728 x 90

گزارش خبرگزاری فرانسه از دادگاه تاریخی محاکمه دژخیم حمید نوری در جریان قتل‌عام سال۶۷

تصویری نمادین از اتاق اعدام در زندان گوهردشت از موزه اشرف ۳
تصویری نمادین از اتاق اعدام در زندان گوهردشت از موزه اشرف ۳

خبرگزاری فرانسه روز دوم آذر در گزارش از دادگاه تاریخی محاکمه دژخیم حمید نوری در سوئد در جریان قتل‌عام سال۶۷ نوشت: یک مقام سابق زندان رژیم ایران که متهم به ابلاغ احکام اعدام در جریان پاکسازی مخالفان در سال۱۹۸۸ است، برای اولین بار روز سه‌شنبه دوم آذر در یک دادگاه تاریخی در سوئد شهادت خواهد داد.

حمید نوری ۶۰ساله از ماه اوت در دادگاه منطقه استکهلم به اتهامات قتل، جنایت علیه بشریت و جنایات جنگی محاکمه شده است. این اتهامات مربوط به دوره ۸مرداد تا ۲۵مرداد۱۳۶۷ است که گفته می‌شود وی دستیار معاون دادستان زندان گوهردشت کرج در نزدیکی تهران بوده است.

دادستان ادعا کرده است که مشارکت نوری شامل اعلام احکام اعدام، آوردن زندانیان به اتاق اعدام و کمک به دادستان در جمع‌آوری اسامی زندانیان بوده است.

نوری این اتهامات را رد کرده است.

خبرگزاری فرانسه افزود: دادگاه سوئدی قبلاً شهادت چندین شاهد از جمله اعضا یا اعضای سابق مجاهدین خلق را استماع کرده است.

یکی از شاهدان، رضا فلاحی، به خبرگزاری فرانسه گفت: «وقتی در راهروی مرگ بودم... فرصت دیدم او را داشتم و شاهد بودم که هر وقت نام برخی افراد را می‌خواندند، آنها را به سمت اتاق مرگ دنبال می‌کرد.

مثلاً بعد از ۴۵دقیقه یا بیشتر برگشت و دوباره و دوباره همان داستان تکرار شد».

فلاحی از سال۱۳۶۰ تا ۱۹۹۱ در زندان بود و در سال۱۳۷۰ در زندان گوهردشت به سر می‌برد. وی اکنون در سن ۶۱ سالگی در انگلستان زندگی می‌کند.

اصل صلاحیت جهانی سوئد به این معنی است که دادگاههای این کشور می‌توانند فردی را به اتهامات جدی مانند قتل یا جنایات جنگی بدون توجه به محل وقوع جرم مورد محاکمه قرار دهند.

یک مورد قانونی بدیع

سازمانهای حقوق‌بشر و کارشناسان حقوقی از این محاکمه به‌عنوان تاریخی نام برده‌اند.

ماجا آبرگ از سازمان عفو ​​بین‌الملل در سوئد به خبرگزاری فرانسه گفت: «این اولین بار است که کسی متهم به مشارکت در این جنایت بزرگ بین‌المللی به دادگاه کشیده می‌شود، بنابراین این بسیار نمادین است».

کریستینا لیندوف کارلسون دادستان این دادگاه، نوری را متهم کرده است که «عمداً جان تعداد بسیار زیادی از زندانیان هوادار یا متعلق به مجاهدین خلق"و هم‌چنین سایرینی که از مخالفان"دولت مذهبی ایران" محسوب می‌شوند را گرفته است».

این مورد به‌ویژه در ایران حساس است، جایی که تظاهرات کنندگان، شخصیتهای فعلی دولت، به‌ویژه ابراهیم رئیسی را به نقش داشتن در این مرگها متهم می‌کنند.

(رئیسی)رئیس سابق قوه قضاییه ایران در سال۲۰۱۸ از سوی عفو بین‌الملل به عضویت در «کمیسیون مرگ» متهم شده بود که پشت این اعدام‌های مخفیانه بود.

در اوایل ماه مه، بیش از ۱۵۰ شخصیت، از جمله برندگان جایزه نوبل، سران سابق کشورها و مقامات سابق سازمان ملل خواستار تحقیقات بین‌المللی در مورد اعدامها شده‌اند.

آبرگ گفت: «این هم‌چنین پیام مهمی به (سران رژیم ایران) و افرادی است که بخشی از این جنایات بوده‌اند که ممکن است در امان نباشند و در نهایت ممکن است به چنگال عدالت بیفتند».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/405534c4-5993-4554-af24-3e51eacafd4c"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات