728 x 90

همه‌پرسی استقلال کاتالونیا؛ تراکتورها به خیابان آمدند

همه‌پرسی استقلال کاتالونیا؛ تراکتورها به خیابان آمدند
همه‌پرسی استقلال کاتالونیا؛ تراکتورها به خیابان آمدند
رهبران سیاسی منطقه خودمختار کاتالونیا در اسپانیا بوضوح اعلام کرده‌اند که از برگزاری همه‌پرسی استقلال عقب‌نشینی نخواهند کرد و رفراندوم روز یکشنبه 9مهرماه 96 را برگزار می‌کنند، اما دولت مرکزی اسپانیا با غیرقانونی خواندن آن می‌گوید که مراجعه به آرای عمومی رخ نخواهد داد.

کارزارهای تبلیغاتی رفراندوم نیمه‌شب جمعه پایان یافت. کارلس پوجدمون، رئیس دولت کاتالونیا روز جمعه در مصاحبه با رویتر از آمادگی دولت محلی برای برگزاری رفراندوم استقلال خبر داد و گفت: بیش از ۲۰۰۰محل رأی‌گیری به صندوقها و برگه‌های رأی مجهز شده و آماده هستند.

بدلیل احتمال شلوغی خیابانها و درگیری در روز یکشنبه، فروشگاههای بزرگی مانند ال کورته اینگلس اعلام کردند که در روز یکشنبه شعبه‌های خود در بارسلون را تعطیل خواهند کرد. هم‌چنین دولت مرکزی اعلام کرده است که ترافیک هوایی در روز یکشنبه بر فراز آسمان بارسلون محدود خواهد شد.

دولت مرکزی اسپانیا با فرستادن هزاران نیروی پلیس و ضدشورش به منطقه کاتالونیا قصد دارد تا از برگزاری همه‌پرسی جلوگیری کند.

اعتراضات در هفته‌های اخیر در کاتالونیا ادامه دارد. روز جمعه کشاورزان منطقه، تراکتورهای خود را با رنگ زرد، قرمز و آبی مزین کردند و در حمایت از همه‌پرسی و برای حفاظت از مراکز رأی‌گیری از شهرهای اطراف به سمت بارسلون حرکت کردند. آتش‌نشانان بارسلون نیز اعلام کرده‌اند که از آرا محافظت خواهند کرد.


از سوی دیگر روز جمعه همزمان با ورود نیروهای پلیس و صدور دستور بستن مراکز رأی‌گیری توسط دولت مرکزی، طرفداران برگزاری رفراندوم استقلال کاتالونیا در مدارس محل رأی‌گیری تحصن کردند. بین ۳تا ۴هزار نیروی پلیس از سراسر اسپانیا به کاتالونیا فرستاده شده‌اند.

ماریانو راخوی نخست‌وزیر اسپانیا همه‌پرسی استقلال را «خیالی واهی» خوانده و سیاستمداران این منطقه خودمختار را به تبعیت از قانون اساسی فراخوانده است. جنبش استقلال کاتالونیا سابقه‌یی طولانی و عمیق دارد تا جایی که حتی کنار زدن و منع رهبر مردمی این منطقه آرتور مس، رئیس‌جمهور پیشین دولت کاتالونیا از مناسب دولتی نیز آن را متوقف نکرده است.

ترتیب دهندگان همه‌پرسی استقلال کاتالونیا می‌گویند که تاکنون ۶۰هزار نفر برای شرکت در رأی‌گیری روز یکشنبه ثبت نام کرده‌اند. برگزارکنندگان از مردم خواسته‌اند که صبح زود به حوزه‌های اخذ رأی مراجعه کنند و در صورت ممانعت پلیس به‌صورت صلح‌آمیز مقاومت کنند.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/26b312c2-e976-49a8-b9da-7fd1e27a3d0f"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات