایران مسیرش را تغییر داده و در مذاکرات با میانجیگری سازمان ملل‌متحد در کویت شرکت می‌کند.

مهدی المشت در بیانیه‌یی اعلام کرد حوثیها تضمینهایی را از کویت و همسایه خود عمان دریافت کرده‌اند که آتش‌بس برقرار خواهد شد. مذاکرات کویت با هدف پیداکردن راه‌حلی برای پایان جنگ، از حمایت عربستان سعودی برخوردار است.

در آستانه مذاکرات کویت شورای همکاری خلیج فارس از همکاری با آمریکا برای جلوگیری از ارسال اسلحه از ایران به یمن خبر داد. عبدالطیف الزیانی دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با اشتون کارتر وزیر دفاع آمریکا در ریاض این خبر را اعلام کرد. به گفته الزیانی شش کشور عرب عضو شورای همکاری خلیج فارس و آمریکا به توافق رسیدند تا در همکاری مشترک جلو کشتیهای حامل سلاح رژیم ایران به یمن را بگیرند.
 

شبه‌نظامیان حوثی و عوامل علی عبدالله صالح در مذاکرات کویت شرکت نکردند

نقض آتش‌بس توسط شبه‌نظامیان حوثی و عوامل علی عبدالله صالح در یمن و شرکت نکردن نمایندگان آنها در مذاکرات کویت باعث شد گفتگوهایی که قرار بود با هدف دست‌یابی به راه‌حلی مسالمت‌آمیز در این کشور برگزار شود به تاخیر افتاد.

شبه‌نظامیان گفته‌اند علت شرکت نکردنشان در گفتگوهای کویت در اعتراض به درگیریها بوده است این در حالی است که کمیته‌های ناظر بر آتش‌بس شبه‌نظامیان را متهم می‌کنند آتش بسی که در دهم ماه جاری اعلام شده را نقض کرده‌اند.

به گزارش تلویزیون العربیه 30فروردین 95 منابع مطلع می‌گویند دلیل اصلی تاخیر شبه‌نظامیان در گفتگوهای کویت اختلافهایی است که میان آنها وجود دارد. حوثیها با خودداری از درگیری در مرزهای مشترک یمن و عربستان سعودی توافق آتش‌بس را رعایت کرده‌اند ولی عوامل علی عبدالله صالح نگران هستند که گفتگوهای کویت به اعمال بیهوده سیاسی آنها در یمن پایان دهد.

اسماعیل ولد شیخ احمد نماینده سازمان ملل‌متحد در یمن بعد از دیداری که با نمایندگان دولت قانونی یمن داشت در بیانیه‌یی از شبه‌نظامیان حوثی و عوامل علی عبدالله صالح خواست تا فرصت موجود را برای پایان دادن به خونریزی بیشتر از دست ندهند.

وزیر خارجه یمن: جدیت شبه‌نظامیان حوثی در مذاکرات صلح یمن در کویت مشخص نیست

30فروردین 95 - در کویت عبدالملک المخلافی وزیر خارجه و معاون نخست‌وزیر یمن گفت: هیأت دولت یمن برای انجام گفتگو با نمایندگان کودتا گران به کویت آمده است تا صلح به یمن باز گردد.
مخلافی اضافه کرد: تماسها هنوز ادامه دارد تا در این گفتگوها شرکت کنند ولی هنوز میزان جدیت شبه‌نظامیان برای شرکت در مذاکرات مشخص نیست. او گفت: ما در کویت باقی می‌مانیم تا برای جلوگیری از خونریزی جلسه مذاکره با شبه‌نظامیان برگزار شود.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/34f0963f-00f0-4e22-8211-984ec108c541"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات