728 x 90

۱۴درصد از کل سانسور اینترنت جهان در سال ۲۰۲۲ مربوط به ایران می‌باشد

سانسور اینرنت
سانسور اینرنت

بر اساس گزارش سالانه یک گروه رصد اینترنت مستقر در هلند، منطقه جامو و کشمیر و سپس کشورهای ایران، هند و روسیه در سال۲۰۲۲ «فلج‌کننده‌ترین» سانسور اینترنت را تحمیل کردند.

در گزارش گروه «سرف‌شارک» که روز دوشنبه ۲۴بهمن از سوی خبرگزاری آلمان منتشر شد، تأکید شده است به‌دنبال اعتراضات پس از مرگ مهسا امینی در هفته آخر شهریور امسال، اختلالات اینترنتی در ایران گسترش یافت، ارائه خدمات اینترنتی محدود شد و دو شبکه پیام‌رسان اینستاگرام و واتس‌اپ هم‌چنان مسدود هستند.

بر اساس این گزارش، ۱۴درصد از کل سانسور اینترنت جهان در سال۲۰۲۲ مربوط به ایران بوده است. این میزان بیش از افغانستان از زمان بازگشت طالبان به قدرت بوده است.

میانگین زمان قطع اینترنت یا اختلال‌های آن در سال۲۰۲۲ حدود ۳۳ساعت بوده و شبکه‌های مجازی نیز به‌طور میانگین ۱۱۴روز فیلتر بودند.

بر اساس این گزارش، قطعی اینترنت و شبکه‌های اجتماعی زندگی چهار میلیارد نفر از مردم دنیا را در سال۲۰۲۲ تحت تأثیر قرار داد. نیمی از این جمعیت ساکن آسیا بوده‌اند.

سرف‌شارک گزارش داد فیس‌بوک، که به‌ویژه در یک دهه اخیر برای زندگی نیمی از ساکنان زمین اهمیت دارد، بیش از سایر پلتفرم‌های اجتماعی، مورد نفرت حکومت‌های خودکامه است.

گزارش این گروه بر اساس آمار و داده‌های وب‌سایت‌های متعدد مانند نت‌بلاکس تهیه شده است.

وزیر ارتباطات دولت رئیسی در ماه‌های گذشته گفت که وزارتخانه او صرفاً مجری دستورات نهادهای بالادستی در مورد قطعی اینترنت بوده است.

مخالفین رژیم ایران و سازمانهای بین‌المللی حقوق‌بشر گفته‌اند شورای عالی امنیت ملی با صدور دستور قطعی و اختلالات گسترده در جریان اینترنت ایران، درصدد جلوگیری از رسیدن اخبار سرکوبگریهای حکومت در قبال معترضان در ماه‌های اخیر بود.

بسیاری از ایرانیان که معیشت، تحصیلات و زندگی آنها وابسته به اینترنت است، به‌دلیل قطعی و اختلال گسترده در اینترنت طی ماه‌های اخیر بسیار خشمگین هستند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/ca331e1d-f41c-40b1-9e83-2bfe5412247c"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات