728 x 90

گزارش مشاور ویژه نخست‌وزیر کانادا پیرامون ساقط‌کردن هواپیمای مسافربری اوکراینی توسط سپاه پاسداران

هواپیمای مسافربری سرنگون شده توسط سپاه پاسداران
هواپیمای مسافربری سرنگون شده توسط سپاه پاسداران

رژیم ایران نباید تحقیقات دربارهٔ این فاجعه را به‌پیش ببرد

چرا که اعمال نظامی همین رژیم منجر به‌سقوط هواپیما شد

هیچ توضیحی برای این وجود ندارد که چرا اطلاعات

به‌مدت ۳روز منتشر نشد

چرا که فرماندهان سپاه پاسداران از همان صبح فاجعه

از آن اطلاع داشتند

طرف مسؤل این فاجعه دربارهٔ خودش تحقیق می‌کند

و این کار عمدتاً در خفا صورت می‌گیرد

در آستانهٔ سالگرد ساقط‌کردن هواپیمای مسافربری اوکراینی توسط سپاه پاسداران در ۱۸دی‌ماه۹۸، مشاور ویژهٔ نخست‌وزیر کانادا دربارهٔ این فاجعه، با انتشار یک گزارش ۷۴صفحه‌یی اعلام کرد نباید اجازه داده شود رژیم ایران که خودش عامل این فاجعه است، مسؤل تحقیقات دربارهٔ آن باشد.

در این گزارش که توسط رالف گودیل، وزیر پیشین دولت جاستین ترودو و مشاور ویژهٔ او دربارهٔ ساقط‌کردن هواپیمای مسافربری اوکراینی منتشر شده تصریح شده است رژیم ایران تحقیقات را به‌صورت «مستقل، عینی و شفاف» به‌پیش نمی‌برد و بسیاری از سؤال‌ها بی‌پاسخ مانده‌اند. «طرف مسؤل (این فاجعه)، دربارهٔ خودش تحقیق می‌کند؛ کاری که عمدتاً در خفا صورت می‌گیرد و این امر اعتماد برانگیز نیست... در شرایط مربوط به‌این پرونده، بر اساس آنچه تاکنون می‌دانیم، شواهدی از بی‌کفایتی، بی‌احتیاطی و بی‌توجهی عمدی به‌جان انسانهای بی‌گناه وجود دارد».

گزارش دربارهٔ لاپوشانی و فریبکاریهای رژیم پیرامون شلیک موشکهای سپاه به‌هواپیمای مسافربری اوکراینی در روزهای اول بعد از فاجعه، تأکید می‌کند: «هیچ توضیحی برای این وجود ندارد که چرا این اطلاعات به‌مدت ۳روز منتشر نشد، چرا که فرماندهان سپاه پاسداران که مسؤل فضای هوایی تهران هستند، از همان صبح فاجعه از آن اطلاع داشتند».

در بخش دیگری از این گزارش، آمده است: «این وضعیت اعتبار تحقیقات را تضعیف می‌کند و در حالی که به سؤال‌های اساسی پاسخی داده نمی‌شود، یک احساس مصونیت ایجاد می‌شود».

خبرگزاری رویترز در رابطه با گزارش مشاور ویژه نخست‌وزیر کانادا اعلام کرد: «گودیل گفت کانادا همراه با سایر کشورهایی که شهروندانشان در این ماجرا کشته شدند برای پرداخت غرامت به ایران فشار می‌آورد و در عین حال خواهان شرح کامل و راستگویانه ماوقع به‌طور دقیق و یک معذرتخواهی رسمی است». (سایت دولت کانادا ۹۹۰۹۲۵)

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/d2c6dbde-a55b-4805-8f16-ede83ca6a8b4"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات