728 x 90

یاد بارونس بوتروید یار دیرین مقاومت و شخصیت برجستهٔ سیاسی انگلستان گرامی باد

بارونس بتی بتروید
بارونس بتی بتروید

یاد بارونس بوتروید

یار دیرین مقاومت و شخصیت برجستهٔ سیاسی انگلستان

گرامی باد

 

بارونس بتی بوتروید عضو برجستهٔ مجلس اعیان انگلستان

و سخنگوی مجلس عوام از سال۱۹۹۲ تا ۲۰۰۰ بود

 

بارونس بوتروید دوست بزرگ مقاومت ایران و یکی از برجسته‌ترین زنان سیاستمدار در انگلستان در روز یکشنبه ۲۶فوریه ۲۰۲۳ (هفتم اسفند) در سن ۹۳سالگی در بیمارستانی در کمبریج درگذشت.

بارونس بتی بوتروید از سال۱۹۷۳ تا ۲۰۰۰ به مدت ۲۷سال نماینده پارلمان از منطقه وست برومویچ و هم‌چنین وست برومویچ وست بود. او از سال۱۹۹۲ تا ۲۰۰۰ ریاست مجلس عوام انگلستان را به‌عهده داشت.

او اولین زنی بود که در انگلستان ریاست مجلس عوام را عهده‌دار شد. سپس از سال۲۰۰۰ تا زمان درگذشت به‌مدت ۲۳سال یکی از اعضای برجسته مجلس اعیان بود.

بارونس بتی بوتروید یکی از یاران پایدار مقاومت ایران و به‌ویژه از حامیان برنامه‌های خانم مریم رجوی بود.

او در ۲۸ژانویه ۲۰۱۴ (۸بهمن۱۳۹۲) در رأس هیأتی از پارلمانترهای انگلستان به پاریس، دفتر مرکزی مقاومت ایران آمد و با خانم مریم رجوی، رئیس‌جمهور برگزیده مقاومت ایران، دیدار و بحث و گفتگو کرد.

وی در این ملاقات، پس از آشنایی نزدیک با خانم مریم رجوی، تأکید کرده بود که اکنون می‌توان فهمید که چگونه زنان در جنبش مقاومت ایران، به چنین مدارهایی از مسئولیت‌پذیری رسیده‌اند که می‌توانند از عهده پیشبرد بسیاری از کارهای مشکل و پیچیده با همکاری یکدیگر بر بیایند او از این پس در موارد متعدد نقش زنان مجاهد خلق را در امید بخشی به‌زنان ایران ستود.

بارونس بوتروید:

من خانم مریم رجوی و زنان در کمپ لیبرتی را به‌خاطر رهبری مبارزه علیه رژیم مذهبی در ایران تحسین می‌کنم. شما به میلیون‌ها زن در ایران امید و صدا می‌بخشید... .

موفقیت شما برای ایجاد تغییر دموکراتیک نه تنها ایران را در مسیری دموکراتیک قرار می‌دهد، بلکه جهان را از شر تهدید شوم بنیادگرایی و تروریسم اسلامی که توسط رژیم تهران ترویج شده رها می‌کند.

 

او هم‌چنین از ابعاد استقامت و پایداری مجاهدان در مقابل سرکوب رژیم آخوندی و توطئه‌ها و حملات مزدوران سپاه قدس به اشرف، بسیار برانگیخته شده و آن را کانون مرکزی برای اشاعه امید در مردم ایران برای تغییر دیکتاتوری مذهبی حاکم و تحقق آزادی و برابری می‌دانست.

 

بارونس بوتروید ـ ۲۸بهمن ۸۹

نقش شما در اعتراضات به این رژیم وحشتناک، حیاتی ا‌ست. ما در این کشور و در سراسر دنیا از اقدامات شما آگاهیم و ما به‌شجاعت عظیم و عزم راسخ شما علیه تهاجم سازماندهی شده به‌وسیله اوباشان حقوق‌بگیر و نیروهای عراقی، درود می‌فرستیم. با رهبری و هدایت خانم مریم رجوی بر مردم و پارلمان در تبعیدتان شما و مردمتان در تحقق تغییر موفق خواهید بود.

 

بارونس بوتروید ـ ۱۳بهمن ۹۰:

در حالی‌که زنان در ایران نقش والایی را در یکی از پرچالش‌ترین شرایط و فضا، ایفا می‌کنند. مواضع شجاعانه‌شان که همرزمانشان در اشرف الهام‌بخش همه ما هستند. من علی‌الخصوص نقش رهبر آنها را می‌خواهم برجسته کنم: خانم مریم رجوی که نیروی محرک در پس این کارزار گستردهٔ بین‌المللی می‌باشد. گردهم آوردن نقطه‌نظرات متعدد و گوناگون از گرایشهای مختلف سیاسی در زیر یک سقف، در پشت یک میز و در یک پنل یک کار شاق و مشکل است اما وی توانسته است که اینکار را انجام دهد. این نشان آشکار از توان و ظرفیت بردبارانهٴ وی و درک و تفاهم و توانایی او در گوش دادن نقطه‌نظرات گوناگون و یافتن نقطه مشترک است. به همین خاطر است که افراد غیرایرانی بسیاری و هم‌چنین میلیونها ایرانی به وی به‌عنوان یک رهبر برای یک تغییر صلح‌آمیز اعتماد و اطمینان دارند.

خانمها و آقایان، مطمئنم که شما با من موافق هستید که توان انجام چنین تغییری یکی از مشکلترین وظایف برای هر فرد مسئولی در اجتماع است. خانم رجوی چنان کیفیتی را از خود بارز کرده است و استحقاق و شایستگی چنین مسئولیتی را داراست. به همین خاطر است که ما می‌خواهیم جلسه امروز را با ابراز بهترین آرزوها برای ایشان، آغاز کنیم.

 

او پس از این دیدار، به‌عنوان یکی از اعضای برجسته و فعال کمیته پارلمانترهای بریتانیا برای آزادی ایران به‌ریاست لرد کوربت و بعداً نیز ریاست مشترک دیوید ایمس، فعالانه از مقاومت ایران حمایت کرد.

او به دفعات و در فرصتهای مختلف، از طرح ۱۰ ماده‌ای خانم مریم رجوی برای استقرار یک جمهوری دموکراتیک، با جدایی دین از دولت و مبتنی بر داشتن حق انتخابات آزاد، برابری زنان در همه عرصه‌ها و منع هر گونه تبعیض جنسی و علیه اقلیتهای قومی و مذهبی، قویاً حمایت می‌کرد... . .

 

بارونس بوتروید - ۲۹تیر ۱۳۹۹:

برای سمبلیزه کردن و نمایندگی مبارزه مردم ایران علیه این رژیم، هیچکس بهتر از در شورای ملی مقاومت ایران و خانم مریم رجوی رئیس‌جمهور برگزیده این مقاومت نیست. نام او و پیامش که آزادی است، رژیم را از بنیاد به‌لرزه درمی‌آورد

هیچکس مبارزه مردم ایران علیه این رژیم را بهتر از دوستان عزیزم و رئیس‌جمهور برگزیده شورای ملی مقاومت ایران خانم مریم رجوی سمبلیزه و نمایندگی نمی‌کند.

تنها نام او و پیامش برای آزادی، رژیم را از بنیاد می‌لرزاند. این به‌خاطر طرح ۱۰ماده‌یی دموکراتیک اوست که تمام آرزوها و خواسته‌های مردم ایران را در برمی‌گیرد و یک آلترناتیو دموکراتیک برای نسلهای آینده ایران تدارک می‌بیند و به زنان ایران حق و حقوق‌شان را می‌دهد و یک فرصت و امکان می‌دهد تا کشورشان را رهبری کنند و بخشی از شکل دهی آینده‌اش باشند.

 

بارونس بوتروید ـ۳مرداد ۹۹

هیچکس مبارزه مردم ایران علیه این رژیم را بهتر از دوستان عزیزم و رئیس‌جمهور برگزیده شورای ملی مقاومت ایران خانم مریم رجوی سمبلیزه و نمایندگی نمی‌کند.

تنها نام او و پیامش برای آزادی، رژیم را از بنیاد می‌لرزاند. این به‌خاطر طرح ۱۰ماده‌یی دموکراتیک اوست که تمام آرزوها و خواسته‌های مردم ایران را در برمی‌گیرد و یک آلترناتیو دموکراتیک برای نسلهای آینده ایران تدارک می‌بیند و به زنان ایران حق و حقوق‌شان را می‌دهد و یک فرصت و امکان می‌دهد تا کشورشان را رهبری کنند و بخشی از شکل دهی آینده‌اش باشند.

درس تاریخ این است رژیمی که سرکوب و تروریسم بخشی از دی.ان.ای (هویت) آن است محتوم به سقوط است. این یعنی که یک ایران آزاد و دموکراتیک در دسترس مردم ایران است، چنان‌چه مریم رجوی به کرات آن‌را در سخنرانی و بیانیه‌هایش گفته است.

 

او هم‌چنین به‌مناسبتهای خاص پیامهای ویژه ویدیویی در حمایت از مقاومت ایران و فعالیت‌های خانم مریم رجوی، ارسال می‌کرد.

بارونس بوتروید ـ ۳۰اسفند ۹۸

در ماههای اخیر، همه ما شاهد شجاعت آنها بودیم زمانیکه قیام سراسری علیه دیکتاتوری مذهبی که میلیونها ایرانی را برای دهه‌ها به گروگان گرفته‌اند، رهبری کردند. و شما می‌دانید که زنان نقش به سزایی در جنبش آزادیخواهی در ایران در قرن اخیر به عهده داشته‌اند. و امروز آنها یک رهبر الهام‌بخش دارند که من چندی پیش مفتخر به دیدارش بودم؛ دوست خوبم، مریم رجوی که هم‌چنان به پیشتاز بودن قیام علیه دیکتاتوری مذهبی و هولناک در کشور ادامه می‌دهد.

مردم ایران به درخواست مریم رجوی گوش دادند. آنها انتخابات را تحریم کردند و نارضایتیشان را از سیستمی که تحت آن زندگی می‌کنند به نمایش گذاشتند.

می‌خواهم با کلام مریم رجوی سخنان خودم را به پایان ببرم آنجا که می‌گوید: هیچ ارتشی یا سلاحی قویتر از آرزوهای دموکراتیک ایرانیان وجود ندارد. دوستان من؛ زنان و مردان ایران روزانه تظاهرات می‌کنند و از طریق آنها آن روز خواهد آمد که ایران آزاد شود.

 

بارونس بوتروید – ۲۴تیر ۱۴۰۰

امروز به‌طور خاص برنامهٔ ۱۰ماده‌یی خانم رجوی برای آینده ایران به‌ما یادآوری شد که آرمانهای دموکراتیک مردم را در بر می‌گیرد و تضمین‌کنندهٴ تحقق آرزوی دیرینهٔ آنها برای آزادی مدنی و روند دموکراتیک است.

تصادفی نیست که زنان از هر سنی پیشتاز این جنبش مقاومت مردمی علیه رژیم هستند. من نقشی را که زنان برعهده دارند تحسین می‌کنم و هم‌چنین شجاعتی را که در این کار از خود نشان می‌دهند.

 

از جمله در کهکشان ۲۰۲۰کلیپ سخنرانی خاصی را در حمایت از شورای ملی مقاومت ایران و برنامه ۱۰ ماده‌ای خانم مریم رجوی ارائه کرد...

هم‌چنین به‌مناسبت کنفرانس بین‌المللی زنان نیز پیام ویدیویی خاصی در حمایت از زنان ایران به‌عنوان نیروی تغییر علیه استبداد مذهبی حاکم و برای تحقق آزادی و دموکراسی، ارسال کرد.

 

بارونس بتی بوتروید – ۷آبان ۸۷ (گفتگوی تلفنی)

در آستانه روز جهانی زن و کنفرانس زنان در پاریس من خانم مریم رجوی و زنان در کمپ لیبرتی را به‌خاطر رهبری مبارزه علیه رژیم مذهبی در ایران تحسین می‌کنم. شما به میلیون‌ها زن در ایران امید و صدا می‌بخشید؛ زنانی که روزانه علیه آنها تبعیض اعمال می‌شود. من هم‌چنین شما را به‌عنوان زنان مسلمانی ستایش می‌کنم که در برابر این رژیم سکوت نکردید؛ رژیمی که ایران را ویران کرد و مذهب شما را به‌سرقت برد

 

تعهد شما برای یک ایران آزاد و دموکراتیک در برنامهٔ ۱۰ ماده‌یی خانم مریم رجوی برای ایران آینده برجسته شده است. دستور کار این برنامه یک جمهوری مبتنی بر جدایی دین و دولت بر اساس حکومت قانون، برابری جنسی و لغو شکنجه و مجازات اعدام است. این برنامه دموکراتیک از حمایت گسترده چند حزبی و بسیاری از اعضای هر دو پارلمان انگلستان و پارلمانهای سراسر جهان برخوردار است.

 

سخنگویان پارلمان انگلستان پس از خبر درگذشت بارونس بوتروید یاد او را گرامی داشتند

سر لیندزی هویل، رئیس مجلس عوام گفت:

بتی بوتروید نه تنها یک زن الهام‌بخش بلکه یک سیاستمدار الهام‌بخش نیز بود، فردی که افتخار می‌کردم او را دوستم صدا کنم. او در به‌عنوان اولین زن سخنگوی پارلمان واقعاً پیشگام بود و مطمئناً سقف شیشه‌ای را با قدرت شکست

او به قوانین پایبند بود و سبک ویژه‌یی داشت، هر سرزنشی که می‌کرد با طنز و جذابیت خوبی انجام می‌شد. بتی در نوع خود بی‌نظیر بود. یک زن تیزبین، شوخ و پرقدرت

 

لرد مک فال از آلکلویت، سخنگوی مجلس لردها، گفت:

من از درگذشت بارونس بوتروید در روز یکشنبه برای بسیاری از دوستانش و همه کسانی که او را تحسین می‌کردند، بسیار اندوهگین هستم

او اولین – و تاکنون تنها – رئیس زن مجلس عوام بود، بدون شک بتی بوتروید جایگاه خود را در کتاب‌های تاریخ محکم کرده است.

او هم‌چنین یکی از اعضای با ارزش مجلس لردها بود، جایی که برای بیش از ۲۲سال حضور داشت و به‌قول خودش برای "دفاع از یکپارچگی این مجلس و حفظ اقتدار پارلمان در هر دو مجلس ما، به‌عنوان یک نهاد ملیتی کار کرد."»

او آخرین سهم خود را در ۹۰ سالگی در بحث درباره لایحه بازار داخلی در سال۲۰۲۰ - حدود ۴۷سال پس از اولین ورود به پارلمان به‌عنوان نماینده وست برومویچ انجام داد.

 

مریم رجوی:

بارونس بوتروید دوست بزرگ مردم و مقاومت ایران

همواره در تاریخ کشور ما به یاد خواهد ماند

درگذشت بارونس بتی بوتروید، رئیس سابق مجلس عوام انگلستان دوست بزرگ و دیرینه مردم و مقاومت ایران را به خانواده و دوستداران او، به مردم و پارلمان انگلستان، به‌ویژه یاران و همفکرانش در کمیته پارلمانی بریتانیا برای آزادی ایران و کمیته بین‌المللی پارلمانترها برای ایران دموکراتیک تسلیت می‌گویم. زنی بزرگ، شجاع و آزادیخواه که همواره صراحت و صمیمیت فوق‌العاده‌اش مرا تحت تأثیر قرار می‌داد.

بارونس بوتروید قتل‌عام زندانیان سیاسی به فتوای خمینی را بزرگترین جنایت کیفر داده نشده بعد از جنگ جهانی دوم باقی توصیف می‌کرد و می‌گفت روزی می‌آید که ما شاهد تحقق عدالت در این مورد خواهیم بود

او همواره مدافع حقوق زنان بود و در آخرین تماسی که با او داشتم از فداکاری زنان و جوانان ایران به وجد آمده بود و برای جوانان شورشگر و رزم‌آوران آزادی در خیابانهای آرزوی پیروزی می‌کرد.

او همواره دولت انگلستان را فرا می‌خواند که در طرف درست تاریخ قرار گرفته و مبارزه مردم ایران برای سرنگونی رژیم آخوندی و شورای ملی مقاومت ایران را به‌رسمیت بشناسد.

مردم انگلستان یک سخنگوی شایسته و مردم و مقاومت ایران یک دوست بزرگ و فراموش نشدنی را از دست دادند. نام بارونس بوتروید که در یکی از تاریک‌ترین ادوار تاریخ ایران در کنار پیشتازان آزادی و زنان رزمنده مجاهد و مبارز ایستاد در تاریخ مردم ایران همیشه ثبت خواهد شد.

 

خبرگزاری رویترز روز ۸اسفند ۱۴۰۱ با انتشار خبر درگذشت بارونس بتی بوتروید نوشت: بتی بوتروید، اولین زن پیشتاز در کسب منصب ریاست مجلس عوام انگلستان بود که به‌خاطر سبک متمایز، محکم، اما منصفانه خود در طول پنج دهه فعالیت سیاسی‌اش، ستایش همگان را برانگیخت.

انتخاب وی به‌عنوان رئیس مجلس قانونگذاران و حفظ این پست به مدت ۸سال، نقطه عطفی در تاریخ پارلمان انگلستان بود.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/f921749d-e333-4bce-9dea-8cd60fba7f7b"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات