728 x 90

یازدهمین روز اعتصاب کارگران پروژه‌یی در صنایع نفت، گاز، پتروشیمی، فولاد و نیروگاهها و معادن مس

اطلاعیه شورای ملی مقاومت ایران
اطلاعیه شورای ملی مقاومت ایران

شورای ملی مقاومت ایران -سربرگ

یازدهمین روز اعتصاب کارگران پروژه‌یی در صنایع نفت، گاز، پتروشیمی، فولاد و نیروگاهها و معادن مس

در ۱۱۳ کارگاه و شرکت صنعتی در ۳۸شهر در ۱۳استان کشور

 

روز ۱۱اردیبهشت همزمان با روز جهانی کارگر، اعتصاب کارگران پروژه‌یی صنایع نفت، گاز، پتروشیمی، فولاد، نیروگاهها و معادن مس که به ۱۱۳ کارگاه و شرکت صنعتی در ۳۸شهر در ۱۳استان گسترش یافته است وارد یازدهمین روز شد.

روز یکشنبه کارکنان پتروشیمی رازی در بندر ماهشهر و روز شنبه ۹اردیبهشت کارکنان نیروگاه منتظری اصفهان به اعتصاب پیوستند.

روزنامه حکومتی اعتماد روز شنبه ۹اردیبهشت شمار کارگران اعتصابی را۱۰هزار نفر ذکر کرد. اما سخاوت اسدی مدیرعامل سازمان منطقه ویژه پارس گفت: ۴هزار نفر از کارگران اعتصابی با کارگران جدید جایگزین می‌شوند و افزود «ترک کار تعدادی از کارگران با تحریک و تهدید برخی افراد معاند اتفاق افتاد... . پیمانکاران اعلام کردند در صورتی که در این مدت کارگران قبلی باز نگردند با نیروی جدید جایگزین خواهند شد» (سایت حکومتی انتخاب – ۸اردیبهشت). .

سازمان منطقه ویژه پارس از بزرگترین غول‌های اقتصادی خامنه‌ای است که در سال۱۳۷۷ برای بهره‌برداری از بزرگترین میدان گازی جهان (میدان گازی مشترک پارس جنوبی) و ۵ میدان گازی دیگر تأسیس شد. حوزه جغرافیایی تحت کنترل این سازمان به بیش از ۴۶هزار هکتار بالغ می‌شود و شامل میدانهای گازی و پالایشگاههای متعدد می‌باشد و مانند سایر بخش‌های صنعت نفت و گاز ایران زیر سلطه سپاه و وابسته به خامنه‌ای است.

کارگران در حالی دست به اعتصاب زده‌اند که به اعتراف رسانه‌های رژیم حقوق کارگران چند برابر زیر خط فقر است. سایت حکومتی انصاف نیوز در ۲۴فروردین نوشت: «ارزش حداقل حقوق کارگران در ابتدای سال۱۴۰۱ حدود ۲۸۳دلار بود که در اسفندماه ارزش آن به ۱۲۲دلار رسیده است و حتی هم‌اکنون ارزش قدرت خرید کارگر حداقل‌بگیر به ۱۱۸دلار کاهش پیدا کرده است. این در حالی‌ است که ادامه روند کنونی اقتصاد ایران، شرایط معیشتی را برای طبقه کارگر و مزدبگیران وخیم‌تر خواهد کرد»... حسین رسولی عضو ارگان حکومتی «خانه کارگر» در خراسان رضوی گفت: «حداقل دستمزدی که برای سال جاری تعیین شده کفاف ۹روز از زندگی یک خانواده را می‌دهد» (خبرگزاری ایسنا - ۹اردیبهشت). . هادی حق شناس، نمایندهٔ پیشین مجلس رژیم هم گفت: «زندگی ۹۰درصد کارگران و زحمتکشان به زیر خط فقر سقوط کرده است» (روزنامهٔ حکومتی تعادل - ۱۸فروردین).

سایت حکومتی ایلنا نوشت: «هزینه‌های زندگی حداقل ۷۰درصد زیاد شده، حداقل مزد کارگران فقط ۲۷درصد افزایش یافته است». و «در شرایطی که در سال۱۴۰۱ تورم خوراکی‌ها حداقل ۷۰درصد و تورم مسکن حداقل ۱۰۰درصد بوده، سبد معیشت ۹میلیون تومانیِ ۱۴۰۱ فقط ۴میلیون تومان افزایش یافته و به ۱۳میلیون تومان رسیده است؟... . رقمی که قادر به تأمین ۶۰درصد هزینه‌های زندگی کارگران هم نیست» (ایلنا – ۷اردیبهشت). .

 

دبیرخانه شورای ملی مقاومت ایران

۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ (اول می‌۲۰۲۳)

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/1f7b896c-6cbc-4838-8522-36e8bc597bb4"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات