728 x 90

یورو ریپورتر: انعکاس تظاهرات مقاومت ایران در پاریس

پاریس - تظاهرات پرشکوه ایرانیان‌ آزاده و هواداران سازمان مجاهدین در سالگرد انقلاب ضدسلطنتی - ۲۳بهمن
پاریس - تظاهرات پرشکوه ایرانیان‌ آزاده و هواداران سازمان مجاهدین در سالگرد انقلاب ضدسلطنتی - ۲۳بهمن

سایت یورو ریپورتر روز یکشنبه ۲۳بهمن ضمن انعکاس تظاهرات مقاومت ایران در پاریس نوشت صدها تن از هواداران شورای ملی مقاومت ایران در تظاهرات چهل‌وچهارمین سالگرد انقلاب ایران علیه رضا شاه پهلوی در پاریس، فرانسه، در ۱۲فوریه ۲۰۲۳ شرکت کردند. این معترضان دیکتاتوری شاه در دولت شاهنشاهی وقت ایران که از ۱۶سپتامبر ۱۹۴۱ تا زمانی که در انقلاب ایران در ۱۱فوریه ۱۹۷۹ سرنگون شد و حکومت مذهبی آخوندها که بعد از آن سر کار آمد، را رد کردند و خواهان یک حکومت دموکراتیک و سکولار در ایران شدند.

روز یکشنبه هزاران ایرانی و حامیان سازمان مجاهدین خلق ایران و شورای ملی مقاومت ایران(NCRI) در میدان Denfert Rochereau در پاریس گردهم آمدند تا همبستگی خود را با اعتراضات جاری در ایران نشان دهند. یادبود میراث انقلاب ضدسلطنتی ۱۹۷۹ این گردهمایی نمایش قدرتمندی از همبستگی ایرانیان در خارج و حامیان آنها با مبارزه برای آزادی در ایران بود.

سخنران اصلی این مراسم مریم رجوی، رئیس‌جمهور منتخب شورای ملی مقاومت بود. خانم رجوی در سخنرانی خود بر اهمیت اعتراضات جاری در ایران و نقش مقاومت ایران در تأمین یک جمهوری دموکراتیک، سکولار و غیرهسته‌یی تأکید کرد.

او گفت: «مردم ایران علیه رژیم قیام کرده‌اند و در خیابان‌ها فریاد می‌زنند: مرگ بر دیکتاتور. رژیم با توسل به وحشیانه‌ترین ابزار برای سرکوب اعتراضات، رنگ واقعی خود را نشان داده است. زمان آن فرارسیده است که جامعه بین‌المللی برای دستیابی به آزادی و دموکراسی در کنار مردم ایران بایستد».

این گردهمایی با سخنرانی‌های قدرتمندی از سوی سیاستمداران برجسته اروپایی، از جمله شهرداران فرانسوی و نخست‌وزیر سابق بلژیک، گای ورهوفستاد، همراه بود که حمایت خود را از مبارزات مردم ایران برای دموکراسی و نفی هر نوع استبداد اعلام کردند. ورهوفستاد اظهار داشت: «ما در همبستگی با مردم ایران در تلاش برای آزادی و دموکراسی می‌ایستیم. رژیم تئوکراتیک در ایران برای مدت طولانی صدای مردم ایران را سرکوب کرده است، زمان شنیده شدن آنها فرارسیده است». وی افزود: «مردم ایران برای مدت طولانی زیر یوغ استبداد رنج برده‌اند. ما باید در همبستگی با آنها بایستیم و از مبارزات آنها برای یک جمهوری دموکراتیک و سکولار حمایت کنیم».

«جهان نمی‌تواند در برابر نقض حقوق‌بشر و سرکوب مخالفان سکوت کند. ما باید برای ایجاد آینده‌ای بهتر برای مردم ایران اقدام کنیم».

ورهوفستاد در پایان گفت: «مردم ایران سزاوار آزادی و دموکراسی هستند و ما باید در تلاش برای آینده‌ای بهتر در کنار آنها باشیم. جامعه جهانی باید گذار به یک دولت دموکراتیک به رهبری مریم رجوی را بپذیرد».

جان برکو، رئیس سابق مجلس عوام انگلستان نیز خطاب به جمعیت گفت: «استبداد سلطنتی شاه جای خود را به استبداد مذهبی آیت‌الله‌ها داد. آنها به آزادی، حقوق زنان، رسانه‌ها اعتقاد ندارند. مردم ایران سزاوار دموکراسی و آزادی، حاکمیت قانون، احترام به رسانه‌ها، برابری زنان و حمایت از حقوق برابر اقلیت‌ها هستند».

اینگرید بتانکور، کاندیدای ریاست‌جمهوری کلمبیا نیز روی صحنه رفت و گفت: «مردم ایران امروز فرصتی بی‌نظیر دارند. اپوزیسیون نه تنها در ایران بلکه در سراسر جهان حضور دارد. مبارزه برای آزادی در ایران توسط زنان از جمله مریم رجوی رهبری می‌شود که در خط مقدم مقاومت ایران قرار دارد». وی در ادامه افزود: «ما باید در همبستگی با معترضان در ایران بایستیم و از آرمان‌های آنها برای یک ایران آزاد حمایت کنیم. دولت‌های ما باید گذار به یک دولت دموکراتیک به رهبری مریم رجوی را بپذیرند».

در این مراسم تعداد زیادی از رهبران سیاسی و فعالان حقوق‌بشر نیز حضور داشتند و در مورد اهمیت حمایت از مردم ایران در مبارزه برای آزادی و دموکراسی صحبت کردند. بسیاری از شرکت‌کنندگان پوسترهای مریم رجوی را در دست داشتند و شعارهایی در حمایت از مبارزات مردم ایران سردادند.

جامعه جهانی به‌شدت به وضعیت ایران توجه داشته است، زیرا این کشور در پی اعتراضات اخیر در وضعیتی ناآرام قرار دارد. رویدادهای روز یکشنبه در پاریس یادآور تلاش‌های مستمر شورای ملی مقاومت و حامیان آن برای ایجاد آینده‌ای بهتر برای مردم ایران است. تظاهرات همبستگی در پاریس هم‌چنین بر فوریت این وضعیت تأکید می‌کند، زیرا مردم ایران به مبارزه برای حقوق و آزادی‌های خود ادامه می‌دهند.

گردهمایی در Place Denfert Rochereau نمایش قدرتمندی از تعهد ایرانیان در خارج و حامیان آنها به مبارزه برای آزادی در ایران بود. سخنرانی‌ها و حضور رهبران سیاسی از سراسر جهان به‌عنوان یادآوری است که جهان ناظر است و جامعه جهانی در کنار مردم ایران در مبارزه آنها برای ایجاد یک جمهوری دموکراتیک ایستاده است.

از سخنرانی‌ها و شور و شوق شرکت‌کنندگان مشخص بود که مردم ایران امید زیادی به آینده‌ای روشن دارند و مایلند به مبارزه خود برای دموکراسی و حقوق‌بشر ادامه دهند. جامعه جهانی باید در همبستگی با مردم ایران بایستد و از آرمان‌های آنها برای داشتن ایران آزاد، دموکراتیک و سکولار حمایت کند. جهان نمی‌تواند چشم خود را بر نقض حقوق‌بشر و جنایات رژیم کنونی ببندد و ضروری است که جامعه بین‌المللی برای مورد حسابرسی قرار دادن رژیم و حمایت از ایجاد یک حکومت دموکراتیک که واقعاً اراده مردم ایران را نمایندگی می‌کند، اقدام کند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/fc6effad-f2a9-402e-823c-642d9f82dc2d"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات