728 x 90

گزارش کیت گیلمور معاون کمیسر عالی حقوق بشر از سرکوب تظاهرات سراسری دیماه توسط رژیم ایران

اجلاس شورای حقوق بشرملل متحد
اجلاس شورای حقوق بشرملل متحد

در اجلاس حقوق بشر ملل‌متحد در ژنو، کیت گیلمور، معاون کمیسر عالی حقوق بشر در گزارش خود از سرکوب تظاهرات سراسری دیماه توسط رژیم، استمرار اعدام و به‌ویژه اعدام نوجوانان، وضعیت زندانیان سیاسی، فشارهای ارتجاعی علیه زنان و جلوگیری از بازدید نماینده ویژه از زندانهای ایران را به‌عنوان موارد نقض فاحش حقوق‌بشر برشمرد.

وی درباره سرکوب خونین و قتل شماری از تظاهر کنندگان در خیابانها و دستگیری هزاران نفر گفت: چند نفر از دستگیر ‌شدگان بعدا در زندان جان خود را از دست دادند. مقامهای رژیم ایران ادعا کردند آنها در زندان خودکشی کردهاند اما بستگان و دوستان قربانیان شدیداً این استدلال را رد می‌کنند.

معاون کمیسرعالی حقوق‌بشر سازمان ملل‌متحد افزود: روند روشنی از ارعاب دستگیری و پیگرد قانونی مدافعان حقوق بشر به‌وضوح مشاهده می‌شود. افراد بازداشتی در معرض خطر قرار دارند و ما نگران سلامتی آرش صادقی، نرگس محمدی، سهیل عربی، آتنا دائمی و گلرخ  ایرایی هستیم.

 

کیت گیلمور با اشاره به گزارش دبیرکل سازمان ملل درباره وضعیت حقوق‌بشر در ایران گفت: دبیرکل از میزان بالای اعدامها در ایران ابراز نگرانی می‌کند و به‌شدت نگران است که حکم اعدام نوجوانان  علیرغم این‌که در قوانین بین‌المللی شدیداً با آن مخالفت شده، کماکان در ایران ادامه دارد. پنج نوجوان در سال ۲۰۱۷اعدام شدند و سه نوجوان دیگر نیز در سال۲۰۱۸اعدام شدهاند.

وی افزود: رواج  ازدواج کودکان و تبعیض جنسیتی نهادینه شده در قوانین حکومتی باعث نگرانی است. معاون کمسیر عالی حقوق‌بشر سازمان ملل هم‌چنین به نقض حقوق کودکان و سرکوب و تبعیض علیه زنان و دستگیری معترضان به حجاب اجباری توسط رژیم آخوندی نیز اشاره کرد و با یادآوری رفتار رژیم با عاصمه جهانگیر، نماینده ویژه سازمان ملل در امور نقض حقوق‌بشر در ایران افزود: مخالفت با بازدید گزارشگر ویژه از ایران کماکان مورد نگرانی سازمان ملل است. 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/c2920098-1d5f-4e38-bffb-17781b312537"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات