728 x 90

گروسی: رژیم ایران به مرحله استفاده نظامی از اورانیوم نزدیک می‌شود

رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی
رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفتگویی با روزنامه ژاپنی نیکی اعلام کرد، غنی‌سازی اورانیوم با غلظت بالا، رژیم ایران را به سطحی می‌رساند که می‌تواند بمب هسته‌یی تولید کند.
رافائل گروسی در گفتگویی که روز جمعه با یک روزنامه ژاپنی انجام و نسخه انگلیسی آن در روز یکشنبه ۲۴اسفند، منتشر شد، گفت تولید اورانیوم غنی شده در ایران اکنون به سطحی رسیده است که استفاده نظامی از آن را نمی‌توان منتفی دانست.
گروسی در ادامه سخنانش گفت که ایران در حال حاضر حدود ۲۰کیلو گرم اورانیوم ۲۰درصد غنی‌شده دارد و قبلاً هم ۳۰۰۰کیلو گرم اورانیوم با غلظت کمتر تولید کرده است. او افزوده که میزان ذخایر اورانیوم غنی‌شده رژیم ایران رو به افزایش است و "آنها با استفاده از تجهیزات بیشتر، توانایی خود برای غنی‌سازی را نیز بالا می‌برند."


رژیم ایران در همین رابطه در دیماه به آژانس اطلاع داد که تصمیم دارد اورانیوم با غلظت ۲۰درصد تولید کند و در بهمن‌ماه، اجرای پروتکل الحاقی را که تحت برجام پذیرفته بود، به‌حالت تعلیق درآورد.
در همین رابطه مدیرکل آژانس، تعلیق این همکاری را وضعیت فوق‌العاده جدی توصیف کرده است.
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، رایزنیهای فنی با رژیم ایران را از ماه فروردین از سر خواهد گرفت. یکی از موارد تمرکز بازرسان آژانس، وجود ذرات اورانیوم در سایت‌های اعلام نشده است. گروسی به روزنامه آسیا نیکی گفته که پاسخ‌های طرف ایرانی از نظر فنی قابل‌قبول و معتبر نبوده‌اند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/5278a6ae-842f-42e9-87de-0dbb297829fe"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات