728 x 90

گزارش رویترز از دستیابی به پیشنویس توافق در مذاکرات وین و واکنش‌های رژیم آخوندی

مذاکرات وین
مذاکرات وین

عصر پنجشنبه ۲۸بهمن رویترز از دستیابی این خبرگزاری به یک پیشنویس ۲۰صفحه‌یی برای توافق در مذاکرات وین خبر داد و نوشت: به‌گفته دیپلماتها این پیشنویس شامل اقدامات مرحله‌یی است که با تعلیق غنی‌سازی بالای ۵درصد توسط رژیم ایران شروع می‌شود و در همین مرحله ۷میلیارد دلار از پولهای بلوکه شده رژیم ایران در بانک‌های کره جنوبی، آزاد خواهد شد.

رویترز نوشت: آزاد شدن زندانیان غربی در ایران که مذاکره‌کنندهٔ ارشد آمریکایی رابرت مالی آن را پیشنهاد کرده، یک الزام برای یک معامله است.

در گزارش رویترز هم‌چنین آمده است: لغو تحریم‌های نفتی و تبعیت رژیم ایران از برجام که دیپلماتها آن را «روز اجرای مجدد» می‌نامند، در مراحل بعدی صورت خواهد گرفت. دیپلماتها می‌گویند مدت این مراحل هنوز مورد توافق قرار نگرفته است.

 

خطیب‌زاده سخنگوی وزارت‌خارجهٔ رژیم گزارش رویترز را تحریف شده خواند.

خطیب‌زاده در توئیت خود نوشت: انتشار اطلاعات نادرست در پوشش گزارش‌دهی رسانه‌یی کاری خطرناک است. توافق نهایی برای صدور مجوز بازگشت آمریکا به برجام، با گزارش بی‌منبع تحریف‌شده‌ای که شایعه‌سازی کرده است، بسیار متفاوت خواهد بود. با نزدیک شدن به روزهای پایانی، باید منتظر تحریف‌های بیشتری بود. (سایت وزارت خارجه رژیم)

 

نورنیوز وابسته به شورای عالی امنیت رژیم نوشت: خبرگزاری رویترز با ادعای دسترسی به سند ۲۰ صفحه‌یی توافق وین از مشخص شدن گام‌هایی که هر یک از طرفین در مرحله اجرای توافق باید بردارند خبر داد.

نظام از ابتدا اعلام کرده تا زمانی که آمریکا گام‌های لازم در مسیر لغو تحریم‌ها را بر ندارد، هیچ‌گونه فعالیتی برای کاهش اقدامات هسته‌یی خود که در ردیف تعهدات برجامی است انجام نخواهد داد.

رویترز در حالی از آزاد شدن زندانیان آمریکایی و اروپایی زندانی در ایران به‌عنوان بخشی از توافق وین خبر داده که اساساً این موضوع هیچ ارتباطی به مذاکرات جاری در وین ندارد.

این منبع می‌افزاید: برخلاف ادعای رویترز در خصوص انجام مذاکره میان آمریکا و ایران به‌عنوان الزام دستیابی به توافق پایانی، هیچ برنامه‌یی برای گفتگوی مستقیم در دستور کار هیأت ایرانی نیست.

 

خبرگزاری رسمی رژیم (ایرنا) هم گزارش رویترز را تکذیب کرد و آن را آغاز "بازی فکت‌شیت‌ها" یا گزاره‌برگها برای کاهش هزینه تصمیم‌گیری سیاسی در وین خواند. ایرنا در گزارش خود، اظهارات باقری؛ رئیس تیم مذاکره‌کننده رژیم در وین را تکرار کرد، مبنی بر این‌که بیش از هر زمان به توافق نزدیک شده‌ایم زمان تصمیم‌گیری طرفهای مذاکراتی ما فرا رسیده است.

 

خبرگزاری نیروی تروریستی قدس موسوم به تسنیم نیز گزارش رویترز را تکذیب کرد و آن را شعبده‌بازی رسانه‌یی نامید که نسبتی با واقعیت اصلی مذاکرات ندارد.

خبرگزاری نیروی تروریستی قدس تأکید کرد که نظام تعلیق غنی‌سازی بالای ۵درصد را هیچگاه قبل از مشخص شدن مسأله تحریم‌ها و به‌خصوص تحریم نفتی و دریافت پولهای فروش از طریق مبادی رسمی انجام نخواهد داد.

 

خبرگزاری فرانسه روز پنجشنبه ۲۸بهمن به‌نقل از سخنگوی وزارت‌خارجه آمریکا گفت در مذاکرات اتمی وین با رژیم ایران پیشرفت قابل توجهی در هفته گذشته حاصل شده است. ندپرایس به خبرگزاری فرانسه گفته است «اگر رژیم ایران جدیت نشان دهد ما می‌توانیم و باید طی چند روز به تفاهمی در مورد بازگشت متقابل به توافق برجام دست پیدا کنیم. وی افزود هر چیزی فراتر از این، امکان بازگشت به برجام را در معرض خطر جدی قرار می‌دهد».

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/e0a538c2-4425-4e48-9831-8c661880cd67"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات