728 x 90

۴۰ماهواره استارلینک بر اثر طوفانهای خورشیدی از بین رفتند

طوفان خورشیدی
طوفان خورشیدی

شرکت فضایی اسپیس‌ایکس طی گزارشی اعلام کرد، طوفانهای خورشیدی باعث شده‌اند که ۴۰ماهواره استارلینک این شرکت نابود شوند.
نیویورک تایمز روز پنجشنبه ۲۱بهمن به‌نقل از شرکت فضایی اسپیس ایکس نوشت: این ماهواره‌ها در ۱۴بهمن امسال، توسط موشک فالکن۹ اسپیس‌ایکس از پایگاه فضایی فلوریدا به مدار زمین پرتاب شده بودند ولی تنها به فاصله یک روز پس از پرتاب دچار سانحه شدند.
بنا بر اعلام این شرکت، وقوع طوفان خورشیدی باعث شد چگالی جو فوقانی زمین افزایش یابد، امری که متعاقباً سبب بروز اختلال در ماهواره‌ها شد و اکثر آنها را نابود کرد.

طی سه سال گذشته، اسپیس ایکس هزاران ماهواره را به عنوان بخشی از تجارت خود برای ارسال خدمات اینترنت پرسرعت از فضا در مدار پایین زمین مستقر کرده است. اما آخرین استقرار ۴۹ماهواره جدید این شرکت پس از پرتاب در ۳فوریه مطابق برنامه پیش نرفت.

در نتیجه طوفان ژئومغناطیسی ناشی از طغیان اخیر خورشید، ۴۰ماهواره از ۴۹ماهواره استارلینک تازه پرتاب شده از مدار خارج شده اند. آنها در حال ورود مجدد به جو زمین هستند و در آنجا سوزانده می‌شوند.


۴۹ ماهواره استارلینک اسپیس‌ایکس که هفته گذشته پرتاب شدند، قرار بود در پایین‌ترین مدار و در کمترین فاصله از زمین (۲۱۰ کیلومتری) مستقر شوند. اسپیس ایکس به عمد ماهواره‌های استارلینک خود را در مدار پایین قرار می‌دهد تا در صورت بروز خرابی، بتواند آنها را به‌سرعت از بین ببرد. اکنون با حادثه روز جمعه معلوم شده است که این طراحی مداری، ناوگان ماهواره‌ها را در برابر طوفانهای ژئومغناطیسی آسیب‌پذیر کرده است.
لازم به یادآوری است که انفجارهای مهیب در سطح خورشید باعث می‌شود باد خورشیدی با سرعت و شدت بیشتری بوزد و ذرات باردار پرانرژی را روانه فضای منظومه شمسی کند. این ذرات وقتی به کره زمین می‌رسند با میدان مغناطیسی آن وارد برهم‌کنش می‌شوند و طوفان خورشیدی را درست می‌کنند. در نتیجه این طوفان جو فوقانی زمین گرم شده و چگالی اتمسفر در نقاط بالایی افزایش می‌یابد، امری که سبب می‌شود ماهواره‌های مدار پایین تحت تأثیر قرار بگیرند.
طوفان ژئومغناطیسی جدید روز جمعه پس از فوران در سطح خورشید در ۱۰بهمن رخ داد و موجی از ذرات باردار را به سمت زمین فرستاد که سه روز بعد در ۲فوریه به منطقه زمین رسید.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/d5ca39ff-6551-4ec9-8a02-567fe32f0ff2"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات