728 x 90

گزارشگر ویژه حقوق‌بشر سازمان ملل: من نگران اعتراف به‌دست آمده از طریق شکنجه هستم

مای ساتو گزارشگر ویژه حقوق‌بشر سازمان ملل برای ایران
مای ساتو گزارشگر ویژه حقوق‌بشر سازمان ملل برای ایران

مای ساتو گزارشگر ویژه حقوق‌بشر سازمان ملل برای ایران روز چهارشنبه در حساب ایکس در مورد شکنجه و اعدام‌های فزاینده در ایران نوشت:

رضا رسایی در ۶ مرداد ماه اعدام شد. من نگران این هستم که: ادعای اعتراف به دست آمده از طریق شکنجه، همدستان با انصراف از شهادت خود درباره دخالت رسایی در پرونده؛ یک تحقیق دقیق در جزییات که دخالت رسایی در قتل را به چالش می‌کشد.

توئیت دوم - اعدام‌های به‌ناحق برگشت‌ناپذیر است. گزارشهایی که در مورد اجرای فعلی مجازات اعدام در جمهوری اسلامی ایران دریافت کرده‌ام، من را به‌شدت نگران می‌کند که افراد بی‌گناه ممکن است اعدام شده باشند و ممکن است اعدام شوند.

توئیت سوم - امروزه، بسیاری به‌دلیل جرایم امنیتی با تعریف کلی به اعدام محکوم می‌شوند: شورش مسلحانه، گسترش فساد در زمین، جنگ با خدا، ارتداد. من تعدادی را اینجا نام می‌برم:

قوانین بین‌المللی استفاده از مجازات اعدام را برای چنین جرائمی مجاز نمی‌داند.

توئیت چهارم - اعدام‌هایی که با نقض دادرسی عادلانه و حقوق دادرسی عادلانه انجام می‌شود، به منزله اعدام غیرقانونی است.

توئیت پنجم - من یک ماه است که گزارشگر ویژه ایران بوده‌ام. در ماه اوت ۲۰۲۴، حداقل ۹۳ نفر اعدام شدند. بر اساس اطلاعات دریافتی، تنها تعداد اندکی به‌طور رسمی توسط جمهوری اسلامی ایران گزارش‌شده است که ضرورت شفافیت را برجسته می‌کند.

توئیت ششم - ایران؛ کارشناسان سازمان ملل نسبت به افزایش اعدامها در ماه اوت ۲۰۲۴ ابراز نگرانی کرده و از جمهوری اسلامی ایران می‌خواهند که فوراً اعدام افرادی را که با مجازات اعدام روبه‌رو هستند متوقف کند.

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/121abb0f-90ac-40bd-a996-06a6f8641f3d"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات