728 x 90

گزارش آسوشیتدپرس از توافق هسته‌ای

مذاکرات برجام
مذاکرات برجام

خبرگزاری آسوشیتدپرس سه‌شنبه شب اول شهریورماه در گزارشی از وضعیت توافق هسته‌یی نوشت: آمریکا و ایران به توافق هسته‌یی نزدیک‌تر شده‌اند، اما موانع زیادی باقی مانده است.

مقامات آمریکایی می‌گویند انتظار دارند تا چهارشنبه به نظر ات ایران در مورد پیش‌نویس پیشنهادی اروپا پاسخ دهند.

آسوشیتدپرس افزود: در واشنگتن، دولت بایدن با مخالفت سیاسی قابل توجهی برای بازگشت به توافق ۲۰۱۵ از سوی دموکرات ها و جمهوری‌خواهان کنگره مواجه است که متقاعد نشده‌اند که این توافق در راستای منافع امنیت ملی ایالات متحده است. تد کروز سناتور جمهوریخواه از تگزاس گفت: من قصد دارم به‌طور سیستماتیک با اجرای این توافق فاجعه‌بار مبارزه کنم و با همکارانم کار خواهم کرد تا اطمینان حاصل کنم که این توافق مسدود شده و در نهایت در ژانویه ۲۰۲۵ معکوس خواهد شد.

کیفرخواست اخیر یک ایرانی به‌دلیل توطئه برای قتل جان بولتون، مشاور امنیت ملی سابق ترامپ و حمله یکی از طرفداران ظاهری ایران به سلمان رشدی نویسنده، بیشتر به شک و تردیدهایی در مورد اعتماد ایران کمک کرده است.

آسوشیتدپرس در ادامه نوشت: اما لغو نامگذاری تروریسم تحمیلی توسط ترامپ هرگز یک خواسته واقع‌بینانه نبود، نه تنها از محدوده توافق هسته‌یی خارج می‌شود، بلکه از زمان کیفرخواست طرح بولتون، تهدیدهای مداوم ایران علیه سایر مقامات سابق ایالات متحده و حمله رشدی، عملاً غیرممکن شد.

و در حالی که ایران ممکن است با مکانیزمی موافقت کرده باشد که در نهایت به توافق بازگردد بدون این‌که تحقیقات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بسته شود، اما گفته است که پایبندی واقعی این کشور به توافق هم‌چنان منوط به دریافت یک برگه تاییدیه از آژانس است.

این مقام ارشد دولت گفت توافق نزدیکتر از دو هفته پیش است اما هشدار داد که نتیجه نامشخص است چون برخی شکافها باقی مانده است.

و مقامات ایرانی روز سه‌شنبه این گفته را که از خواسته‌های خود برای ورود مجدد به توافق عقب‌نشینی کرده‌اند، رد کردند.

سیدمحمد مرندی، مشاور ایرانی در مذاکرات غیرمستقیم در وین، روز سه‌شنبه در توئیتر تأکید کرد که حذف سپاه از فهرست تروریسم خارجی وزارت امور خارجه هرگز پیش‌شرط نبوده و تأکید کرد که «هیچ توافقی قبل از مدیران پرونده اتهامات نادرست را برای همیشه ببندند اجرایی نخواهد شد» .

نفتالی بنت، نخست‌وزیر جایگزین اسراییل روز سه‌شنبه از دولت بایدن خواست در برابر پیشبرد توافق با ایرانی‌ها مقاومت کند. بنت در بیانیه‌یی گفت: من از رئیس‌جمهور بایدن و دولت آمریکا می‌خواهم که حتی اکنون در آخرین لحظه از امضای توافق با ایران خودداری کنند.

وی گفت: «به هر طریقی، دولت اسراییل طرف توافق نیست. اسراییل به هیچ‌یک از محدودیتهای ناشی از توافق متعهد نیست و از همه ابزارهای موجود برای جلوگیری از پیشرفت برنامه هسته‌یی ایران استفاده خواهد کرد»... .

آدرین واتسون، سخنگوی شورای امنیت ملی گفت: «گزارشهایی مبنی بر این‌که ما امتیازات جدیدی را برای ایران به‌عنوان بخشی از ورود مجدد به توافق هسته‌یی ۲۰۱۵ پذیرفته‌ایم یا در حال بررسی آن هستیم، کاملاً نادرست است».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/525c56a6-29e5-4d08-98a8-ab4181ec482a"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات