728 x 90

گوترش دبيركل ملل متحد: ادلب نباید به حمام خون تبدیل شود

آرشیو
آرشیو

رویترز(سازمان ملل) – آنتونیو گوترش دبیرکل ملل ‌متحد روز سه‌شنبه۲۰شهریور۹۷از روسیه، ایران و ترکیه درخواست کرد هر تلاشی که می‌توانند را برای دستیابی به راه‌حل‌هایی جهت حفاظت از شهروندان ادلب به‌عمل آورند. او تأکید کرد که اجتناب از یک جنگ تمام‌عیار در این استان سوریه ”کاملاً ضروری” است.

آقای گوترش به خبرنگاران گفت این جنگ، کابوسی از وضعیت انسان‌دوستانه را ایجاد می‌کند که نظیرش تا کنون در سوریه جنگ‌زده دیده نشده است...

ادلب در انتظار سرنوشت معلق خود میان ترکیه، روسیه و ایران به‌سر می‌‌برد و هم‌زمان با این انتظار، آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد، به نظام سوریه و حامیانش درباره حمله فراگیر به ادلب هشدار داد و تأکید کرد که این استان سوریه در شمال غرب کشور «نباید به حمام خون تبدیل شود».

 

کابوس انسانی نباید رخ دهد

به گزارش خبرگزاریها، گوترش که سه‎شنبه ۱۱سپتامبر در جمع خبرنگاران در سازمان ملل سخن می‌گفت، بر ضرورت اجتناب از «جنگی فراگیر» در ادلب تأکید کرد و افزود: «چنین حمله‌یی باعث افسارگسیخته شدن کابوسی انسانی خواهد شد که در جنگ خونین سوریه سابقه نداشت».

گوترش با خطاب قرار دادن روسیه، رژیم ایران و ترکیه گفت: «خدمات زیرساختی مانند بیمارستانها را حفظ کنید و تمام تلاش خود را برای احترام به قوانین انسان‌دوستانه بین‌المللی به کار بندید».

 

گوترش همچنین بر ضرورت همکاری هر چه بیشتر میان روسیه، ایران و ترکیه به‌منظور یافتن راهی برای جدا کردن گروه‌های تروریستی از مردم و جلوگیری از پرداخت بها توسط غیرنظامیان در ادلب، تأکید کرد.

 

او افزود: « وضعیت کنونی در ادلب قابل‌تحمل نیست. همچنین نمی‌توان از وجود گروه‌های تروریستی هم چشم‌پوشی کرد. اما مبارزه با تروریسم، طرف‌های جنگ را از تعهدات اصلی‌شان بر پایه قوانین بین‌المللی معاف نمی‌کند».

 

سنگ‌اندازیها در مقابل گوترش

هشدارهای گوترش با ضدتبلیغات روسیه که آن‌را «نمایش شیمیایی» توصیف کرده روبه‌رو شده است.

 

وزارت دفاع روسیه سه‌شنبه مدعی شد که فیلمبرداری از «نمایش حمله شیمیایی» در شهر جسر الشغور در ادلب از سوی نیروهای اپوزیسیون آغاز شده تا رژیم اسد عامل این حمله معرفی شود.

 

مرکز آشتی میان طرف‌های درگیر جنگ در سوریه وابسته به وزارت دفاع روسیه در بیانیه‌یی اعلام کرد: «بنا بر داده‌هایی که از ادلب به ما رسید، شهر جسر الشغور شاهد فیلمبرداری از صحنه‌های جعلی به‌منظور متهم کردن ارتش سوریه در به کارگیری اسلحه شیمیایی علیه غیرنظامیان است».

 

از سویی ترکیه تلاش می‌کند برای مواضعی که نسبت به وضعیت استان ادلب دارد، حمایت بین‌المللی به‌دست بیاورد. کشورهای غربی نگرانی خود را از شروع جنگی بزرگ و خانمانسوز در ادلب ابراز کرده‌اند.

در فرانسه اما این نگرانی وجود دارد که جنگ ادلب به بازگشت حدود ۱۰هزار فرد مسلح به قاره اروپا بیانجامد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/2932be91-31bb-4f78-b338-b24580f3b271"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات