728 x 90

گفتگوی وزرای خارجه آمریکا و فرانسه در پی نقض قطعنامه‌های شورای امنیت توسط رژیم ایران

مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا - ژان ایو لودریان وزیر خارجه فرانسه
مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا - ژان ایو لودریان وزیر خارجه فرانسه

مورگان اورتگاس، سخنگوی وزارت‌خارجه آمریکا، روز دوشنبه هشتم اردیبهشت با صدور بیانیه‌یی اعلام کرد مایک پمپئو؛ وزیر خارجه آمریکا در گفتگو با ژان ایو لودریان همتای فرانسوی‌اش؛ در مورد برداشتن گام‌هایی در مقابله با تروریسم و هم‌چنین پاسخگو نگه‌داشتن رژیم ایران بعد از نقض قطعنامه‌های شورای امنیت تأکید کرده است.

این در حالی است که وزارت‌خارجه فرانسه در هفته گذشته در یک بیانیه رسمی ضمن محکوم کردن پرتاب یک ماهواره نظامی توسط رژیم ایران؛ آنرا خلاف قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل ‌متحد دانسته بود.

 

مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا (۶ اردیبهشت ۹۹) با صدور بیانیه‌یی برنامه فضایی رژیم ایران را غیرصلح‌آمیز و خطرناک توصیف کرد و افزود: «رژیم ایران سال‌ها ادعا کرده است که برنامه فضایی‌اش صلح‌آمیز و غیرنظامی است. دولت پرزیدنت ترامپ هرگز به این قصه اعتقاد نداشته است.»

وی افزود: «پرتاب ماهواره نظامی توسط سپاه پاسداران -سازمان تروریستی خارجی تحت تحریم- آنچه را که ما همواره می‌گفتیم را روشن کرد: برنامه فضایی ایران نه صلح‌آمیز است و نه در کل غیرنظامی.»

 

 

مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا همچنین طی مصاحبه‌یی با تونی پرکینز از واشنگتن واچ در تاریخ ۲۴آوریل (۵اردیبهشت) که در سایت وزارت‌خارجه انتشاریافته است در مورد رژیم ایران به سوالات پاسخ داد.

 

وزیر خارجه  آمریکا در مورد ماهواره‌پرانی سپاه گفت: «این برنامه‌ای است که دولت ایالات متحده مدتی زیر نظر داشته است، ولی ایران آن را انکار کرده است. آنها گفته‌اند که برنامه موشکی آنها کاملاً صلح‌آمیز است و این‌که آنها روی ماهواره‌ها صرفاً برای هدف فعالیت تجاری کار می‌کنند و بعد در این هفته گذشته اعلام شد که تیم سران سپاه پاسداران یک ماهواره نظامی به مدار زمین فرستاده است. شما به‌خاطر دارید که این افراد همان سران هوایی و فضایی هستند که یک پرواز خط هوایی اوکراین را سرنگون کردند و باعث کشته شدن ۱۷۶غیرنظامی بی‌گناه شدند که الآن چند ماه از آن می‌گذرد. این رژیمی است که به‌رغم همه چالشهایی که دنیا امروز با آن روبه‌رو است کماکان بزرگترین کشور حامی تروریسم در دنیا است....»

پمپئو در ادامه گفت: «ما شاهد بودیم که این رژیم سعی کرد از وضعیت کووید ۱۹ استفاده کند تا درخواست کند که آمریکا از کارزار تحریم‌های خود علیه رژیم ایران دست بردارد با این تئوری که ما اجازه نمی‌دهیم کمک بشردوستانه برسد یا کمک پزشکی نمی‌تواند به ایران برسد. ولی من فکر می‌کنم پرتاب این سامانه [ماهواره نظامی سپاه] و فعالیت‌هایی که این هفته رخ داد که آنها برای یک کشتی آمریکایی در خلیج‌فارس مزاحمت ایجاد کردند، همه اینها نشان داد که آنها دروغ می‌گویند، این دروغ که رژیم دهها یا صدها میلیارد دلار را در جای امنی مخفی کرده است. آن چه واقعاً این اقدامات به شما می‌گوید این است که آنها این پول را دارند. آنها منابع دارند که این برنامه‌ها را ارتقاء دهند. آنها به تهدید کردن دنیا ادامه می‌دهند. ولی آنها انتخاب می‌کنند که پول را برای آن سامانه‌ها استفاده کنند، برای دامن زدن به ترور به جای این‌که غذا، لباس و کمک پزشکی که مردم کشور خودشان نیاز دارند، را تأمین کنند. به همین دلیل است که ما کاملاً روشن ساخته‌ایم که از مردم ایران کاملاً حمایت می‌کنیم و ما فقط خواستار این هستیم که رژیم ماهیت رفتارهایش را تغییر بدهد و شروع به منطبق شدن با هنجارهای جامعه متمدن بکند....

 

 

بیشتر بدانید:

 

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/1f6bd2a9-6cd0-4e97-bd3d-91424ddc06eb"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات