728 x 90

ایران: داستان ناگفته، برنامه تلویزیونی هیل نشریه کنگره آمریکا – بخش سوم

اولی هاینونن
اولی هاینونن

هیل، نشریه کنگره آمریکا، ‌در سلسله برنامه‌های «ایران: داستان ناگفته» تلاشهای مخفیانه رژیم برای دستیبابی به سلاح اتمی، و نقش سازمان مجاهدین خلق و مقاومت ایران در کشف و افشای آن را مورد بررسی قرارداد:

هیل، نشریه کنگره آمریکا، ‌در سومین بخش سریال تلویزیونی ۱۰قسمتی خود به نام «ایران: داستان ناگفته» که در پایگاه اینترنتی این نشریه پخش می‌شود. به تلاشهای مخفیانه رژیم برای دستیابی به سلاح اتمی، و نقش سازمان مجاهدین خلق و مقاومت ایران در کشف و افشای برنامه اتمی مخفی رژیم می‌پردازد.

هیل با اشاره به دو سال مذاکره آمریکا و پنج کشور اروپایی با رژیم و نتیجه آن که اوباما می‌گفت

به‌خاطر این معامله، جامعه بین‌المللی قادر به تأیید این خواهد بود که رژیم ایران یک سلاح هسته‌یی تولید نمی‌کند. می‌گوید:

این معامله میلیاردها دلار معافیت از تحریمها را در ازای محدود کردن تولید هسته‌یی رژیم ایران برای ۱۰سال را به رژیم تهران داد اما تنها سه سال بعد ترامپ این معامله را لغو کرد.

واقعیت این است که این یک معامله وحشتناک یک طرفه بود که هرگز نباید انجام می‌شد. آرامش نیاورد. صلح را به ارمغان نیاورد. و هرگز نخواهد آورد.

منتقدان این قرارداد استدلال می‌کردند که رژیم سخت سر حاکم ایران بودجه نظامی خود را گسترش داده، موشک‌های قادر به حمل هسته‌یی را ساخته است و هم‌چنان به تأمین مالی تروریسم ادامه می‌دهد. این ویژگی مشخص شورای ملی مقاومت ایران و سازمان مجاهدین خلق ایران است که توانست مراکز مخفی اتمی این رژیم کشف و افشا کند.

سازمان مجاهدین خلق نقش مهمی در افشای اطلاعات در مورد برنامه هسته‌یی غیرقانونی رژیم ایران داشته است.

در کنفرانس مطبوعاتی اوت ۲۰۰۲، شورای ملی مقاومت ایران نشان داد که رژیم ایران تأسیسات مخفی هسته‌یی را ایجاد کرده و آنها را از بازرسان بین‌المللی پنهان کرده است. علیرضا جعفرزاده در این کنفرانس گفت:

بسیاری از برنامه‌های هسته‌یی محرمانه بدون آگاهی آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌یی کار می‌کنند. امروز قصد دارم تا به شما دو محل فوق‌العاده مخفی رژیم ایران که آنها توانسته‌اند آن را تا به امروز مخفی نگه دارند افشا کنم.

این افشاگری از سوی مقاومت ایران نقطه عطفی شد و باعث بازرسی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از سایتهای هسته‌یی رژیم ایران برای اولین بار شد. تقریباً دو دهه بعد، جاه‌طلبیهای هسته‌یی ایران کاملا روشن شده است.

 

جمیز جونز اولین مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور قبلی آمریکا در یک سخنرانی گفت: ‌ امروز همان‌طور که در سال ۲۰۱۰وقتی که من پست خود به‌عنوان مشاور امنیت ملی را ترک کردم، رژیم ایران تهدیدی برای جامعه انسانی و برای صلح و ثبات باقی مانده است.....

 

تلویزیون هیل سپس مصاحبه خود را با دکتر اولی هاینونن، کارشناس عدم گسترش هسته‌یی و معاون سابق آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌یی پخش کرد.

اولی هاینونن با تأکید بر این‌که رژیم ایران یک برنامه لند پروازانه برای ساخت سلاح های هسته‌یی داشت.می‌گوید:

یک برنامه منسجمی وجود داشت، بنابراین زمانی که این برنامه در سال ۲۰۰۲متوقف شد، آنها طرح داشتند که تا سال ۲۰۰۴-۲۰۰۵پنج سلاح هسته‌یی تولید کنند، یکی برای آزمایش آماده باشد. آنها برنامه‌ای برای ساخت یک سایت آزمایش هسته‌یی داشتند و با آزمایشهای اولیه پیش رفته بودند. آنها کارخانه‌ها و یا تأسیساتی می‌ساختند که در واقع کلاهک‌های هسته‌یی تولید کنند.

بنابراین این یک برنامه جدی بود. این یک مطالعه امکان سنجی دیگر نبود. آنها به‌نظر من این آستانه را گذرانده بودند.

 

اولی هاینونن با توجه به خروج آمریکا از برجام و اقدامات رژیم برای ادامه غنی‌سازی اورانیوم می‌گوید:‌

رژیم ایران شروع به تهدید کرده که طرفهای دیگر تعهدات خود را برآورده نمی‌کنند و می‌گوید. ما شاید بخواهیم قابلیت غنی‌سازی اورانیوم خود را افزایش دهیم که این بدین معنی است که اگر شما از لحاظ تسلیحات هسته‌یی نگاه کنید، آنها از نردبان صعود می‌کنند تا بتوانند سلاح را بسازند و تسلیحاتی شوند.

اولی هاینونن درباره نقش مقاومت ایران در افشای فعالیت‌های مخفی اتمی رژیم می‌گوید:‌

بله به‌ویژه در سال ۲۰۰۲هنگامی آنها فعالیت‌های نطنز و اراک را برای جامعه بین‌المللی افشا کردند که نقطه اوجی در افشاگری درباره برنامه اتمی این رژیم بود........بنابراین بله مهم بوده است و به‌ویژه حالا در ماههای اخیر ما در مورد این سازمان سپند صحبت کرده‌ایم. آنها برخی از جنبه‌های این برنامه را به‌خصوص فکر می‌کنم در ۲۰۱۵علنی کرده‌اند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/2595bc17-7f0e-4b7d-9376-da73cc505e34"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات