728 x 90

گزارش خبری از محکومتیها و واکنش‌های جهانی علیه راهزنی دریایی حکومت آخوندی

عبور کشتیها در تنگه هرمز
عبور کشتیها در تنگه هرمز

اتحادیه اروپا، پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، لهستان، برزیل و کانادا نیز به‌دنبال آمریکا و فرانسه و آلمان، راهزنی دریایی حکومت آخوندی و ربودن دو کشتی اماراتی و انگلیسی توسط سپاه تروریستی پاسداران را محکوم کردند.

سخنگوی پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در بیانیه‌یی توقیف نفتکش توسط رژیم آخوندی در خلیج‌فارس را محکوم کرد و افزود: این اقدام به چالش کشیدن روشن آزادی بین‌المللی عبور و مرور دریایی است.

در بیانیه ناتو آمده است: ما از رژیم ایران می‌خواهیم فوراُ کشتی‌های توقیف‌ شده و خدمه آنها را آزاد کند. همه کشورهای عضو ناتو نگران "فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده" رژیم ایران هستند.

 

سخنگوی اتحادیه اروپا اعلام کرد: توقیف دو کشتی توسط رژیم ایران در تنگه هرمز موجب نگرانی شدید است. این تحول، ریسکهای افزایش تنش بیشتر را به همراه دارد

 

وزارت‌خارجه لهستان با صدور بیانیه‌یی اعلام کرد: در رابطه با مزاحمت برای نفتکشها و جلوگیری از عبور آنها از تنگه هرمز، لهستان به رژیم ایران (هشدار) می‌دهد که معیارهای جهانی آزادی دریانوردی را محترم شمرده و بدون هیچ تأخیری کشتی انگلستان را آزاد کند.

بیانیه وزارت‌خارجه لهستان می‌افزاید: ما عمیقاً نگران تنشها در خلیج‌فارس، امنیت عبور و مرور دریایی و هوایی، تأمین انرژی جهان و همچنین امنیت و ثبات گسترده‌تر در خاورمیانه هستیم و همچنین اقداماتی که امنیت این منطقه را) مورد تهدید مستقیم قرار می‌دهد.

 

وزارت‌خارجه کانادا در پیامی نوشت: دولت کانادا اقدامات رژیم ایران در تنگه هرمز را محکوم می‌کند و خواهان احترام به حق دریانوردی و آزادی فوری کشتی نفتکش انگلیسی است. ما از انگلستان حمایت می‌کنیم و قویاً ترغیب به تنش‌زدایی برای حفظ امنیت منطقه‌یی می‌کنیم.»

 

رئیس‌جمهوری برزیل گفت: دولتش به شرکت‌های این کشور درباره گستره تحریم‌های آمریکا علیه رژیم ایران و پیامدهای نقض این تحریم‌ها هشدار داده است.

وی درباره توقیف نفتکش انگلستان توسط مزدوران سپاه پاسداران گفت: ما شرکت‌های برزیلی را در رابطه با این شرایط و مخاطرات آن توجیه کرده‌ایم.

 

انگلستان به سازمان ملل علیه راهزنی دریایی حکومت آخوندی شکایت کرد و کاردار رژیم در لندن به وزارت‌خارجه انگلستان احضار شد.

در نامه‌یی به آنتونیو گوترز و اعضای شورای امنیت، سفیر انگلستان در ملل ‌متحد اعلام کرد: رژیم ایران یک نفتکش با پرچم انگلستان که در آبهای ساحلی کشور عمان حرکت می‌کرد، توقیف کرده است. این کشتی حق قانونی عبور ترانزیت در یک تنگه بین‌المللی راکه تحت قوانین بین‌الملل است، داشته و متوقف کردن آن نقض قانون بین‌الملل و یک مداخله غیرقانونی محسوب می‌شود»‌.

همزمان، وزارت‌خارجه انگلستان کاردار رژیم آخوندی در لندن را در اعتراض به توقیف یک نفتکش انگستان احضار کرد.

 

دولت انگلستان درصدد اعمال تحریم‌های جدیدی علیه حکومت آخوندی از جمله انسداد منابع مالی این رژیم در انگلستان است.

دیلی‌تلگراف گزارش داد: این تحریم‌ها توسط جرمی‌هانت، وزیر خارجه این کشور به‌طور رسمی اعلام می‌شود و انتظار می‌رود این تحریم‌ها شامل مواردی هم‌چون مسدود کردن منابع مالی در انگلستان برای رژیم ایران است.

دیلی‌تلگراف افزود: علاوه بر این تحریم‌ها، این احتمال وجود دارد که انگلستان از سازمان ملل و اتحادیه اروپا بخواهد که بر اساس برجام تحریم‌هایی را مجدداً علیه رژیم ایران اعمال کنند.

 

در همین حال، جرمی‌هانت، وزیر خارجه انگلستان گفت: کمیته پاسخ اضطراری دولت انگلستان وضعیت را به تفصیل بررسی کرده است.

وی افزود: یک بیانیه در مورد گامهای بعدی که انگلستان برخواهد داشت، روز دوشنبه به مجلس ارائه خواهد شد.

 

ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا، سنتکام، اعلام کرد در حال تشکیل یک گروه عملیات چندملیتی دریایی برای حفاظت از عبور و مرور در خلیج‌فارس است، تا نظارت و امنیت در آب‌های بین‌المللی را افزایش دهد.

سنتکام روز شنبه با انتشار بیانیه‌یی اعلام کرد، هدف از تشکیل این گروه حفاظت، «پیشبرد ثبات حمل‌ و نقل دریایی، اطمینان از عبور آزادانه و کاهش تنش در آب‌های بین‌المللی» از جمله در همه نقاط خلیج‌فارس، تنگه هرمز، تنگه باب‌المندب و دریای عمان است.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/9417eb39-731f-4426-a009-378cdc94a31a"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات