728 x 90

گسترش جنگ با ورود ۱۰کشور به عرصه نظامی - بردار به جانب سر مار

یک جنگنده از ائتلاف به رهبری آمریکا برای حمله به حوثیهای یمن
یک جنگنده از ائتلاف به رهبری آمریکا برای حمله به حوثیهای یمن

گسترش جنگ با ورود ۱۰کشور به عرصه نظامی

 

نیروهای آمریکا با هماهنگی انگلستان و پشتیبانی استرالیا، کانادا، هلند و بحرین

حملات مشترکی را به اهداف حوثیها انجام دادند

آلمان، هلند، جمهوری چک، دانمارک از حملات به حوثیهای وابسته رژیم ایران

حمایت کردند

 

بیانیه فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا- سنتکام

نیروهای آمریکا و ائتلاف بیش از ۶۰هدف را در ۱۶مکان حوثیها

از جمله نقاط فرماندهی و کنترل، انبارهای مهمات، سیستمهای پرتاب

تأسیسات تولید و سیستمهای راداری دفاع هوایی در یمن هدف قرار دادند

 

بیانیه جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا

درباره حملات ائتلاف به مناطق تحت کنترل حوثیها در یمن

این حملات هدفمند پیام روشنی است به بازیگران متخاصم که اجازه نخواهند داد

آزادی ناوبری را در یکی از حیاتی‌ترین مسیرهای تجاری جهان به خطر بیندازند

 

ریشی سوناک نخست‌وزیر انگلستان

ما اقدامات ضروری و متناسبی را برای کاهش توانایی‌های نظامی حوثیها

و حفاظت از کشتیرانی جهانی انجام داده‌ایم

 

بردار به‌جانب سر مار

ژنرال مایکل اریک کوریلا فرمانده سنتکام

ما حوثیها و رژیم ایران را مسئول حملات به کشتی‌های بین‌المللی می‌دانیم

اقدامات خطرناک آنها قابل‌تحمل نخواهد بود و پاسخگو خواهند بود

 

بردار به‌جانب سر مار

مایک جانسون رئیس کنگرهٔ آمریکا

این اقدام نیروهای آمریکایی و انگلیسی مدتهاست که تأخیر شده

و ما باید امیدوار باشیم این عملیات نشان‌دهنده یک تغییر واقعی

در رویکرد دولت بایدن در قبال رژیم ایران و نیروهای نیابتی آن باشد

 

بردار به‌جانب سر مار

میچ مک‌کانل رهبر جمهوری‌خواهان در سنای آمریکا

سران رژیم ایران باید بفهمند که تا وقتی کارزار ترور جهانی خود را کنار نگذارند

بهای جدی خواهند پرداخت

 

سخنگوی وزارت‌خارجه رژیم

حملات نظامی آمریکا و انگلیس نتیجه‌یی جز دامن‌زدن به بی‌ثباتی نخواهد داشت

آنها درصدد هستند توجه مردم جهان را از فلسطین منحرف سازند

 

خبرگزاری فلسطینی وفا

شامگاه پنجشنبه تا ظهر جمعه اسراییل مناطق مرکزی نوار غزه

زیر آتش سنگین توپخانه خود قرار داد که دهها کشته و مجروح بر جای گذاشت

وزارت بهداشت فلسطین در غزه شمار قربانیان را تاکنون ۲۳.۴۶۹کشته

و نزدیک به ۶۰هزار مجروح اعلام کرد.

 

 

سنتکام- فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا با صدور بیانیه اعلام کرد: ساعت ۲ و ۳۰دقیقه بامداد جمعه به وقت صنعا، نیروهای آمریکا با هماهنگی انگلستان و پشتیبانی استرالیا، کانادا، هلند و بحرین حملات مشترکی را به اهداف حوثیها انجام دادند

ژنرال مایکل اریک کوریلا فرمانده سنتکام گفت: ما حوثیها و رژیم ایران را مسئول حملات غیرقانونی، خودسرانه و بی‌ملاحظه به کشتی‌های بین‌المللی می‌دانیم. اقدامات غیرقانونی و خطرناک آنها قابل‌تحمل نخواهد بود و پاسخگو خواهند بود

 

سپهبد الکس گرینکویچ فرمانده مرکزی نیروی هوایی آمریکا گفت: نیروهای آمریکا و ائتلاف بیش از ۶۰هدف را در ۱۶مکان حوثیها از جمله نقاط فرماندهی و کنترل، انبارهای مهمات، سیستمهای پرتاب، تأسیسات تولید و سیستمهای راداری دفاع هوایی در یمن هدف قرار دادند

وی افزود: بیش از ۱۰۰مهمات هدایت‌شونده دقیق در حملات به مراکز فرماندهی و کنترل، انبارهای مهمات، سامانه‌های پرتاب، تأسیسات تولید و سامانه‌های راداری پدافند هوایی استفاده شد

 

به‌دنبال حملات ائتلاف به مواضع حوثیها جو بایدن در بیانیه‌یی اعلام کرد: به دستور من نیروهای نظامی ایالات متحده - همراه با بریتانیا و با حمایت استرالیا، بحرین، کانادا و هلند - با موفقیت حملاتی را علیه تعدادی از اهداف منطقه در یمن انجام دادند که توسط حوثیها برای به خطر انداختن آزادی دریانوردی در یکی از حیاتی‌ترین آبراه‌های جهان مورد استفاده قرار می‌گرفت.

این حملات در پاسخ مستقیم به حملات بی‌سابقه حوثی‌ها علیه کشتی‌های دریایی بین‌المللی در دریای سرخ است.

این حملات هدفمند پیام روشنی است مبنی بر این‌که ایالات متحده و شرکای ما حملات به پرسنل ما را تحمل نخواهند کرد یا به بازیگران متخاصم اجازه نخواهند داد آزادی ناوبری را در یکی از حیاتی‌ترین مسیرهای تجاری جهان به خطر بیندازند. من در صورت لزوم از انجام اقدامات بیشتر برای محافظت از مردم خود و جریان آزاد تجارت بین‌المللی دریغ نمی‌کنم.

 

ریشی سوناک نیز در بیانیه‌یی اعلام کرد: نیروی هوایی انگلستان حملات هدفمندی را علیه تأسیسات نظامی شورشیان حوثی در یمن انجام داده است.

با وجود هشدارهای مکرر از جامعه بین‌المللی، حوثی‌ها هم‌چنان به انجام حملات در دریای سرخ ادامه داده‌اند، از جمله علیه ناوهای جنگی بریتانیا و ایالات متحده تنها در این هفته. این وضعیت قابل‌قبول نیست.

 

خبرگزاری حوثیها ضمن اعلام خبر حمله نیروهای ائـتلاف، نوشت این حمله چندین شهر تحت کنترل حوثی‌ها از جمله صنعا، صعده، حـُدیده، تعز و ذمار را هدف قرار داده است. این منبع به‌نقل سخنگوی حوثی‌ها نوشت در این حملات ۵تن از شبه‌نظامیان حوثی کشته و شش تن دیگر مجروح شده‌اند. سخنگوی حوثی‌ها گفت حملات آمریکا و انگستان بدون مجازات و تلافی باقی نخواهد ماند و حوثی‌ها به مسدود کرد عبور کشتی‌ها در دریای سرخ ادامه خواهند داد.

 

به‌گزارش رسانه‌های بین‌المللی، به‌دنبال حملات آمریکا و انگلستان به مواضع حوثی‌ها، قیمت‌های نفت خام در روز جمعه بیش از ۲.۵درصد افزایش یافت.

 

به‌گزارش ان‌. بی. سی نیوز آمریکا، دیوید کامرون وزیر خارجهٔ انگلستان در مصاحبه با این شبکه گفت، این حملات یک «پیام بسیار روشن» به حوثی‌ها و (رژیم) ایران است.

 

دولت‌های آمریکا، انگلستان، استرالیا، بحرین، کانادا، دانمارک، آلمان، هلند، نیوزیلند و کره جنوبی، با صدور بیانیهٔ مشترکی دربارهٔ حملات به مواضع حوثیهای وابسته به دیکتاتوری آخوندی با یادآوری اجماع ۴۴کشور جهان و بیانیه و قطعنامهٔ مصوب شورای امنیت در محکومیت حملات حوثی‌ها، تأکید کردند:

در پاسخ به ادامه حملات غیرقانونی، خطرناک و بی‌ثبات‌کننده حوثی‌ها علیه کشتی‌ها، از جمله کشتیرانی تجاری در عبور از دریای سرخ، نیروهای مسلح ایالات متحده و انگلستان با حمایت هلند، کانادا، بحرین و استرالیا به‌طور مشترک اقدام کردند.

 

در این بیانیه که از جمله در سایت رسمی کاخ‌سفید منتشر شده هم‌چنین، آمده است: «هدف ما کاهش تنشها و بازگرداندن ثبات در دریای سرخ است، اما بگذارید پیام ما روشن باشد: ما از دفاع از جان انسان‌ها و حفاظت از جریان آزاد تجارت در یکی از حیاتی‌ترین آبراههای جهان در مواجهه با تهدیدات مداوم، فروگذار نخواهیم کرد».

 

واشنگتن پست دقایقی پس از شروع حملات آمریکا و انگلستان به حوثیها در یمن نوشت:

مقامات ارشد ایالات متحده رژیم ایران را به کمک و حمایت از بحران متهم کرده و گفته‌اند که اگر حمایت فناوری و اطلاعاتی تهران نباشد، حوثی‌ها قادر به تهدید مسیر کشتیرانی نیستند.

حملات پنجشنبه تقریباً به‌طور قطع تنشها را در سراسر خاورمیانه تشدید خواهد کرد، این درگیری، دولت بایدن را عمیقاً نگران کرده است که پاسخ نظامی قوی به حوثی‌ها منجر به تشدید تنش بیشتر از سوی تهران شود... .

 

رویترز نیز در گزارشی از حملات آمریکا و انگلستان به حوثیها نوشت ایالات متحده و بریتانیا حملات هوایی و دریایی را علیه اهداف نظامی حوثی‌ها در یمن در پاسخ به حملات این جنبش به کشتی‌ها در دریای سرخ انجام دادند که یک گسترش چشمگیر منطقه‌یی جنگ اسراییل و حماس در غزه است.

به‌دنبال حملات به مواضع حوثی‌های وابسته به رژیم، یک مقام ارشد آمریکایی که سخنانش در سایت کاخ‌سفید منتشر شده به خبرنگاران گفت: «امروز، در واکنش به حملات مداوم و فزایندهٔ حوثی‌ها که توسط (رژیم) ایران امکان‌پذیر شده نیروهای مسلح ایالات متحده و انگلستان با حمایت استرالیا، بحرین، کانادا و هلند حملات مشترکی را علیه مناطق تحت کنترل حوثی‌ها در یمن انجام دادند... حوثی‌ها با حمایت (رژیم) ایران بیش از ۲۰کشتی تجاری را از ۱۹ نوامبر هدف قرار داده‌اند (رژیم).... ایران به‌صورت عملیاتی در انجام این حملات مشارکت داشته است. آنها اخبار و اطلاعاتی را در اختیار حوثی‌ها قرار داده‌اند. آنها همان توانایی‌هایی را در اختیار حوثی‌ها قرار دادند که برای انجام این حملات از آن استفاده کرده‌اند. بنابراین معتقدیم که آنها قطعاً در هر مرحله از این امر دخیل بوده‌اند».

 

مایک جانسون رئیس کنگرهٔ آمریکا ضمن استقبال از عملیات علیه حوثیهای وابسته به رژیم اعلام کرد «این اقدام نیروهای آمریکایی و انگلیسی مدت‌هاست به‌تعویق افتاده و ما باید امیدوار باشیم این عملیات نشان‌دهنده یک تغییر واقعی در رویکرد دولت بایدن در قبال (رژیم) ایران و نیروهای نیابتی آن باشد آنها باید درک کنند که برای اقدامات تروریستی بین‌المللی و حملات آنها به پرسنل و کشتی‌های تجاری ایالات متحده هزینهٔ جدی پرداخت خواهند کرد.

 

میچ مک‌کانل رهبر جمهوری‌خواهان در سنای آمریکا با صدور بیانیه‌یی، اعلام کرد:

امیدوارم این عملیاتها نشان‌دهنده تغییری پایدار در رویکرد دولت بایدن در قبال (رژیم) ایران و نیروهای نیابتی آن باشد. برای برقراری مجدد بازدارندگی و تغییر محاسبات (رژیم) ایران، خود سران ایران باید درک کنند که تا زمانی که کارزار ترور جهانی خود را کنار نگذارند، بهای جدی خواهند پرداخت.

 

سناتور جک رید رئیس کمیتهٔ قوای مسلح سنای آمریکا از حزب دموکرات:

«... من از اقدامات پرزیدنت بایدن علیه حوثیها حمایت می‌کنم. این حمله در هماهنگی با هفته‌ها دیپلماسی، یک پیام روشن می‌فرستد که ایالات‌متحده به در پیش‌گرفتن اقدام متناسب برای حفاظت از پرسنل و آزادی دریانوردی، ادامه خواهد داد. عملیات نظامی امروز ضروری و متناسب بود».

 

سناتور راجر ویکر رئیس جمهوری‌خواهان در کمیتهٔ قوای مسلح سنای آمریکا، تأکید کرد: «این حمله دو ماه به‌تعویق افتاده بود. زمان آن فرا رسیده که از حرف‌های تو خالی درباره «قطعنامه‌های مشترک» و «گروه‌های ضربت دریایی» صرف‌نظر کنیم. این حمله باید هشداری به حوثی‌ها و دیگر نیروهای نیابتی (رژیم) ایران باشد که به‌خاطر تشدید تنش در منطقه متحمل عواقب فاجعه‌باری خواهند شد».

 

مایکل مک‌کال، رئیس کمیته امور خارجی کنگرهٔ آمریکا در بیانیهٔ خود، نوشت: خوشحالم که رئیس‌جمهور در هماهنگی با متحدانمان سرانجام پس از هفته‌ها بی‌ثباتی در دریای سرخ، علیه حوثی‌های مورد حمایت (رژیم) ایران اقدام کرد. دولت باید اذعان کند که لغو لیست‌گذاری حوثی‌ها به‌عنوان یک سازمان تروریستی خارجی اشتباه بوده و بایستی فوراً آنها را دوباره در لیست قرار دهد».

 

مایک پمپئو وزیر خارجهٔ قبلی آمریکا در حساب ایکس خود، نوشت: «ساقط‌کردن پهپادها و موشکهای حوثی‌ها پرهزینه است و به مشکل اصلی نمی‌پردازد. تا زمانی که دولت بایدن با (رژیم) ایران مقابله نکند، این حملات ادامه خواهد داشت».

 

کشورهای مختلف اروپایی شامل آلمان، هلند، جمهوری چک، دانمارک از حملات به مواضع حوثیهای وابسته به رژیم در یمن حمایت کردند. در همین حال روسیه و ترکیه مخالفت خود را با این حملات اعلام کردند.

رویترز نوشت: روسیه و کشورهای هم‌پیمانش خواستار تشکیل جلسه فوری شورای امنیت ملل متحد برای بحث در مورد این موضوع شده‌اند.

 

به گزارش خبرگزاری فلسطینی وفا طی شامگاه پنجشنبه تا ظهر جمعه اسراییل مناطق مرکزی نوار غزه، از جمله اردوگاه نصیرات، بریج و شهر دیرالبلح را زیر آتش سنگین توپخانه خود قرار داد که دهها کشته و مجروح بر جای گذاشت.

همزمان شهرهای خان یونس و رفح در جنوب غزه توسط هواپیماهای اسراییل بمباران شدند. به‌گفته مقامات بیمارستانها این حملات تا ظهر جمعه ۴۸کشته بر جای گذاشت.

وزارت بهداشت فلسطین در غزه تعداد قربانیان بمباران اسراییل در غزه را تاکنون ۲۳۷۰۸ کشته و بیش از ۶۰ هزار مجروح اعلام کرد.

 

اسکای نیوز انگلستان با انتشار گزارشی از وضعیت آوارگان در غزه نوشت: پس از اعلام ارتش اسراییل مبنی بر متلاشی کردن ساختار فرماندهی حماس در شمال غزه و عقب‌نشینی نیروهای اسراییل از این منطقه، آوارگان فلسطینی بازگشت به شهرهای و خانه‌های ویران شده خود در شمال غزه را آغاز کردند.

اسکای نیوز به‌نقل از شاهدان عینی ساکن این مناطق نوشت: ”تمام خانه‌هایی که می‌بینید به‌طور کامل تخریب، یا غیرقابل استفاده شده‌اند.

 

پاسدار رشید سرکرده قرارگاه ضد خاتم‌الانبیای سپاه پاسداران در مصاحبه با سایت ولی‌فقیه ارتجاع درباره نقش خامنه‌ای و سلیمانی جلاد در جنگ‌افروزی گفت: سلیمانی تابع محض ولی‌فقیه بود و ما وقتی از موقعیت و قدرت منطقه‌یی و نقش سلیمانی در حفظ و تجهیز و ارتقاء قدرت منطقه‌یی یاد می‌کنیم،

صاحب این راهبرد دفاعی ـ امنیتی و معمار اصلی این راهبرد، رهبر انقلاب است و فرمانده میدانی این عرصه در جغرافیای منطقه، سلیمانی است.

رسانه‌های بین‌المللی گزارش دادند که روز جمعه دومین جلسهٔ استماع دیوان بین‌المللی دادگستری ملل متحد در پرونده ارائه‌شده توسط آفریقای جنوبی علیه اسراییل به‌اتهام نسل‌کشی علیه فلسطینیان برگزار شد.

در این جلسه اسراییل دفاعیات خود را ارائه داد و قویاً اتهام نسل‌کشی را رد کرد.

خبرگزاری فرانسه، گزارش داد: «اسرائیل در برابر دیوان بین‌المللی دادگستری اعلام کرد که «در پی نابودی» مردم فلسطین نیست.

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/faed71d4-bbf7-48c6-a0ff-16768292594f"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات