728 x 90

گردهمایی جهانی ایران آزاد -سر جفری بایندمن، لارش ریسه، طاهر بومدرا و دکتر تیسیر تمیمی

گردهمایی جهانی ایران آزاد
گردهمایی جهانی ایران آزاد

گردهمایی جهانی ایران آزاد

همبستگی با قیام مردم ایران

حمایت از کانون‌های شورشی و ارتش آزادی

سر جفری بایندمن - حقوقدان از انگلستان با رتبهٔ مشاورت ملکه

مایهٔ کمال خوشوقتی است همراهی با شما در این کنفرانس بین‌المللی اینترنتی برای یک ایران آزاد و دموکراتیک. می‌خواهم بهترین آرزوهای خودم را به‌ساکنان اشرف۳ و مردم ایران تقدیم کنم.

موارد نقض حقوق‌بشر توسط رژیم، به‌خوبی مستند شده و متأسفانه امروزه به‌عنوان یک سیاست حکومتی ادامه دارد. دلیلش ناتوانی جامعهٔ بین‌المللی از جمله کشورهای دموکراتیک غربی، در حسابرسی از رژیم است. دولت انگلستان به‌تازگی اولین مجموعهٔ تحریم‌ها را طبق مکانیزم جدیدی تحت عنوان حقوق‌بشر جهانی اعلام کرد. این یک گام مثبت است. ولی مؤثر نخواهد بود تا وقتی‌که مقام‌های رژیم ایران در فهرست ناقضان حقوق‌بشر در سوریه قرار نگیرند. نام‌گذاری آنها برای تحریم‌ها باید تحت قوانین جدید تحریم‌های جهانی حقوق‌بشری صورت گیرد. ولی اسم آنها در فهرست گنجانده نشده. این باید اصلاح شود و تغییر کند.

بسیار مهم است که پیام، از این گردهمایی ارسال شود تا دولت انگلستان را متقاعد و تشویق کند که قانون را به‌شکل مناسب اصلاح کند و دامنه‌اش را گسترش دهد.

من معتقدم که دولت انگلستان با متحدانش در اتحادیه اروپا و سازمان ملل وظیفه و مسئولیت دارند تا اطمینان حاصل کنند که قطعنامهٔ مصوب بعدی ایران در مجمع عمومی سازمان ملل، که به‌دلیل نقض حقوق‌بشر رژیم به سنتی سالانه تبدیل شده، حاوی پاراگرافی برای ایجاد یک سیستم پاسخگویی بین‌المللی باشد که با آن بتوان به‌محاکمهٔ کسانی در ایران پرداخت که مسؤل نقض حقوق‌بشر در سوریه هستند. این افراد باید در برابر یک دادگاه بین‌المللی، یک ارگان بین‌المللی قرار بگیرند. رژیم باید برای پذیرش یک هیأت حقیقت‌یاب بین‌المللی تحت فشار قرار گیرد.

از جمله موارد نقض جدی حقوق‌بشر که به‌چنین تحقیقاتی ربط پیدا می‌کنند، البته قتل‌عام سال۱۹۸۸ (۶۷)، به‌مثابه جنایتی علیه بشریت است که بعد از ۳۲سال هنوز مجازات‌ناشده باقی مانده. هم‌چنین کشتار اخیر در اعتراضات نوامبر۲۰۱۹ (آبان۹۸) که به‌اعتقاد ما شامل حدود ۱۵۰۰نفر شد.

مانع‌نشدن و جلوگیری‌نکردن از رژیم که هم‌چنان استانداردهای بین‌المللی حقوق‌بشر و قانون بین‌المللی حقوق‌بشر را به‌سخره می‌گیرد، امری است که نباید بگذاریم ادامه پیدا کند.

مایهٔ خوشوقتی من است که از شما حمایت کنم، شما مردم ایران و جنبش مشروع مقاومت، شورای ملی مقاومت ایران و خانم رجوی تا در جانب دادخواهی و حسابرسی از سران رژیم باشم.

مشتاقانه در انتظار روزی هستم که آنها به‌خاطر شقاوتها و جنایاتشان علیه بشریت محاکمه شوند.

متشکرم.

(دومین اجلاس ایران آزاد –جلسه دادخواهی۹۹۰۴۲۹)

لارش ریسه – رئیس کمیتهٴ دوستان ایران آزاد در نروژ

خانم رجوی، دوستان در اشرف و سراسر جهان. فوق‌العاده مفتخر و خوشوقتم که در این اجلاس بسیار مهم اینترنتی شرکت دارم. تبریک می‌گویم به‌شورای ملی مقاومت، مجاهدین خلق و خانم رجوی به‌خاطر گردهمایی جهانی بسیار موفق دو روز پیش و تأثیر شگفت‌انگیزش بر همهٔ کسانی که خبرش را در داخل و خارج ایران شنیدند. آن گردهمایی به‌خوبی نشان‌دهندهٔ ریشه‌های قوی جنبش مقاومت ایران در داخل، به‌رهبری خانم رجوی و هم‌چنین حمایت بین‌المللی آن بود.

عنوان جلسهٔ امروز، فراخوان به‌عدالت در مورد قتل‌عام مجازات‌ناشدهٔ ۱۹۸۸ (۶۷) بسیار مهم است. بدون حسابرسی، جنایات رژیم ایران ادامه خواهد داشت. این رژیم به‌نفی حاکمیت قانون عادت دارد. یکی از دلایل اصلی که به‌رغم بیش از ۶۰قطعنامهٔ سازمان ملل در محکومیت نقض حقوق‌بشر در ایران، جنایات رژیم هنوز ادامه دارد، عدم حسابرسی و مجازات حاکمان (رژیم) ایران به‌خاطر جنایات دهشتناکی است که در سال۱۹۸۸ مرتکب شدند. یعنی قتل‌عامی که فکر می‌کنم در حال حاضر اهمیت بسیار دارد. حقیقتی در قتل‌عام۱۹۸۸، یا بهتر بگویم در این نسل‌کشی وجود دارد. حقیقت این است که حاکمان جنایتکار در ایران دست به‌قتل‌عام وابستگان به مجاهدین زدند، چرا که اهداف مجاهدین، طرفداران بسیاری در میان مردم ایران داشت. بعد از قتل‌عام، آنها تلاش کردند این حقیقت را با دروغهای بزرگ گوبلزی بپوشانند. آنها در سال۱۹۸۸، ۳۰هزار زندانی سیاسی را به‌قتل رساندند که بیشترشان از مجاهدین بودند. سپس به‌ارعاب مردم پرداختند که کسی اسم مجاهد را به‌زبان نیاورد وگرنه سرش به‌باد خواهد رفت. سپس به‌سایرین، این دروغ بزرگ را گفتند که مجاهدین در جامعهٔ ایران حمایتی ندارند. این همان چیزی است که امروزه به‌طور مستمر می‌شنویم.

متأسفانه، این دروغ را دولتهای ما در غرب باور کردند. من با بسیاری از همکارانم صحبت کرده‌ام. آنها تبلیغات دروغ وزارت اطلاعات به‌ویژه بخش نفاق این وزارت را خوانده‌اند. این دروغ‌ها را کسانی باور کردند که مشتاق استمرار روابطشان با رژیم ایران بودند تا سود بیشتری نصیبشان شود.

من در حال حاضر در محل همان مرکز فرماندهی نازی‌ها نشسته‌ام که ۷۰افسر آلمانی مشغول طراحی استحکامات برای حفاظت مسیر خروج کشتی‌های حامل آب سنگین بودند تا آدولف هیتلر بمب اتمی بسازد.

ولی در فاصلهٔ ۱۰ تا ۱۵کیلومتری نقطهٔ فعلی من، هسته‌های مقاومت حضور داشتند. هسته‌های جنبش مقاومت که پدر بزرگ خودم هم جزوشان بود. می‌دانیم که جنبش مقاومت پیروز شد. در نهایت آنها در مقابل رژیم بی‌رحم پیروز شدند و این یادآوری خوبی برای امروز است که بدانیم آنها که برای عدالت و حقیقت پایداری می‌کنند، سرانجام پیروز می‌شوند.

فلسفهٔ نازی‌ها به‌طور روزمره در تهران مورد استفاده قرار می‌گیرد و به‌سراسر جهان پراکنده می‌شود. بنا بر این بسیار مهم است که مسؤلان جنایات را در معرض عدالت قرار دهیم. این یک ضرورت قطعی برای جامعهٔ بین‌المللی است که با قدرت، پرونده قتل‌عام۱۹۸۸ را به‌عهده بگیرد و به دادگاههای بین‌المللی بکشاند تا عدالت پیگیری شود و حاکمان وحشی در ایران بدانند که جامعهٔ بین‌المللی مورد تحمیق و سوء‌استفاده آنها قرار نخواهد گرفت.

بسیار امیدوارم در زمانی که پوسترهای حمایت از مجاهدین و تصاویر مریم و مسعود رجوی در سراسر ایران نصب می‌شود و در حالی‌که مردم ایران با فریاد رسا اعلام می‌کنند که رژیم مذهبی را نمی‌خواهند، جامعهٔ بین‌المللی بیدار شود و ببیند که چه کسی در داخل ایران محبوب است و چه کسی بیش از همه مورد تنفر مردم ایران است.

در واقع در نروژ هم دیدیم که در پایان حکومت آلمانها در بهار۱۹۴۵ ناگهان بسیاری به‌جنبش مقاومت پیوستند. ۲ماه قبل از خروج آلمانها، موج پیوستن، افزایش بسیاری پیدا کرد و تقریباً همه می‌خواستند بگویند که بله، ما جزو مقاومت بودیم.

بنابراین یک وظیفهٔ اخلاقی بر عهدهٔ سازمان ملل و شورای حقوق‌بشر سازمان ملل و کمیسر عالی حقوق‌بشر سازمان ملل است که در پی اجرای عدالت در مورد قتل‌عام۱۹۸۸ باشند.

بهترین آرزوها را برای مبارزه مستمرتان دارم. تبریک به‌خانم رجوی و همهٔ شما که پیگیرانه برای یک ایران آزاد مبارزه می‌کنید.

بسیار متشکرم.

(دومین اجلاس ایران آزاد –جلسه دادخواهی۹۹۰۴۲۹)

طاهر بومدرا

در حقیقت همهٔ ما موافقیم که جنایت علیه زندانیان سیاسی در سال۱۹۸۸ (۶۷) به‌طور قطع به‌اثبات رسیده؛ به‌خوبی مستند شده و همهٔ طرف‌های ذیربط مطلع شده‌اند.

سازمان ملل و تمامی ارگانهای ذیربطش در جریان قرار گرفته و مدارک این پرونده را دریافت کرده‌اند.

برای من کمی آزار دهنده بود که بعد از پیشرفتی که در سازمان ملل حاصل شده بود، اگر یادتان باشد در اول فوریهٔ ۲۰۱۸، وقتی کمیسیر عالی پیشین حقوق‌بشر، زید رعد الحسین در حال ترک ژنو بود، اعلام کرد که سازمان‌ملل به مقام‌های (رژیم) ایران توصیه کرده در مورد این جنایت تحقیق کنند.

۲سال بعد گزارشگر ویژهٔ وضعیت حقوق‌بشر در ایران هنوز همان حرف را می‌زند و می‌گوید ما از مقام‌های (رژیم) ایران درخواست کرده‌ایم که تحقیق کنند. ولی ما خیلی خوب می‌دانیم که (رژیم) ایران، یعنی رژیم آخوندها تحقیق نخواهد کرد. ساده‌لوحانه است که فکر کنیم آخوندها در مورد خودشان تحقیقاتی خواهند داشت.

پس بیایید که این پیام را به‌سازمان ملل بدهیم. هشدار بدهیم که دیگر بس است. رژیم ایران در مورد جنایات خودش تحقیق نخواهد کرد. ولی باید هم‌چنین تأکید کنم که از سال۲۰۱۵ و شروع این کارزار در مورد قتل‌عام زندانیان سیاسی، راهی طولانی پیموده‌ایم. سازمان ملل این روزها اشراف بسیار زیادی نسبت به‌آنچه در تابستان۱۹۸۸ در ایران رخ داد کسب کرده. می‌دانم که آقای رابرتسون خوشبین‌تر از من بود که گفت بعد از کرونا اوضاع تغییر خواهد کرد. من هم امیدوارم که سرانجام تغییر کند. ولی می‌خواهم بگویم که ما صبر نخواهیم کرد تا کرونا تمام شود تا وارد عمل شویم. جنایت اتفاق افتاده و همه می‌توانند ببینند. سازمان ملل مطلع است و نباید جایی برای مصونیت باقی بماند. نتیجهٔ مصونیت تاکنون، جری‌شدن مقام‌های (رژیم) ایران بوده. آنها به‌جنایاتشان ادامه دادند و به‌همین دلیل عفو بین‌الملل با عبارت جنایتی علیه بشریت که هنوز ادامه دارد به‌آن اشاره می‌کند.

اکنون احتمالاً زمان آن است که به‌فکر ائتلافی از انجمنهای مدنی و سازمانهای غیردولتی باشیم که با هماهنگی تلاش کنند و اطمینان حاصل کنند که راهی برای ارجاع این جنایت به دادگاه پیدا شود. منظورم دادگاههای کشوری در سراسر جهان است که شمول فراگیر قضایی را بپذیرند. امکان انجام این کار هست.

هم‌چنین امکان کار روی کشورهای عضو شورای امنیت وجود دارد تا پرونده را به دادگاه جنایی بین‌المللی ارجاع دهند. واضح است که موضوع ارجاع پرونده، چالش بزرگی است، ولی غیرممکن نیست. و می‌دانیم که شورای ملی مقاومت ایران و مجاهدین قادر هستند که غیرممکن‌ها را ممکن کنند. این را ثابت کرده‌اند.

و من یقین دارم که با اتکا به‌چنین اراده‌یی، مواردی را سرمشق قرار خواهیم داد که پیش از این در آفریقا موفق شده‌اند. شما خیلی خوب می‌دانید که ژنرال حسن البشیر در سودان الآن در زندان است. وی به‌زودی به دادگاه جنایی بین‌المللی فرستاده خواهد شد. پرونده‌های دیگری هم هستند که می‌توانند راهنمای ما باشند. حسین حبری در سنگال در حال گذراندن محکومیت حبس ابد است و این با اقدامات سازمانهای غیردولتی میسر شد. پس چنین احتمالاتی وجود دارند.

ما کارمان را در کمیتهٴ «عدالت برای قربانیان قتل‌عام۱۹۸۸» ادامه خواهیم داد. این کمیته به‌کار خود ادامه خواهد داد. ما به‌دنبال دستگیری و محاکمه در هر دادگاهی خواهیم بود که حاضر به‌پذیرش شمول فراگیر قضایی باشد. ولی نباید از تلاش برای ارجاع پرونده به دادگاه جنایی بین‌المللی دست کشید. گفته‌ام و باز هم خواهم گفت که برای این کار، حاضر، حاضر، حاضر!

بسیار متشکرم.

(دومین اجلاس ایران آزاد –جلسه دادخواهی۹۹۰۴۲۹)

دکتر تیسیر تمیمی - قاضی‌القضات پیشین فلسطین

بگذارید ابتدا درود بفرستم به‌برادر رهبر، مسعود رجوی رهبر مقاومت ایران و درود بفرستم به‌مریم رجوی رئیس‌جمهور منتخب مقاومت ایران. هم‌چنین رحمت بر شهدای سازمان مجاهدین خلق و اپوزیسیون ایران باد. از خداوند متعال می‌خواهم، ارواح آن شهیدان، نوری باشد که مردم ایران را به‌سوی آزادی و استقلال و رهایی از رژیم ولایت فقیه هدایت کند. این ارواح و خونهای پاک و طیب، آتشی است بر جلادان آنها، بر رژیم آخوندی که فرزندان مردم ایران را به‌قتل رساند و شکنجه کرد.

در این روزها، به سالگردی دردناک نزدیک می‌شویم. سالگرد قتل‌عام سال۱۹۸۸ (۶۷)، جنایتی علیه بشریت که مرتکبان آن مجازات نشده‌اند. این قتل‌عام، بزرگ‌ترین قتل‌عام در ایران است؛ قتل‌عام سلب آزادی زندانیان سیاسی ایران است که در تابستان پس از پایان جنگ با عراق در سال۱۹۸۸ رخ داد. این قتل‌عام در فایل صوتی جانشین وقت ولی‌فقیه، حسینعلی منتظری افشا شد و پایه‌های رژیم ولایت فقیه را به‌لرزه درآورد و ماهیت فاشیستی این رژیم را به‌نمایش گذاشت. در این فایل، منتظری نسبت به‌کشتار اپوزیسیون به‌این شیوه هشدار می‌دهد. او این قتل‌عام را وحشیانه‌ترین جنایتی خواند که در دورهٔ این رژیم رخ داده است. وی به اعضای هیأت مرگ هشدار می‌دهد که تاریخ، آنها را در فهرست جنایتکاران ثبت خواهد کرد. علی رازینی یکی از قضاتی که در جنایت دست داشت، اعتراف کرد که دستور کشتار آن مخالفان سیاسی، به‌آنها از سوی شخص خمینی صادر می‌شد.

او فتوا داد: «سریعاً دشمنان اسلام را نابود کنید». آن قاضی گفت که محاکمه‌ها به‌سرعت انجام می‌شد و در برخی موارد چند دقیقه بیشتر طول نمی‌کشید. از زندانی سؤال می‌شد: آیا تو مرتد و محارب هستی؟ به‌مجرد این‌که او از واژهٔ «مجاهدین خلق» نام می‌برد، برایش حکم اعدام می‌دادند. این فتوا در تاریخ ۲۲ژوئیه ۱۹۸۸ (۳۱تیر ۱۳۶۷)، با اعدام سریع آنها در زندانها به‌مدت ۲ماه، از سوی هیأت مرگ به اجرا درآمد. این هیأت، احکام اعدام را صادر می‌کرد. آنها پیکرهای شهیدان را به خانواده‌هایشان برای دفنشان تحویل ندادند. بلکه شهدا در محل‌های نامعلوم یا در گورهای دسته‌جمعی دفن شدند.

رژیم ولایت فقیه مرتکب این جنایت علیه بشریت شد، برای سرپوش گذاشتن بر شکست بزرگش در عراق این بزرگ‌ترین نشانه است که (برای این رژیم) منافع، بالای اصول قرار دارد. این هم‌چنین نشانه‌یی است قاطع بر آن‌که انقلاب اسلامی تنها یک شعار دروغین است و این رژیم با آن، برای محقق‌کردن اهدافش پرده‌پوشی می‌کند.

عاملان این قتل‌عام باید مورد پیگرد قضایی قرار بگیرند و به دادگاه ارجاع شوند. زیرا بسیاری از آنها هم‌چنان در حاکمیت هستند. همه ما باید اقدام کنیم تا دیگر آنها در حکومت نباشند. باید برای در هم‌کوبیدن تروریسم رژیم ولایت فقیه وارد عمل شویم. همهٔ ما و همه در جهان باید آرزوهای مردم ایران را برای آزادی و استقلال و خلاصی از شر این رژیم ستمگر محقق کنیم.

به‌خواست خدا، به‌زودی پیروزی علیه این رژیم ستمگر را در تهران جشن خواهیم گرفت؛ پس از محقق‌شدن آرزوهای مردم ایران و ایجاد یک حاکمیت دموکراتیک از سوی یک نظام دموکراتیک که در آزادی و ثبات و رفاه به‌سر ببرد. خداوند به‌شما برکت بدهد.

(دومین اجلاس ایران آزاد –جلسه دادخواهی۹۹۰۴۲۹)

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/cb95bf94-a50f-4e66-b158-69d7dfd60cbc"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات