728 x 90

نخست وزیر لبنان: مقام‌های ایران احساسات خود را نسبت به لبنان کم کنند

میقاتی
میقاتی

نخست‌وزیر دولت موقت لبنان، نجیب میقاتی، اعلام کرده که از مقامات رژیم ایران خواسته است «احساسات خود را نسبت به لبنان کاهش دهند». این اظهارات در گفتگو با شبکه العربیه مطرح شده که روز دوشنبه ۳۰مهر منتشر شد. میقاتی اشاره کرده که مصاحبه اخیر محمدباقر قالیباف، را مرور کرده و اعتراض خود را به مقامات ایرانی ابلاغ کرده است.

مصاحبه مورد نظر مربوط به گفتگوی قالیباف با روزنامه فرانسوی فیگارو است که در آن از آمادگی ایران برای مذاکره با فرانسه بر سر اجرای قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت سخن گفته بود. این قطعنامه که پس از جنگ ۳۴ روزه اسراییل و حزب‌الله در سال ۲۰۰۶ تصویب شد، خواستار عدم حضور نیروهای مسلح در مناطق جنوبی لبنان تا مرزهای اسراییل است. اما حزب‌الله لبنان تاکنون این قطعنامه را اجرا نکرده و هم‌چنان نیروها و تسلیحات خود را در نزدیکی مرز اسراییل مستقر کرده است.

نجیب میقاتی هم‌چنین اظهار داشت که از اظهارات قالیباف در مصاحبه با فیگارو تعجب کرده است و این سخنان را نشانه‌ای از قیمومیت ایران بر لبنان دانسته که موجب اعتراض وی شد. در پی این اعتراض، کاردار سفارت ایران در لبنان به جای سفیر ایران که در پی انفجار ماه گذشته زخمی و به ایران منتقل شده، احضار شد تا نارضایتی دولت لبنان به او ابلاغ شود.

میقاتی در مصاحبه با العربیه تأکید کرد که ایران حامی مذاکرات است، اما هیچ کشوری نمی‌تواند به نیابت از لبنان صحبت کند. رسانه‌های اسراییل این انتقادات علنی میقاتی از ایران را نشانه‌ای از تضعیف جایگاه حزب‌الله در لبنان پس از ضربات اخیر اسراییل به این گروه تلقی کرده‌اند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/33f2cc38-74fa-4677-86c4-5605aa7b49f5"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات