728 x 90

گفت‌و‌گوهای رابرت مالی با مصر، اردن و شورای همکاری خلیج‌فارس در مورد برجام

رابرت مالی
رابرت مالی

رابرت مالی نماینده ویژه وزارت امور خارجه آمریکا در امور ایران روز پنجشنبه ۱۴بهمن از «گفت و گوهای خوب» با مقام‌های مصر، اردن و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس درباره توافق هسته‌یی ایران خبر داد.

رابرت مالی در پیامی در توئیتر نوشت: «گفت و گوهای خوبی امروز با نمایندگان کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس، مصر و اردن در مورد مذاکره مستمر برای بازگشت دوطرفه به توافق هسته‌یی برجام داشتم».

وی اضافه کرد: «در حالی که مذاکرات در هفته‌های آینده به نتیجه می‌رسد، ما به مشورت نزدیک با شرکای منطقه‌یی خود ادامه خواهیم داد».

ندپرایس سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز ۱۴بهمن در کنفرانس خبری خود در واشنگتن گفت، در جریان مذاکرات وین تمرکز اصلی فقط روی یک چیز و آن‌هم توافق هسته‌یی رژیم ایران موسوم به برجام است. رژیم ایران شماری از چالشها را برای آمریکا، متحدان و شرکایمان و فراتر از آن ایجاد می‌کند. یکی از آن چالشها، گروه‌های نیابتی آنها و هم‌چنین گروه‌های تروریستی و دیگر بازیگران بی‌ثبات کننده در منطقه، از جمله حوثی‌ها است.

سخنگوی وزارت‌خارجه آمریکا روز چهارشنبه ۱۲آذر در توصیف وضعیت فعلی مذاکرات هسته‌یی با رژیم آخوندی گفت: ما خود را با مجموعه‌ای از شرایط ناگوار مواجه می‌بینیم، مجموعه‌ای از شرایط به این معنا که پنجره‌ای ما در وین باز کردیم، اما این پنجره دقیقاً بسیار کوتاه است. به همین دلیل وقتی رژیم ایران به نقطه‌ای برسد که پیشرفت‌های هسته‌یی‌اش، باعث از بین رفتن منافعی که بر برجام حاکم بود بشود، دیگر در آن نقطه منافع امنیت ملی ما و منافع امنیت ملی متحدان و شرکای ما در سرتاسر جهان برآورده نخواهد شد. بنابراین بازگشت متقابل به برجام هم منطقی نخواهد بود و ما باید مسیر دیگری را دنبال کنیم.

ای بی‌سی نیوز روز ۱۴بهمن گزارش داد: مذاکرات هسته‌یی با رژیم ایران قرار است این هفته برای نهمین دور از سر گرفته شود. در حالی که آمریکا و رژیم ایران در تلاش هستند به توافق هسته‌یی دوران اوباما که در حال شکست است، برگردند، آمریکا می‌گوید: این مذاکرات می‌تواند آخرین دور، قبل از دستیابی به توافق باشد. در صورت نرسیدن به توافق آمریکا و متحدان اروپایی‌اش آن را ترک می‌کنند. زیرا پس از ۱۰ماه مذاکره با دو دولت مختلف در ایران، برنامه هسته‌یی این رژیم تا نقطه بی‌بازگشتی پیش می‌رود

دور هشتم مذاکرات احیای برجام در وین فعلاً متوقف شده است. وزارت‌خارجه آمریکا پیش‌تر اعلام کرد طرف‌های مذاکره به «مرحله پایانی» گفتگوها نزدیک می‌شوند و این مرحله نیازمند «تصمیمات سیاسی» است.

 

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/7e6d1b17-c025-45c4-93f8-708b81e3e5f5"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات