728 x 90

گزارش اختصاصی واشنگتن پست: ماجرای تلاش روسیه برای ساخت ۶۰۰۰ پهپاد تهاجمی با کمک رژیم ایران

یک سایت صنعتی در چند صد مایلی شرق مسکو در منطقه تاتارستان - عکس از واشنگتن پست
یک سایت صنعتی در چند صد مایلی شرق مسکو در منطقه تاتارستان - عکس از واشنگتن پست

واشنگتن پست روز ۲۶مرداد در گزارشی اختصاصی درباره تلاش روسیه برای ساخت ۶۰۰۰ پهپاد تهاجمی با کمک ایران نوشت: اسناد فاش شده نشان می‌دهد که مسکو در حال پیشرفت به سمت هدف خود برای تولید انبوه پهپادهایی است که می‌تواند از آن برای ضربه زدن به شهرهای اوکراین استفاده کند.

مهندسان یک مرکز صنعتی زمانی شلوغ در اعماق روسیه مشغول برنامه‌ریزی بودند. این تیم مخفیانه موظف شده بود خط تولیدی بسازد که به‌طور شبانه‌روزی از پهپادهای خود منفجر شونده استفاده کند، سلاحهایی که نیروهای پوتین می‌توانند از آن برای بمباران شهرهای اوکراین استفاده کنند.

واشنگتن پست در ادامه گزارش خود افزود: یک مقام بازنشسته سرویس امنیت فدرال روسیه مسئول امنیت این برنامه شد. پاسپورت کارمندان بسیار ماهر توقیف شد تا آنها نتوانند از کشور خارج شوند. در مکاتبات و سایر اسناد، مهندسان از زبان رمزگذاری شده استفاده می‌کردند: پهپادها «قایق» بودند، مواد منفجره آنها «سپر» بود، و ایران کشوری که به‌طور مخفیانه کمک فنی ارائه می‌کرد، «ایرلند» یا «بلاروس» بود.
این قرارداد تسلیحاتی میلیارد دلاری روسیه با ایران بود که در ماه نوامبر در ۵۰۰ مایلی شرق مسکو در منطقه تاتارستان اجرایی شد.
با این حال، دیوید آلبرایت، بازرس سابق تسلیحات سازمان ملل که به رهبری تیم تحقیقاتی که این اسناد را مطالعه کرده بود، گفت: افشای سوابق این ادعا را برای ایران که علناً اعلام کرده در جنگ بی‌طرف است دشوار می‌کند و به مسکو در توانایی ساخت هواپیماهای بدون سرنشین در آلابوگا کمکی نمی‌کند.
دولت روسیه و آلابوگا به درخواست‌های واشنگتن پست برای اظهارنظر پاسخ ندادند. کرملین گزارشها مبنی بر دریافت کمک از تهران در مورد هواپیماهای بدون سرنشین را رد کرد و گفت که روسیه به تحقیق و توسعه خود متکی است.
نمایندگی ایران در سازمان ملل نیز به درخواست برای اظهارنظر پاسخ نداد.
واحد کنترل پرواز که برای خلبانی پهپاد مورد استفاده قرار می‌گیرد، شامل ۲۱قطعه الکترونیکی جداگانه است که توسط شرکت تگزاس اینسترومنت مستقر در دالاس ساخته شده است. حداقل ۱۳قطعه الکترونیکی تولید شده توسط شرکت آنالوگ دیوایسیز (Analog Devices) مستقر در ماساچوست در تمام مدارهای اصلی این پهپاد وجود دارد، از جمله یک شتاب‌سنج حیاتی برای عملکرد هواپیما که به پهپاد اجازه می‌دهد در صورت از بین رفتن سیگنال GPS در مسیری از پیش برنامه‌ریزی شده حرکت کند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/062c7ac0-a843-4e59-b19b-38400cc43e45"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات